نوشته شده توسط : نیما زمانی

 



:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

شهرهای محل فعالیت ازکی

این شرکت برای قابل استفاده نمودن سرویس خود برای تمام افراد و هم چنین به منظور کاهش رفت و آمد ها در دوران کرونا، انواع خدمات بیمه را به تمام نقاط ایران ارائه می‌کند. پس دیگر نیازی نیست برای تهیه بیمه نگران باشید، در هر شهری که باشید می توانید با مراجعه به سایت ازکی بدون هیچ گونه دردسری بیمه خود را بصورت آنلاین دریافت نمایید.

 

روش‌های سفارش ارزان‌تر از ازکی

اغلب افراد برای تهیه انواع بیمه نامه به دلیل تعرفه‌های بالایی که دارند، به دنبال روش مقرون به صرفه‌تری هستند و یکی از بهینه‌ترین این روش‌ها استفاده از کد تخفیف می‌باشد. ازکی کدهای مختلفی دارد که به صورت کلی به بخش‌های زیر تقسیم می‌شوند:

 

کد تخفیف اولین سفارش ازکی

کدهای تخفیف اولین سفارش ازکی که اغلب با اسامی مثل: کد تخفیف خرید اول ازکی، کد تخفیف مشتریان جدید ازکی و... ارائه می‌شوند برای کاربرانی که به تازگی در سامانه ازکی عضو شده‌اند و یا تاکنون سفارشی ثبت نکرده‌اند، قابل استفاده می‌باشد. در صورتی که حساب کاربری شما غیراول و کد تخفیف شما اولین خرید می‌باشد، با شماره همراه جدید می‌توانید حساب کاربری اول بسازید و از تخفیف برخوردار شوید.

 

کد تخفیف غیراول ازکی

این کدهای تخفیف همانند: کد تخفیف ازکی برای همه مشتریان، کد تخفیف دومین خرید ازکی، تخفیف بیمه ازکی، کد تخفیف ازکی بدون شرط حداقل خرید، کد تخفیف خرید دوم ازکی، کد تخفیف کاربران قدیمی ازکی و... محدودیتی نداشته و همه‌ی کاربران (اول و یا غیراول) می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

کد تخفیف خدمات منتخب ازکی

برخی از اوقات ازکی برای خدمات خاصی اقدام به انتشار کد تخفیف می‌کند که این کد تخفیف تنها بر روی خدمات اعلام شده اعمال می‌شوند و برای نمونه می‌توان به کدهای تخفیفی نظیر: کد تخفیف ازکی شخص ثالث، تخفیف خرید بیمه بدنه از ازکی، کد تخفیف بیمه بدنه ازکی، کد تخفیف بیمه موتور ازکی، کد تخفیف ازکی آتش سوزی، کد تخفیف بیمه کرونا ازکی، کد تخفیف بیمه مسافرتی ازکی، کد تخفیف بیمه ثالث ایران ازکی، کد تخفیف بیمه زلزله ازکی و... اشاره کرد.

 

کد تخفیف اپلیکیشن ازکی

ازکی علاوه بر وبسایت، نسخه موبایلی نیز دارد که با استفاده از کد تخفیف اپلیکیشن ازکی می‌توانید با تخفیف بیمه خود را سفارش دهید.

 

نحوه استفاده از کد تخفیف ازکی

ابتدا به صفحه وبسایت ازکی در سایت موپُن رفته، کد تخفیف مورد نظر را کپی و از طریق دکمه خرید کنید وارد وبسایت ازکی شوید. در قدم بعدی از طریق دکمه ورود / ثبت نام گوشه‌ی چپ بالای صفحه اصلی وبسایت وارد حساب کاربری خود شوید یا در صورت نداشتن حساب کاربری، ثبت نام کنید. اکنون نوبت انتخاب خدمات مورد نظر است. پس از انتخاب خدمات دلخواه و وارد کردن اطلاعات اولیه، لیستی از شرکت‌های ارائه دهنده بیمه نمایش داده می‌شود. حالا باید شرکت مورد نظر خود را انتخاب و دکمه "سفارش نقدی" را کلیک کرده و وارد صفحه بعد شوید. مشخصات فردی و بیمه نامه را وارد کرده و دکمه "تایید و ادامه" را بزنید، در صفحه بعد نوع دریافت بیمه نامه را تعیین نمایید و با فشردن مجدد دکمه "تایید و ادامه" وارد صفحه نهایی شوید. در این صفحه می‌توانید صورت حساب را مشاهده کرده و با درج کد در کادر کد تخفیف موجود در قسمت انتهایی صفحه اصلی و زدن دکمه اعمال از تخفیف بهره‌مند شده و با کلیک بر دکمه "تایید و پرداخت" سفارش خود را تکمیل کنید.

 

لازم به ذکر است که شما می‌توانید کد خود را در کادر کد تخفیف موجود در صفحه "لیست شرکت‌های ارائه دهنده بیمه" وارد کرده و دکمه اعمال را بزنید و سپس بقیه مراحل ثبت سفارش را همانند بالا انجام دهید.

 

چرا کد تخفیف ازکی اعمال نمی‌شود

اولین خطایی که ممکن است با آن مواجه شوید مربوط به شرایط کد تخفیف نظیر: نوع حساب کاربری (اول یا غیراول)، خدمات منتخب و... می‌باشد که برای رفع آن کافیست به صفحه کوپن برگشته، شرایط را مطالعه و مجدد اقدام نمایید.

 

همچنین کد تخفیف ازکی بازه زمانی دارد و در صورت تمام شدن آن، کد تخفیف قابل استفاده نمی‌باشد و برای رفع آن کافیست جدیدترین کد تخفیف ازکی را در موپن جستجو کنید.

 

نحوه دریافت کد تخفیف ازکی

ازکی در مناسبت‌های مختلف کدها و پیشنهادهای تخفیف‌داری ارائه می‌کند که برای دریافت کد تخفیف خرید از ازکی کافیست یکی از روش‌های عضویت در خبرنامه، شبکه‌های اجتماعی، ربات تلگرام و اپلیکشین موپن را دنبال کنید که در ادامه نحوه دنبال کردن هر کدام را شرح می‌دهیم.

 

برای عضویت در خبرنامه ازکی کافیست ایمیل خود را در ابتدای صفحه فروشگاه ازکی در وبسایت موپن و در کادر "از آخرین تخفیف‌های ازکی خبردار شوید" ثبت کنید. از این پس با انتشار هر کد تخفیف جدید، از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی می‌شود.

 

یکی دیگر از روش‌های دریافت کد تخفیف ازکی عضویت در ربات تلگرامی موپن به نشانی @mopon_ir_bot است که می‌توانید در آن با استفاده از گزینه علاقه‌مندی‌ها، ازکی را به لیست فروشگاه‌های مورد علاقه خود اضافه کنید و هر زمان کد جدیدی از آن منتشر شد، از طریق نوتیفیکشن مطلع شوید، در صفحه ربات لیست تخفیف‌های ازکی را مشاهده و با کلیک بر آن به کد تخفیف دسترسی داشته باشید.

 

همچنین موپن به منظور رفاه حال کاربران در زمینه دسترسی و آگاهی از کدهای تخفیف اپلیکیشن موبایلی در دو نسخه اندروید و IOS ارائه کرده است که در آن می‌توانید پس از ثبت نام و یا لاگین، ازکی را به علاقه‌مندی‌های خود اضافه کرده و هر روز از کدهای تخفیف جدید مطلع شوید و در آخر از طریق شبکه‌های اجتماعی موپن نیز می‌توانید جدیدترین اخبار مربوط به کد تخفیف ازکی را پیگیری کنید.



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

اسنپ، نامی آشنا که تقریبا همه ما وقتی اسم آن را می‌شنویم ابتدا تاکسی اینترنتی در ذهنمان نقش می‌بندد، و حتی مانند گوگل که در زبان انگلیسی تبدیل به فعل شده‌است (به معنای جست‌وجو در سایت گوگل)، اسنپ نیز در زبان فارسی به نوعی به معنای درخواست تاکسی اینترنتی استفاده می‌شود. اما خدمات این شرکت به درخواست تاکسی اینترنتی محدود نمی‌شود. اسنپ پس از پنج سال فعالیت به عنوان اپلیکیشن درخواست تاکسی، به یک سوپر اپلیکیشن با خدمات متنوع تبدیل شد که امروزه بیش از پانزده بخش متفاوت اعم از سفارش آنلاین غذا، سوپرمارکت آنلاین، بلیط پرواز داخلی و خارجی، دکتر، اسباب کشی و... را در خود جای داده است.

اسنپ از کجا آغاز کرد؟

در زمستان 1393 اسنپ فعالیت خود را با عنوان تاکسی یاب، که مشابه شرکت اوبر که یک استارتاپ جهانی است، آغاز کرد.  تاکسی یاب، که اولین پلتفرم تاکسی اینترنتی در ایران است و امروزه به نام اسنپ شناخته می‌شود؛ کار خود را در محدوده‌های مرکزی شهر تهران آغاز کرد و با رشد فزاینده 100 درصدی در ماه‌های اولیه خود در هرماه تبدیل به اولین و بزرگ‌ترین خدمات‌دهنده حمل‌ونقل اینترنتی کشور شد.

اسنپ از همان ابتدا برای جذب بیشتر کاربران، برای مشتریان خود خدمات جالب و متنوعی را از قبیل ارائه انواع کد تخفیف اسنپ، ارائه خدمات از طریق دو روش (اپلیکیشن و نسخه تحت وب)، امکان به اشتراک گذاری سفر، امنیت مسافران و... را ارائه می‌دهد.

امکانات نرم‌افزار اسنپ چیست؟

پس از پنج سال از شروع کار اسنپ و با همه‌گیر شدن این نرم‌افزار بین مردم، این شرکت تصمیم گرفت که خدمات خود را هم در زمینه حمل و نقل و هم در سایر زمینه ها گسترش دهد. هم‌اکنون خدمات این اپلیکیشن درزمینه حمل و نقل شامل درخواست تاکسی اسنپ، اسنپ رز (مخصوص بانوان)، اسنپ باکس (خدمات پیک موتوری اسنپ)، اسنپ بایک (سفر با موتورسیکلت)، اسنپ وانت و اسباب کشی می‌‍باشد.

خدمات اسنپ فقط به حمل و نقل ختم نمی‌شود. احتمالا نام اسنپ فود (سفارش آنلاین غذا، نان و شیرینی) به گوش شما خورده باشد یا حتی از دریافت کنندگان خدمات اسنپ فود نیز باشید. علاوه بر اسنپ فود سایر خدمات اسنپ شامل سوپرمارکت آنلاین (تهیه اقلام روزانه)، بلیط پرواز داخلی، بلیط پرواز خارجی، بلیط اتوبوس، بلیط قطار، رزرو هتل، رزرو اقامتگاه، دکتر، فروشگاه، سرمایه‌گذاری (خدمات غیر حضوری بورس و سرمایه‌گذاری)، سرویس اعتباری (پرداخت) و اسنپ کلاب (باشگاه مشتریان اسنپ) می‌باشد.

این نرم‌افزار بخشی را نیز برای ثبت‌نام رانندگان در نظر گرفته است. به گزارش اسنپ در سال 1399 بیش از 2 میلیون 400 هزار راننده در ناوگان اسنپ خودرو ثبت‌نام کرده اند که 97.4% این افراد را مردان و 2.6% این افراد را زنان تشکیل می‌دهند.

اسنپ خدمات متنوعب را نیز برای کاربران خود در نظر گرفته است که از جمله این خدمات معافیت از کمیسیون برای رانندگان دارای معلولیت، جانبازان، ایثارگران، خانواده شهدا، زنان سرپرست خانواده و بیماران مبتلا به هموفیلی می‌باشد.

2

سفارش آنلاین غذا، نان و شیرینی با اسنپ فود

یکی از معروف‌ترین خدمات اسنپ، سفارش غذا یا همان اسنپ فود می‌باشد. تاریخچه اسنپ فود برمی‌گردد به استارتاپی که در سال 1388 به نام زودفود با سرمایه گذاری شخصی آغاز به کار کرد. این ایده در جهان خیلی ایده جدیدی نبود اما در ایران برای اولین بار بود که اجرا می‌شد. بعد از 8 سال فعالیت زودفود و پس از آنکه اعتبار خوبی در این سال‌ها بدست آورد، هولدینگ اسنپ، در سال 1396 مالکیت تجاری زودفود را به دست آورد و نام آن را به نام تجاری اسنپ فود تغییر داد. در سال 1396 تعداد رستوران‌هایی که در سراسر کشر با زودفود همکاری داشتند حدودا 1000 عدد بود اما این رقم امروز به بیش از 3000 عدد رسیده است.

خدمات اسنپ فود برای ساکنین کدام شهرها میسر می‌باشد؟

سفارش اینترنتی غذا در اسنپ، هم‌اکنون برای ساکنان شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، کرج، تبریز، اردبیل، بندرعباس، خرم‌آباد، کرمانشاه، کیش، بیرجند، نیشابور، همدان، ساری، بوشهر، کاشان، یزد و بیش از 130 شهر دیگر ایران فعال است. از برنامه‌های اسنپ این است تا برای تمام کاربران خود از تمام شهرهای کشور، امکان سفارش آنلاین غذا را فراهم کند.

ویژگی‌ها و امکانات اسنپ فود چیست؟

از ویژگی‌های برجسته اسنپ فود می‌توان به ثبت سفارش آنلاین، تنوع در غذا، جستجوی پیشرفته، جستجوی رستوران، تنوع در سفارش (امکان سفارش غذا، کیک، شیرینی، آب میوه و بستنی و حتی نان)، امکان پرداخت اعتباری، حضوری و غیر حضوری، کمپین و تخفیف (امکان شرکت در کمپین‌های دوره‌ای و دریافت کد تخفیف اسنپ فود و یا تخفیف کلی برروی رستوران‌های منتخب) و امکان سفارش شبانه غذا اشاره کرد.

یکی از کمپین‌های معروف اسنپ فود، فود پارتی است که در ساعاتی مشخص از روز، برخی از رستوران‌ها روی برخی از محصولات خود تخفیف‌های نسبتا زیادی را اعمال می‌کنند. اسنپ فود کمپین‌های دوره‌ای دیگری نیز دارد که در هر کمپین پس از انجام مراحلی، کدهای تخفیف اسنپ فود را دریافت می‌کنید.

3

اسنپ مارکت، سوپرمارکت آنلاین اسنپ

فروشگاه بامیلو که در سال 1391 توسط رامتین منزهیان راه‌اندازی شد، جدی‌ترین رقیب فروشگاه‌های اینترنتی ایران ازجمل دیجی کالا به حساب می‌آمد و همین رقابت باعث شد تا بامیلو در کمترین زمان ممکن به رشدی چشمگیری برسد و علاوه بر این، به خلاقیت دیجی کالا هم کمک به‌سزایی کند. پس از گذشت چند سال، در سال 1397 خبر تعدیل نیرو و تعطیلی همیشگی بامیلو به گوش رسید. سپس از دل بامیلو، سوپرمارکت آنلاین هولدینگ اسنپ یعنی اسنپ مارکت متولد شد. همچنین همکاری بین اسنپ مارکت و سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای هایپراستار بصورت گسترده شکل گرفت.

پس از ظهور اسنپ مارکت و داغ شدن بازار سوپرمارکت‌های اینترنتی، رقابت بر سر این بازار بازار بالا گرفت تا جایی که فروشگاه‌های اینترنتی دیگر نیز مانند فروشگاه اینترنتی پوشاک مدیسه، دست به راه‌اندازی بخش تخصصی سوپرمارکت زدند.

دسته‌بندی محصولات اسنپ مارکت

اسنپ مارکت تمام انتظارات مشتریان از یک سوپرمارکت اینترنتی را برآورده می‌کند. دسته‌بندی محصولات این فروشگاه شامل: مواد غذایی، لبنیات، مواد شوینده، مواد آرایشی و بهداشتی، تنقلات، چاشنی و ادویه، کنسرو و غذای آماده، مواد پروتئینی و نان و شیرینی می‌باشد.

ویژگی‌ها و خدمات اسنپ مارکت چیست؟

از ویژگی‌های اسنپ مارکت می‌توان به ثبت سفارش آنلاین، فعال بودن در بیشتر شهرهای کشور، تنوع بالای محصولات مصرفی روزانه، کمپین‌ها و تخفیف‌ها، پشتیبانی تمام وقت، پرداخت آنلاین و زمان تحویل سفارش اشاره کرد.

یکی از ویژگی‌های برجسته اسنپ مارکت، ارائه تخفیف‌های متنوع می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن اسنپ از این تخفیف‌ها باخبر شوید. همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت، اپلیکیشن یا شبکه‌های اجتماعی موپن و همچنین عضویت در خبرنامه موپن جدیدترین کدهای تخفیف اسنپ مارکت را دریافت کنید.

شهرهای محل فعالیت اسنپ مارکت

اسنپ مارکت هم‌اکنون در17 شهر ایران که شامل شهرهای تهران، یزد، قم، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز، رشت، لواسان، بوشهر، کرمان، نیشابور، همدان، ارومیه و قزوین فعال می‌باشد و در تلاش است که خدمات خود را در تمام شهرهای ایران به مخاطبان خود ارائه دهد.

منبع: www.ilna.news/بخش-بنگاه-ها-206/1216329-مجموعه-اسنپ-از-تاکسی-اینترنتی-تا-سوپر-اپلیکیشن



:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

دیجی کالا جت

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا جت با هدف ارائه سریع محصولات اساسی همچون: کالاهای سوپرمارکتی، محصولات بهداشتی و نظافت، خانه و آشپزخانه، پروتئینی و... ایجاد شده است. این فروشگاه در پی آن است که محصولات مورد نیاز کاربران را در کم‌تر از 45 دقیقه به دست آن‌ها برساند و بتواند رضایت هرچه بیشتر مشتریان خود را جلب نماید.

دسته‌بندی محصولات دیجی کالا جت

آجیل و خوشکبار

تنقلات

آرایشی و بهداشتی

بازی و سرگرمی

چاشنی و افزودنی

خانه و آشپزخانه

دسر و شیرینی

لبنیات و بستنی

پروتئین

میوه و سبزیجات

نوشت افزار

نان و خواربار

نوشیدنی

غذای آماده و نیمه آماده

شهرهای محل فعالیت دیجی کالا جت

دیجی کالا جت محصولات خود را به شهرهای تهران و مشهد ارسال می‌کند.

نحوه اطلاع از جدیدترین تخفیف‌های دیجی کالا جت

دیجی کالا جت در مناسبت‌های مختلف کدها و پیشنهادهای تخفیف‌داری ارائه می‌کند که می‌توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن موپن و عضویت در خبرنامه دیجی کالا جت و یا عضویت در شبکه‌های اجتماعی موپن از این دسته تخفیف‌های دیجی کالا جت باخبر شوید.

اطلاعات تماس و پشتیبانی دیجی کالا جت

تلفن: 61930500 - 021



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

ماشین های شاسی بلند موجود در ایران داستان پر پیچ و خمی را طی کرده‌اند تا به امروز رسیده‌اند. از تولید جیپ ولیلز و جیپ آهو در دوران پهلوی و پس از آن که استفاده ایرانی‌‌ها به پاترول و لندکروز محدود می‌شد، تا این‌که تاریخ ماشین های شاسی بلند موجود در ایران در دهه اخیر به استفاده از ماشین‌های شاسی بلند چینی و کمی هم از تولیدات شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان تغییر جهت داد.



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

جدیدترین اتومبیل الکتریکی شرکت مرسدس بنز EQS است که پس از ماه‌ها انتظار به تولید رسیده است. ایده ابتدایی این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت موتور در سال 2019 رونمایی شد و به عنوان یک خودروی الکتریکی مورد توجه قرار گرفت. در این مطلب قرار است به معرفی کامل این خودرو بپردازیم. اگر از طرفداران جدیدترین خودروهای الکتریکی هستید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.​​​​​​​

مرسدس بنز EQSچه خودرویی است؟

جدیدترین خودروی نسل EQ‌ مرسدس بنز سومین اتومبیل تولید شده در این رده از تولیدات شرکت بنز است که چهارمین خودروی الکتریکی برتر بین رقبای خود انتخاب شده است. این خودرو طراحی منحصر به فردی دارد و یک اتومبیل تمام الکتریکی است که مشابه با خودروهای کلاس S‌ طراحی شده است، اما با مدل‌های EQA و EQC متفاوت است و طراحی ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است. این خودرو که همچنان جای پیشرفت دارد، مجهز به تکنولوژی پیشرفته خودران است و یک اتومبیل نیمه شاسی محسوب می‌شود. اگر از طرفداران برند بنز هستید از صفحه اجاره مرسدس بنز بازدید نمایید.

اشتوتگارت که در تولید نوآورانه و پیشرفته‌ترین خودروهای جهان یکی از بهترین‌های این صنعت شناخته می-شود، با تولید اتومبیل EQS‌ یک بار دیگر رقبای خود را به تحسین وا داشته است.

ویژگی‌های تکنیکی و عملکردی مرسدس EQS

پلتفرم الکتریکی مرسدس EQS که با طراحی 400 ولت برای اولین بار در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است، در مقیاس‌های متفاوتی برای خودروهای هم رده این شرکت نیز قابل استفاده خواهد بود که این اتفاق برای یک تا دو سال آینده رخ خواهد داد.

این خودروی شرکت بنز در دو تریم عرضه خواهد شد یعنی 450 و 580 4MATIC. انرژی این تریم‌ها از یک پک باتری لیتیوم یون تأمین می‌شود که 108.7 کیلو وات بر ساعت ظرفیت دارد. در تریم 450 منبع انرژی خودرو از یک موتور الکتریکی که بر محور عقب تعبیه شده است تأمین خواهد شد. این موتور 329 اسب بخار قدرت دارد و 550 نیوتن نیروی گشتاور برای آن در نظر گرفته شده است و به این ترتیب در عرض 6.2 ثانیه سرعت این اتومبیل به 96 کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

در تریم EQS 580 4MATIC‌ نیز دو موتور الکتریکی وجود دارد و هر چهار چرخ متحرک هستند. این موتورها مجموعا 516 اسب بخار قدرت دارند و ظرفیت نیروی گشتاور آنها 828 نیوتن بر متر است. بنابراین میزان شتاب این تریم بیشتر بوده و این خودرو می‌تواند در عرض 4.1 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد که نسبت به تریم 450 سریع‌تر خواهد بود.

اما این همه ماجرا نیست و با گذشت زمان تغییرات سرعتی با قدرت بیشتری اتفاق خواهند افتاد. انتظار می‌رود در مدل‌های جدیدتر این اتومبیل باتری این نوع مرسدس به 90 کیلو وات بر ساعت نیز افزایش یابد، یعنی ظرفیتی که پیش از این تنها در خودروهای نظامی وجود داشت.

آینده خودروی EQS

Markus Schäfer عضو تیم تحقیقاتی و یکی از مدیران ارشد شرکت مرسدس بیان کرده است که بازه قدرتی این خودرو بیشتر مشابه با AMG‌ است که بین 43 تا 53 متغیر است و به ورژن S‌ نزدیک نخواهد بود. به بیان دیگر مدل AMG‌ به یک خودروی فول الکتریک تبدیل شده است. محصولات بعدی این شرکت نیز یک اتومبیل هیبریدی خواهد بود که چیزی مشابه با C63 است و نسل بعدی نیز SL 63 خواهد بود که مدل PHEV‌ نام خواهد گرفت.

شارژ خودروی ESQ

از دیگر ویژگی‌های این خودروی فوق پیشرفته تکنولوژی شارژ سریع آن است که تنها با 35 دقیقه اتصال بیش از 80 درصد از ظرفیت این خودرو پر می‌شود. حالت اکو شارژ نیز یک برنامه نرم افزاری است که برای این خودرو به طور ویژه طراحی شده است و به منظور افزایش عمر باتری، در مدت زمانی بیشتر تمام ظرفیت باتری به طور کامل شارژ خواهد شد.

خریداران این خودرو می تواننددر سراسر اروپا از پلاگ و شارژ رایگان در سال ابتدایی خرید استفاده کنند. این سرویس به منظور افزایش سطح خدمات به مصرف کنندگان از طریق اتصال به شبکه‌های مختلف از طریق یک حساب کاربری صورت می‌گیرد و برای خودروهای کمپانی کیا، هایوندای و آئودی نیز قابل استفاده است.

طراحی مرسدس بنز EQS

طراحی خارجی و داخلی این اتومبیل نیز از دیگر نقاط قوت این محصول از کمپانی بنز محسوب می‌شود. این طراحی ویژه و منحصر به فرد پایه طراحی‌های بعدی خودروهای سری EQ خواهند بود. برای این اتومبیل فوق‌العاده کاپوتی کم ارتفاع طراحی شده است که به همین دلیل فاصله بین دماغه و ستون A‌ خودرو کمتر شده است. به این ترتیب شیشه جلوی خودرو با شیب بیشتری طراحی شده است تا ظاهر خودرو بی‌نقص باشد.

یک قوس از ستون A‌ در این خودرو آغاز شده و تا انتهای خودرو ادامه می‌یابد و در نهایت به صندوق عقب ختم خواهد شد. لازم به ذکر است کاپوت جلوی بنز EQS‌ ثابت است و تنها توسط افراد متخصص و در مواقع ضروری می‌توان آن را باز کرد. نمای روبروی این اتومبیل در نگاه اول توجه شما را به یک پنل مشکی براق جلب خواهد کرد که لوگوی بنز در میان آن قرار دارد. در طرفین این پنل نیز سه عدد ال ای دی قرار دارند که مابین این دو ردیف ال ای دی یک سری ستاره ریز طراحی شده‌اند و نمایی سه بعدی به کل پنل بخشیده‌اند.

مانند دیگر خودروهای روز چراغ‌های عقب نیز یک ساختار منسجم و سرتاسری دارند که الگوی لامپ‌های حبابی کلاسیک در آن به چشم می‌خورد. به این ترتیب می‌توان گفت که نمای خارجی این خودرو به طور کاملا ویژه برای EQS طراحی شده است که بین زیباترین خودروهای فول الکتریکی دنیا جای می‌گیرد.

طراحی داخلی خودرو مرسدس بنز

کابین داخلی خودرو نیز ترکیبی از تکنولوژی و کارایی است که یک فضای لوکس و رویایی را برای کاربران رقم زده است. در بنز EQS یک پنل سرتاسری 56 اینچی طراحی شده است که توسط یک شیشه مستحکم و با کیفیت از آن محافظت خواهد شد. در این پنل سه مانیتور OLED قرار گرفته است و منوی پشت فرمان اتومبیل نیز 12.3 اینچ است. در قسمت میانی این پنل بزرگترین نمایشگر داخلی خودرو یعنی مانیتوری به بزرگی 17.7 اینچ تعبیه شده است که به طور کلی برای کنترل آپشن‌ها و سیستم سرگرمی خودرو کاربرد خواهد داشت.

برای سرنشین دیگر جلوی خودرو نیز یک نمایشگر اختصاصی طراحی شده است که ابعاد آن 12.3 اینچ است. این مانیتور برای کنترل پیام‌ها و هشدارهای سیستم و کنترل آپشن‌های گرمایشی و سرمایشی کاربرد دارد. همچنین سیستم نورپردازی داخلی خودرو نیز از این بخش قابل تنظیم خواهد بود. در طراحی این نمایشگر جنبه سرگرمی نیز از یاد نرفته است و امکان استفاده از آپشن‌های سرگرمی و پخش موزیک توسط هدفون امکان پذیر خواهد بود.

به منظور جلوگیری از مختل شدن تمرکز راننده یک دوربین حرکات چشم او را کنترل می‌کند تا از خطرات احتمالی پیشگیری شود و پس از تشخیص این که راننده به مانیتور کناری متمرکز است، اتومبیل به صورت اتوماتیک خاموش خواهد شد.

به طور کلی رابط کاربری این سیستم داخلی دشوار نیست و به همین منظور طراحی ویژه‌ای در این کمپانی تدارک دیده شده است که با فعال کردن آن می‌توانید به کلیه منوها و تنظیمات پنل به گونه‌ای بسیار ساده دسترسی داشته باشید.

منبع : همه چیز در مورد اتومبیل لوکس مرسدس بنز مدل EQS



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

 کفپوش مناسب سالن سینما،  زیبایی، دوام، مقاوم در برابر لغزیدگی، و سهولت در تمیز کردن آن یکی از دغدغه هایی است که مدیر هر سالن سینما رویای آن را در سر دارد.

کفپوش اپوکسی تزئینی و مقاوم شرکت مهندسی کفپوش صنعت آریا نیاز به هیچ مراقبت ویژه پس از نصب ندارد، همه آنچه شما جهت نگه داری آن نیاز دارید یک جارو، چوب گردگیری پاک کردن و یک سطل است.

این زیبایی و دل انگیزی سیستم انواع کفپوش آپوکسی با استحکام در گستره ای از رنگ ها و ترکیب ها در دسترس می باشد.

شما می توانید طرح های ویژه پوشش بتن، اشکال و بافت را به کار برده تا الگوهای ترافیکی، ترسیم بخش ها را نمایان و یا حتی آرم شرکت خود را در زیر پوشش اپوکسی روشنی که به سهولت تمیز می گردد رائه دهید.

منبع: کفپوش کفپوش آپوکسی سالن سینما



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

در کفپوش اپوکسی مناسب کافی شاپ : زیبایی، دوام، مقاومت در برابر لغزیدگی، و سهولت در تمیز کردن آن یکی از دغدغه هایی است که مدیر هر کافی شاپی رویای آن را در سر دارد.

کفپوش اپوکسی تزئینی و مقاوم شرکت مهندسی کفپوش صنعت اریا نیاز به هیچ مراقبت ویژه پس از نصب ندارد، همه آنچه شما جهت نگه داری آن نیاز دارید یک جارو، چوب گردگیری پاک کردن و یک سطل است. این زیبایی و دل انگیزی سیستم کفپوش تجاری تفریحی با استحکام صنعتی در گستره ای از رنگ ها و ترکیب ها در دسترس می باشد.

شما می توانید طرح های ویژه پوشش بتن، اشکال و بافت را به کار برده تا الگوهای ترافیکی، ترسیم بخش ها را نمایان و یا حتی آرم کافی شاپ خود را در زیر پوشش اپوکسی روشنی که به سهولت تمیز می گردد رائه دهید.

کفپوش اپوکسی کافی شاپ چیست؟

ویژگی کفپوش اپوکسی کافی شاپ: پایداری

نقطه قوت کفپوش اپوکسی کافی شاپ : 

هدف استفاده از کفپوش اپوکسی کافی شاپ، محافظت از کف بتنی، نفود ناپذیر کردن کف و نظافت آسان است. کفپوش اپوکسی  کافی شاپ در برابر ریختن هر نوع مایعات و مواد غذایی ( روغن،

لبنیات و انواع سس ها) مقاوم می باشد و به بدون بر جای ماندن هر گونه لکه ای یا تغییر رنگ به راحتی تمیز می شود. 

زیبایی یکپارچه کفپوش اپوکسی کافی شاپ:

بدون اینکه تغییری در کیفیت کفپوش انتخابی ایجاد شود، تنوع زیاد در طرح و رنگ کفپوش اپوکسی کافی شاپ  باعث می شود مشتری بتواند هر مدل و رنگی که دوست دارد را برگزیند. کفپوش اپوکسی کافی شاپ، کفپوشی یکپارچه و بدون درز است و همین عدم وجود درز زیبایی محیط را دو چندان می کند. از مهم ترین مزایای این کفپوش اپوکسی کافی شاپ جدا کردن فضاهایی کافی شاپ، بدون تغییر متریال و تنها با تغییر رنگ و طرح کفپوش اپوکسی کافی شاپ ، فضای کاری زیبا و دلچسب، راندمان کاری پرسنل را تا 200 درصد افزایش می دهد. همچنین، زیبایی محیط تجاری مثل  کافی شاپ که مردم تمایل دارند ساعاتی را کنار هم  بدون دغدغه  و آرامش به صرف غذا و  گفت و گو بپردازند و این  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 

نصب و نگهداری آسان کفپوش اپوکسی کافی شاپ :

نصب و اجرای کفپوش اپوکسی کافی شاپ  سریع و آسان است و آلودگی کمتری را تولید می کند. اگر کف رستوران یا کافی شاپ شما بتن، سرامیک و یا موزاییک است اصلاً نگران کندن کف نباشید. پوشش کف اپوکسی کافی شاپ به دلیل مقاومت بالا  در برابر خط و خش، طول عمر خوبی دارد وبه صورت موضعی نیاز به ترمیم دارد و با صرف هزینه ای کم رنگ آن را می توان دراز مدت تغییر داد.

منبع : کفپوش اپوکسی مناسب کافی شاپ



:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

قطعا هر کسب و کاری برای رسیدن به موفقیت و برند شدن در صنعت خود تلاش های بسیاری کرده است، از خود گذشتگی کرده است و به معنای واقعی کلمه برای رسیدن به موفقیت تلاش کرده است. شرکت خودروسازی پورشه هم از این قاعده مستثنی نبوده و در طول سال‌های فعالیت خود از زمان شروع به کار و راه اندازی تا به امروز همواره با چالش های گوناگون اقتصادی، رسانه‌ای و... دست و پنجه نرم کرده است.

نگاهی گذرا به تاریخچه شرکت خودروسازی پورشه

برند شرکت خودروسازی پورشه قطعا از مشهورترین و البته محبوب ترین برندهای جهان در صنعت خودروسازی است. خودروهای پورشه تجلی قدرت بالا، سرعت خیره کننده، زیبایی بسیار و تکنولوژی های نوین هستند. شرکت خودروسازی پورشه که دفتر مرکزی آن در شهر اشتوتگارت آلمان قرار دارد یکی از زیر مجموعه‌ های شرکت فولکس‌ واگن است. شرکت پورشه تخصص بالایی در تولید خودروهای اسپرت، شاسی ‌بلند و سدان دارد که از میان این نوع خودرو ها می‌‌توان به پورشه باکستر، پورشه911، پورشه پانامرا، پورشه ماکان و پورشه کاین اشاره کرد.

خودروهای پورشه با ظرافت خاص و دقت بالایی تولید می‌شوند و به همین علت است که زیبایی ظاهری داخل و بیرون محصولات پورشه همیشه در عرصه‌های بین‌المللی زبانزد است.

داستان شروع پورشه

داستان پورشه در سال 1931 در اشتوتگارت آلمان شروع شد. فردیناند پورشه از موسسان شرکت خودروسازی پورشه در ابتدای کار شرکتی فنی و مهندسی برای ارائه خدمات مشاوره و توسعه خودروسازی تاسیس کرد و با نام خود خودرو تولید نمی‌کرد. داستان شهرت و بلند پروازی‌های این غول آلمانی زمانی شروع شد که دولت آلمان نازی در زمان به قدرت رسیدن آدولف هیتلر، در تلاش برای تولید خودرویی بود که همه اقشار جامعه آلمان توان تهیه و خرید آن را داشته باشند. خودروی مورد نظر حکومت نازی‌ها خودرویی بود که اقتصادی، خانوادگی و دارای عملکردی بسیار بالا باشد. از بین انبوهی از طراحی‌ها و ایده‌هایی که از طرف شرکت‌‌‌های مختلف ارائه شد، شرکت مهندسی پورشه با ارائه طراحی فولکس بیتل توانست در این رقابت گوی سبقت را از رقیبان برباید و موفق به برآورده کردن استاندارد های نازی ها شود و توانست یکی از معروف‌ترین و موفق‌ترین خودروهای تاریخ را تولید کند. شرکت پورشه بر اساس همین طراحی ارائه شده توانست اولین خودروی خود با نام پورشه 64 را طراحی کند.

جنگ جهانی دوم و پورشه

با شروع جنگ جهانی دوم در دنیا، شرکت خودروسازی پورشه استارت تولید خودروهای نظامی برای ارتش آلمان را زد. فردیناند پورشه که موسس و مدیر ارشد پورشه بود پس از این که در پایان جنگ جهانی دوم کارخانه خودروسازی پورشه توسط متفقین اشغال شد، دستگیر و به 20 ماه بازداشت به جرم جنایت جنگی متهم شد.

زمانیکه فردیناند پورشه متهم بود و در بازداشت به سر می‌برد، فری پورشه که فرزند فردیناند بود کنترل و مدیریت کارخانه خودروسازی پورشه را عهده دار شد و خودرویی مطابق با میل خود را طراحی کرد.

موفقیت فری پورشه در کنترل، مدیریت و طراحی شرکت خودروسازی پورشه در کنار مرگ فردیناند پورشه در سال 1951 باعث شد فری پورشه جوان مسیر پدر را ادامه دهد که این موضوع موجب جهشی بزرگ در تاریخ شرکت پورشه شد. یکی از معروف‌ترین طراحی‌های فری، پورشه اسپایدر 550 بود که در مسابقات مختلف نیز موفقیت‌های بسیاری کسب کرد. شرکت پورشه آلمانی با پشت سر گذاشتن چالش های بسیاری که در مسیرش بود توانست جایگاهی مطلوب برای خود در صنعت خودروسازی دنیا پیدا کند.

این غول آلمانی موفق، روز به روز علاقه بیشتری به طراحی و تولید خودرو های سوپر اسپرت نشان می داد. فری پورشه موفق که در نبود پدرش به خوبی از پس مسئولیت کنترل و مدیریت شرکت برآمده بود، حالا شرایط را برای حضور فرزند خود الکساندر مهیا می‌کرد و این طور بود که فردیناند الکساندر فرزند فری پورشه و تیمش شروع به کار بر روی یک خودروی سوپر اسپرت دیگر کردند که نتیجه آن پورشه 911 بود. شاید به توان گفت که پورشه 911 معروف‌ ترین و محبوب‌ ترین مدل شرکت خودروسازی پورشه بوده است که تولید نسل‌های بعدی این خودرو هنوز هم ادامه دارد.

پورشه در سال های 1970 و 1980

در سال 1972 شرکت خودروسازی پورشه از یک شرکت با مالکیت خصوصی یا سهامی خاص به یک شرکت با مالکیت عمومی یا سهامی عام تغییر پیدا کرد. به این معنی که از آن پس تصمیم گیرندگان و مدیران جدید شرکت پورشه نه یک فرد، بلکه اعضای هیئت مدیره بودند و سهام‌داران بر مدیریت و تصمیم گیری‌های اعضا نظارت داشتند. در سال 1974 در نمایشگاه خودروی پاریس فرانسه، این شرکت خودروسازی از پورشه 911 توربو رونمایی کرد که بلا فاصله محبوبیت و شهرت بسیار زیادی کسب کرد.

در سال 1975 شرکت پورشه از محصول جدید خود پورشه 924 رونمایی کرد که مسیر متفاوتی برای شرکت پورشه ایجاد کرد زیرا از موتور جلویی بهره می‌برد که تماما از آلیاژ آهن تشکیل شده بود. در سال 1981، پورشه 944 به محصولات این خودروساز اضافه شد. کمی بعد و در سال 1985 پورشه 959 مهم معرفی شد که در تورنومنت های اتوموبیل‌رانی متفاوت در سراسر دنیا افتخارات زیادی کسب کرد، از جمله این موفقیت‌‌ها می‌توان به پیروزی در رالی پاریس داکار اشاره کرد.

از دیگر جهش‌ های تکنولوژیکی شرکت خودروسازی پورشه که در سال 1988 رقم خورد می‌توان به عرضه پورشه 911 کاررا اشاره کرد که اولین خودروی این شرکت بود که از فناوری انتقال قدرت چهار دیفرانسیل استفاده می‌کرد. در سال 1991 شرکت خودروسازی پورشه گامی بسیار مهم و بلند در زمینه ایمنی برداشت و تبدیل به اولین شرکت خودروسازی شد که در تمام محصولات خود از کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده می‌کند.

در سال 1996 و پس از سه سال و نیم طراحی، محصول جدیدی از محصولات شرکت خودروسازی پورشه به نام پورشه باکستر وارد خط تولید شد و به محصولات شرکت پیوست. در همین سال بود که پورشه به رکورد باورنکردنی تولید 1 میلیون خودرو دست پیدا کرد. هر چند در سال 1998 فری پورشه در 88 سالگی از دنیا رفت، اما مرگ فری پورشه از سرعت شرکت پورشه در مسیر موفقیت این شرکت کم نکرد. شرکت پورشه در همان سال با پورشه 911 جی‌تی 1 در مسابقه لمانز رتبه‌ های اول و دوم را کسب کرد. موفقیت‌‌های پورشه با تولید و عرضه خودروهای سوپر اسپرت مثل پورشه باکستر اس و پورشه کاررا جی‌تی ادامه پیدا کرد.

پورشه از سال 2000 تا کنون

در سال 2002 شرکت پورشه ریسک بزرگی کرد و یک تصمیم مخاطره‌آمیز دیگر گرفت و با مدل پورشه کاین وارد عرصه رقابت با خودروهای شاسی‌بلند شد. موفقیت این مدل پورشه باعث شد مدل‌های دیگر آن از جمله پورشه کاین توربو و پورشه کاین توربو اس نیز وارد بازار شوند. یکی دیگر از محصولات جدید پورشه، سدان چهار در پانامرا بود که پس از عرضه به بازار تبدیل به خودرویی مشهور و دلچسب شد.

امروزه شرکت خودروسازی پورشه با فروشی بیش از 30 میلیارد دلار، یکی از معتبر ترین برندها در عرصه خودروهای لوکس و صنعت خودروسازی است. شرکت خودروسازی پورشه در سال 2020 در سراسر جهان حدود 300 هزار دستگاه خودرو فروخته و در عرصه‌های مختلف بازار از خودروهای سوپر اسپرت گرفته تا شاسی‌بلندهای بزرگ و لوکس با عرضه طیف وسیعی از محصولات خود حضور فعال و قدرتمندی دارند.

داستان شروع و موفقیت پورشه زیبا، پر از چالش های گوناگون و سرشار از تلاش و سخت کوشی است.

بار دیگر با مطالعه تاریخچه کسب و کارها می توان نتیجه گرفت برای موفقیت در عرصه بین المللی در زمینه کسب و کار هیچ گونه فرمول طلایی وجود ندارد. تنها با تلاش، سخت کوشی، چالش پذیری و مدیریت درست می توان به نتیجه دلخواه رسید. برای رنت خودرو در تهران می‌توانشد از طریق شرکت اجاره خودرو رنت ران اقدام نمایید.

 

منبع : تاریخچه خودروسازی پورشه



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

یکی از خدمات بسیار کاربردی که در اکثر شهرهای بزرگ به کاربران ارائه می‌شود اجاره خودرو است، اجاره خودرو در تهران و کلان‌شهرهای بزرگ می‌تواند دارای مزیت های بسیاری باشد که در ادامه قصد داریم به آنها بپردازیم. با ما همراه باشید.

در تمام کشورهای دنیا موسسات کرایه اتومبیل وجود دارند، این خدمت اجتماعی یکی از کاربردی‌ترین خدمات حوزه شهری برای کاربران محسوب می‌شود، اجاره خودرو به این معنا است که یک شرکت خصوصی خودروهای خود را برای آسایش و رفاه حال مشتریان با شرایط ویژه و ارائه خدمات تعریف شده در اختیار آنان قرار می‌دهد، یک کاربر می‌تواند خودروی مورد نظر خود را به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه با راننده خصوصی یا بدون آن اجاره کند. شرایط اجاره خودرو در تهران در شرکت‌های مختلف ارائه این خدمات متفاوت است.

سفرهای درون شهری در تهران سختی‌های خود را داراست، بسیاری از ما حوصله رانندگی در ترافیک را نداریم، بنابراین اجاره کردن یک خودروی شخصی برای انجام امور بسیار مهم درون شهری می‌تواند ایده خوبی برای فرار از رانندگی در این شرایط باشد، به ویژه در صورتی که قصد دارید به ملاقات‌های رسمی و مهم کاری بروید، مهمان ویژه‌ای را استقبال یا بدرقه کنید و یا قصد دارید رانندگی با یک ماشین آخرین مدل برند را تجربه کنید اجاره خودرو می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

همچنین برای بسیاری از هم‌میهنانی که از شهرهای دیگر به تهران سفر می‌کنند، اجاره کردن خودرو با راننده شخصی می‌تواند بهترین گزینه برای سفرهای درون شهری باشد، به ویژه اگر تهران بزرگ را به خوبی نمی‌شناسند و یا به جای سفر کردن با خودروی شخصی می‌توانند سفری بدون دغدغه و آرام را تجربه کرده و با اجاره ماشین در تهران به انجام امور و کارهای خود بپردازند.

اجاره کردن خودرو به منظور انجام مراسم ازدواج نیز یکی دیگر از کاربردهای این خدمت اجتماعی است، به ویژه برای کسانی که قصد دارند بهترین شب زندگی‌شان را با آخرین مدل خودروهای برندهای مشهور خودروسازی سپری کنند.

مزایای استفاده از خدمات اجاره خودرو در تهران

برای کسانی که به صورت موقت به خودرو نیاز دارند، یا در شرایطی هستند که باید از خودروهای خاصی استفاده کند یا سفرهای درون و برون شهری دارند و ترجیح آنها استفاده از خودروهای لوکس با راننده است، اجاره ماشین یک گزینه محسوب می شود. در این بخش شما را با برخی مزایای اجاره خودرو در تهران آشنا می‌کنیم.

به امور کاری خود می‌رسید

وقتی شما برای انجام امور اداری یا کاری در تهران یک خودرو با راننده اجاره می‌کنید علاوه بر کلاس اجتماعی این کار، می‌توانید بدون دغدغه و فشار ناشی از رانندگی در مسیرهای پرترافیک تهران، ذهن خود را برای انجام امور کاری آسوده نگه دارید. بسیاری از ما عصبی شدن در ترافیک را تجربه کرده‌ایم، خستگی ناشی این مسئله باعث می‌شود که تمرکز لازم برای انجام امور را نداشته و نتوانیم به خوبی جلسات کاری یا امور اداری خود را به انجام برسانیم، استفاده از خدمات اجاره خودرو می‌تواند بهترین راه حل برای آسایش فکری در این زمان باشد.

ضمن این که در صورتی که در تهران مسافر باشید بدون نگرانی از هزینه‌های حمل و نقل در این شهر بزرگ یا نا آشنا بودن با مسیرها و مناطق شهری، همچنین مشکلات ناشی از پیدا کردن آژانس‌های کرایه اتومبیل معتبر به امور خود بپردازید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

در شهر بزرگی چون تهران برای انجام امور مختلف اداری کرایه کردن خودرو با راننده به صورت ساعتی یا روزانه می‌تواند بسیار صرفه‌جویانه باشد، در حالی که اگر قصد داشته باشید با اتومبیل شخصی خود به انجام کارها در سطح شهر بپردازید ممکن است مجبور به صرف هزینه‌های بیشتری باشید، به ویژه در مورد کسانی که در هتل اقامت می‌کنند، داشتن یک اتومبیل شخصی در شهر به شما این امکان را می دهد که در هتل‌هایی کمی دورتر از مرکز شهر اقامت کرده و کرایه هتل کمتری پرداخت کنید.

امکان اجاره و رزرو اینترنتی خودرو

در صورتی که بسیار پر مشغله هستید قبل از سفر به تهران، یا روزی که به اتومبیل احتیاج دارید می توانید به صورت اینترنتی اتومبیل مورد نظر خود را به راحتی رزرو کنید. بنابراین در روز مورد نظر می‌توانید با ورود به شهر تهران خودروی اجاره ای خود را در فرودگاه، ایستگاه قطار یا ترمینال تحویل بگیرید. این امکان برای افراد مقیم تهران نیز وجود دارد.

رزرو آنلاین خودرو در تهران

از آن جایی که امروزه تقریبا تمامی امور زندگی از خرید لباس تا خرید مواد غذایی را میتوان به صورت آنلاین انجام داد, سامانه رزرو آنلاین خودرو نیز می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد.

قیمت معقول و مناسب

یکی از مزایای کرایه اتومبیل در تهران این است که اجاره خودرو دامنه قیمتی متفاوتی دارد و شما می‌توانید این بخش از هزینه‌ها را به خوبی مدیریت کنید، به طور مثال برای کسانی که برای انجام مراسم ازدواج قصد اجاره خودرو دارند این امر می‌تواند مدیریت مالی هزینه‌ها را برای آنها آسان‌تر کند. انتخاب خودرو با توجه به بودجه کاربر صورت می‌گیرد. بنابراین می تواند یک خودرو متناسب با شرایط خود برای مدت زمانی که در نظر دارد در اختیار بگیرد.

اجاره خودرو لوکس در تهران

فرض کنید برای انجام یک جلسه کاری به ملاقات یک شخص بسیار مهم می‌روید، یا برای امور کاری یا اجتماعی خود میزبان یک شخص مهم هستید که نیاز است او را تحت تاثیر قرار دهید، در این صورت اجاره خودرو لوکس در تهران می‌تواند کلاس اجتماعی کار شما را افزایش دهد. مطمئنا تاثیری که استفاده از یک ماشین آخرین مدل در کلاس اجتماعی شما دارد به مراتب بیش از هزینه‌ای است که برای این کار کنار می‌گذارید.

همچنین استفاده از خودروهای لوکس و برندهای تجاری مشهور در مراسمی چون ازدواج می‌تواند برای کسانی که علاقه دارند خودروهای لوکس در اختیار داشته باشند بسیار معقولانه تر از قرض کردن خودرو از اطرافیان است.

خودروی خود را آنلاین انتخاب می‌کنید

قصد دارید رانندگی با یک خودروی شناخته شده و مشهور را تجربه کنید؟ علاقه به پرسه زدن در شهر با خودروهای لوکس دارید؟ قصد دارید که برای قرار ملاقات با شخص مهمی از خودروی لوکس استفاده کنید؟ برای مسافرت جاده‌ای یک خودروی تمیز و مرتب آخرین مدل می خواهید؟ خانوادگی سفر می کنید و به دنبال یک خودرو جا دار و بی‌دردسر هستید؟ عاشق سفرهای کوهستانی و جاده‌ای هستید و ماشین های آفرود نیاز دارید؟ پاسخ تمام این سوالات در اجاره کردن خودرو خلاصه می شود. این امکان برای شما وجود دارد که خودروی اجاره‌ای خود را بر اساس نیاز انتخاب کنید، این خودرو می‌تواند آخرین مدل پورشه، بنز، بی‎ام‎و یا هر خودروی دیگری بوده و یا یک ون بسیار لوکس برای سفر خانگی باشد. انتخاب با شما است.

مدارک لازم برای اجاره ماشین تهران

همانطور که اشاره کردیم اجاره کردن خودرو در تهران با شرایط خاصی صورت می‌گیرد در این بخش به مدارکی که معمولا برای اجاره خودرو به آن نیاز دارید می‌پردازیم:

کارت شناسایی معتبر اعم از شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت

ارائه چک یا سفته مطابق با قیمت خودرو

ارائه ودیعه نقدی که با توجه به نوع خودروی اجاره ای و مدت زمان استفاده از آن تعیین می شود

ارائه گواهینامه داخلی یا خارجی برای کسانی که خودرو بدون راننده اجاره می‌کنند

ارائه ویزا یا پاسپورت برای مسافرین خارجی

 

منبع: اجاره خودرو در تهران

 



:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

آب های زیرزمینی و آب های سطحی، از مهمترین ارکان “چرخه آب” یا “چرخه هیدرولوژی” (Hydrologic Cycle) به شمار می آیند آب سطح زمین، توسط تبخیر وارد هوا شده و سپس به وسیله بارندگی باران یا برف مجدداً به آن برمیگردد آب ناشی از بارندگی، یا بصورت آبهای جاری سطحی در می آیند و یا با نفوذ در زمین، وارد سفره های آب زیرزمینی شده و از مناطلق مختلف و با فشار از مجراهای آزاد، مانند رودخانه، برکه و یا چاه های آب از زیر زمین خارج میشوند.

روش های حفاری آب

۱- چاه حفاری شده با مته کابلی (Cable Tool Drilled Well)
در این روش، یک مته فلزی سنگین بلند، توسط کابلهای فلزی قوی به سمت بالا و پایین حرکت کرده و با خرد کردن سنگها و رسوبات، وارد زمین میشود سنگهای خرد شده از طریق شیر و لوله ای که در انتهای مته تعبیه شده است از آن خارج می شوند. غلاف (Casing) های فلزی با ضربه های محکم این دستگاه، وارد زمین شده و باعث عمیق تر شدن حفره چاه میشوند
۲- چاه آب حفاری شده با مته چرخشی (Rotary Drilled Water)
روش دیگر، روش حفر چرخشی (Rotary) است. در این روش، یک مته فلزی بزرگ حفاری، ضمن چرخش، باعث حفر چاه در زمین میشود در این روش، یک ماده مخصوص به نام گل حفاری (Drilling Mud) و یا یک نوع ماده فوم مانند مخصوص، در حین چرخش، از داخل مته وارد حفره چاه شده و به از سمت بالای حفره ارج میشوند این کار نقش خنک کاری نوک مته و همینطور خروج ذرات خرد شده از داخل حفره چاه را به عهده دارد. در حین حفاری، غلافهای دیواره چاه نیز به سمت پایین حفره فرستاده می شوند.

حفاری چاه آب

چاه آب گودالی است که انسان ها برای رسیدن به آب در زمین حفر می‌کنند بی، آب خود را از سفره های زیر زمینی تهیه می‌کنند چاهی است که مقدار آب مورد نظر به مدتی نامحدود در ازاء کمترین هزینه از آن پمپاژ میشود. برای رسیدن به چنین خواسته‌ای نیاز است که مشخصان هیدرولیکی آکویفرو کار آئی هیدرولیکی از طریق تست‌های پمپاژ مورد محاسبه قرار گیرد. برای شناخت بیشتر از سفره‌های آب زیرزمینی می‌توان با حفر چاه های مته‌ای و اندازه گیری سطح آب این چاه ها در هر ماه (رتینگ) یک نگاه موقت از وضعیت سفره آب زیرزمینی ایجاد کرده تا از اطلاعات آن برای محاسبه دیگر پارامترهای آبی استفاده کرد. امروزه با پیشرفت علم و تجهیز شدن صنعت کشور به شیوه های نوین و دقیق، اتلاف وقت و هزینه به حداقل رسیده است. صنعت کشاورزی و آبیاری هم به پیشرفت های خوبی در زمینه های حفر چاه آب دست یافته است. یکی از تکنولوژی های این صنعت اختراع دستگاه حفاری چاه آب و فاضلاب است حفر چاه های آب عمیق و نیمه عمیق با دستگاه حفاری چاه مشخص کردن بهترین محل حفر چاه آب با دستگاه ژئوفیزیک

 

منبع: حفاری چاه آب



:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

کفپوش اپوکسی یکی از زیباترین پوشش های کف در مصارف خانگی ، صنعتی و تجاری میباشد که بیشترین مورد استفاده ی کفپوش رزین در صنعت ، پارکینگ ، بیمارستان ، فرودگاه و حتی هال، اتاق های نشیمن و آشپزخانه است.دقت کنید که کفپوش اپوکسی برای مکان هایی که مکرراً در معرض رطوبت و یا رفت و آمد بیش از اندازه است، مناسب است و با وجود بیشترین مزایا کفپوش های اپوکسی مورد استقبال مشتریان قرار دارد.

رزین و اپوکسی کفپوش اپوکسی

 

{بهتر است در راستای شناخت هر چه بیشتر کفپوش های اپوکسی در روند این مطلب از ما در شرکت فراز اندیشان راستین همراهمان باشید.}

 اصلاً کفپوش اپوکسی چیست!

ترکیب موجود درون این واکنش عبارت است از؛ اپوکساید و سخت کننده ی پلی آمین. ماده نام برده شده یک ماده ای مایع میباشد که بلافاصله بعد از آن که در محیط مورد نظر قرار گرفت، شکل آن را به خود خواهد گرفت. بنابراین اپوکسی به گونه ی مایع بر روی سطوح اعمال میشود و بعد از گذر مدّت زمانی خشک خواهد شد. حال آن که بعد از خشک شدن قطعاً سطح پلیمری سخت و مستحکم در اختیار شما خواهد گذاشت. قطعاً شما میدانید که، کف هر واحد مسکونی، تجاری، اداری جزئی از حائز اهمیت ترین قسم ها و پر مصرف، پر تردد ترین بخش های هر واحد میباشند.

بله، امکان دارد هنگامی که نام کفپوش های اپوکسی به گوش شما برخورد میکند، ذهنتان به سویه های کف پارکینگ ها و بلند شدن صدای جیر جیر لاستیک های خودرو بر روی کف پرواز کند. حال آن که این محصول تنها جهت استفاده بر روی کف پارکینگ ها نمیباشد. چرا که آن نیز علاوه بر استحکام و مقاومت بسیار خود، دارای خاصیت تزئینی و دکوراتیو هم است.

 نگاهی ریزبینانه تر به کفپوش های اپوکسی؛

همان گونه که بیان نمودیم؛ کفپوش های اپوکسی یکی از نوین ترین پوشش های موجود در بطن بازار است. البته که در یک مدّت زمانی کوتاه نظر بسیاری از اشخاص را به خود جلب نموده است. حال آن که کاربردهای بسیاری برای کفپوش های اپوکسی به چَشم میخورد که بهتر است کمی بهتر و بیشتر بدان ها بپردازیم؛

اصطلاح کف پوش اپوکسی غالباً برای توصیف اقسام سیستم کفپوش کف مورد استفاده قرار میگیرد. آن نیز از رزین های اپوکسی با کار کردهایی متنوع ایجاد شده است.

 کفپوش رنگی اپوکسی؛

کفپوش های رنگی اپوکسی یا آن که بدون درز گونه ای از کفپوش های نوین میباشند که به صورت مایع یک نواخت و با ضخامتی برابر با 0.5 الی 5 میلی متر برروی کف هایی چون؛

  • بتی.
  • فلزی.
  • سنگی.
  • سیمانی.
  • موزاییکی.

قابل اجراء است. این نوع از کفپوش ها از رنگ ها و طرح هایی متنوع برخوردار هستند و زیبایی منحصر به فردی را شامل میشوند.

 انواع کاربرد کفپوش اپوکسی؛

  • فرودگاه ها.
  • کفپوش اپوکسی پارکینگ ها.
  • سالن های ورزشی.
  • آرایشگاه و سالن های زیبایی.
  • بیمارستان ها و مراکز درمانی.
  • محیط های تجاری چون؛ فروشگاه ها، مراکز خرید و… .
  • کف خانه ها و منازل، حمام، سرویس های بهداشتی، استخر یا انبار.
  • کف محیط های صنعتی، کارخانجات، کارگاه ها و دیگر محیط های اداری.

شما میتوانید، کفپوش های اپوکسی را با توجه به سلیقه ی خود در انواع محیط ها مورد استفاده قرار دهید و قطعاً هیچ گونه محدودیتی را برای شما رقم نخواهد زد.

 کاربرد کفپوش اپوکسی در صنایع گوناگون؛

مازاد بر موارد بیان شده در قسمت فوقانی کفپوش های اپوکسی در صنایع گوناگونی چون؛

  • انبارداری.
  • دارو سازی.
  • صنایع فولاد.
  • اتاق های سرور.
  • اتاق های ابزار دقیق.
  • صنایع خودرو سازی.
  • صنایع آب و فاضلاب.
  • صنایع بسته بندی مواد.
  • تولید قطعات کامپیوتـــر.
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی.
  • کارخانجات مواد شیمیایی و رنگ رزی.
  • و… .

مورد استفاده قرار میگیرد.

 نکات منوط بر اجرای کف پوش اپوکسی؛

در راستای به اجراء رساندن کف پوش اپوکسی ابتدا میبایست در زیرِ کفپوش، عملیات زیر سازی به انجام رسد. (مقصود ما از زیر سازی سطح زیرین، صاف و یکنواخت نمودن بتن و یا سطوح مدّ نظر است.) جالب است بدانید؛ کیفیت متریال استفاده شده به منظور به انجام رساندن کف پوش اپوکسی در هر یک از محیط ها متفاوت و بنابر نیاز محیط و بهره گیری کاربری از آن معین میگردد.

حال آن که با اکتفاء به اهمیت آن نسبت به اختلاط اجزاء و اثرگذاری بر کیفیت محصول، دو جزء A و نیز B را با یکدیگر مخلوط میکنیم و به مدّت زمان پنج دقیقه به واسطه ی همزن آن را مخلوط میکنیم. پس از آماده شدن شما باید پوشش را بر روی سطوح ریخته و یکنواخت کنید. حال امکان دارد شما بر روی سطوح حباب هایی را مشاهده نمایید که خواهید توانست با استفاده از ابزار حباب گیر آن را خارج کنید. بهتر است این کار را سه مرتبه و به فاصله ی زمانی سی دقیقه به انجام رسانید.

 ابزار مورد نیاز در راستای اجرای کفپوش اپوکسی؛

مهم ترین اجزاء به جهت اجرای کف پوش اپوکسی هاردنر و رزین است. (ما آن را در قسمت زیرین مورد بررسی قرار داده ایم.) دیگر اجزاء آن نیز عبارتند از؛

  • کفش میخی.
  • دستگاه ایرلس جهت پاشش مواد.
  • ماله و لیسه در اختیار داشته باشید.
  • جارو برقی صنعتی در اختیار داشته باشید.

 برخی از مهم ترین ویژگی های کفپوش اپوکسی؛

  • سبک و کم حجم میباشد.
  • در برابر مایعات نفوذ ناپذیر میباشد.
  • برخورداری از قابلیت شست و شوی آسان و سریع.
  • برخورداری از قابلیت آنتی باکتریال و ضد گرد و غبار.
  • برخورداری از قابلیت اجراء در انواع طرح ها و رنگ ها.
  • برخورداری از استحکام بسیار در مقابل ورود ضربات فیزیکی و تنش ناگهانی.
  • برخورداری از دوام و ماندگاری بسیار بالا در مقایسه با دیگر کفپوش های موجود.

 قیمت حاکم بر کفپوش اپوکسی؛

عوامل بیان شده در قسمت ذیل، در معین نمودن قیمت کفپوش اپوکسی به شدّت تأثیرگذار هستند. البته شما میتوانید در راستای کسب اطلاعات بیشتر از قیمت کفپوش اپوکسی با کارشناسان فروش در تماس باشید.

 موارد تأثیرگذار در قیمت کف پوش اپوکسی از قرار ذیل است؛

  • متراژ پروژه شما.
  • گونه زیر سازی اجرایی.
  • جنس و کیفیت کنونی سطح.
  • ضخامت پوشش اجرایی کفپوش.
  • موقعیت مکان به اجراء رساندن اپوکسی.

 کسب آشنایی هرچه بیشتر از رزین و هاردنر؛

ممکن است شما هم به این نکته واقف باشید؛

رزین و هاردنر اپوکسی میبایست با یکدیگر ترکیب گردند، تا اپوکسی کف را شکل دهند. ولیکن آنچه که حائز اهمیت است، مقدار ترکیب رزین و هاردنر با یک دیگر میباشد. از سویی مهم تر از آن کیفیت هاردنر و جزئیات مواد استفاده شده در رزین و هاردنر است. متأسفانه افراد و شرکت های همکار از ارائه داشتن جزئیات هاردنر و رزین امتناع می ورزند. حال آن که شرکت فارکو با ارائه داشتن تمام جزئیات بهترین هاردنر و رزین اپوکسی را در اختیارتان قرار میدهند.

 اطلاعات فنی کفپوش اپوکسی؛

ـ جامد وزنی دو جزء؛ صد درصد.

ـ جامد حجمی دو جزء؛ صد درصد.

ـ نسبت اختلاط برابر با؛ ۱۸/۱۰۰=A/B.

ـ نسبت دانسیته مخلوط برابر با؛ 1/5 gr/cm3 1/0 ±.

ـ ضخامت فیلم خشک برابر با؛ دست کم یک میلی متر.

ـ مکانیزم سفت گردیدن اپوکسی؛ واکنش شیمیایی میان اجزاء.

ـ شید به رنگ طوسی است، (در دیگر شیدها هم قابل ارائه است).

ـ مدّت زمان خشک گردیدن سطح؛ پنج ساعت، عمقی بیست و چهار ساعت، نهایتاً پنج الی هفت روز.

 برخی از مهم ترین معایب کفپوش اپوکسی؛

  • لغزنده بودن کفپوش اپوکسی.
  • بودار بودن کفپوش های اپوکسی.
  • مشقت بار بودن تعویض کفپوش اپوکسی.

امیدواریم که ما توانسته باشیم شما را با برخی از حائز اهمیت جوانب کفپوش اپوکسی آشنا نموده باشیم. (ممنون از همراهی شما دوستان).

رزین و هاردنر اپوکسی

همانطور که میدانید رزین و هاردنر اپوکسی باید با هم ترکیب شوند تا اپوکسی کف را شکل دهند اما مهم میزان ترکیب رزین و هاردنر میباشد و مهم تر از آن کیفیت هاردنر و جزئیات مواد به کار رفته در رزین و هاردنر میباشد متاسفانه اشخاص و شرکتهای همکار از ارائه جزئیات هاردنر و رزین که باید در جدول مواد باشد سر باز زده و خودداری میکنند اما شرکت فارکو با ارائه کامل جزئیات بهترین رزین و هاردنر اپوکسی را برای شما ارائه با ذکر جزئیات و توضیحات کامل ارائه میدهد.

ساختار کف-پوش اپوکسی

این ساختار کفپوش اپوکسی از رزین های اپوکسی شکل یافته است و اپوکسی ماده است. پلیمری که قبل از اجرا حالت مایع داشته و پس از اجرا با کمک واکنش های شیمیایی به ماده ای جامد تبدیل می شود. این ماده به لحاظ خواص مکانیکی بسیار قوی و مستحکم بوده و در برابر مواد شیمیایی مقاومت زیادی از خود نشان می دهد.

لازم به ذکر است که مشخصات فنی این محصول با استفاده از ترکیبات شیمیایی مختلف قابل تغییر و اصلاح است. گفتنی است نحوه کاربرد یا اجرا کف پوش های اپوکسی دامنه کاربرد وسیعی دارد و از آن جمله می توان کاربرد آن را در چسب های همه کاره نام برد.

اطلاعات فنی کفپوش اپوکسی

  • شید رنگ: طوسی – در سایر شید ها قابل ارائه است .
  • نسبت اختلاط : ۱۸/۱۰۰=A/B
  • دانسیته مخلوط: gr/cm3 1/0 ± ۵/۱
  • جامد وزنی دو جزء: ۱۰۰ درصد
  • جامد حجمی دو جزء : ۱۰۰ درصد
  • زمان خشک شدن: سطحی ۵ ساعت ، عمقی ۲۴ ساعت ، نهایی ۵ تا ۷ روز
  • ضخامت فیلم خشک: حداقل ۱ میلی متر
  • مکانیزم سخت شدن: واکنش شیمیایی بین اجزا

روش اجرای کفپوش اپوکسی

جهت اجرای کف پوش اپوکسی با توجه به اهمیت نسبت به اختلاط اجزا و تاثیر آن بر کیفیت محصول ، دو جزء A و B را با هم مخلوط کرد به مدت ۵ دقیقه توسط همزن مناسب به هم می زنیم تا یکنواخت شود . پوشش آماده شده را روی سطح مورد نظر ریخته و توسط کاردک شانه ای به طور یکنواخت روی سطح پخش می کنیم حباب های ریز ناشی از همزدن را با استفاده از ابزار حباب گیر خارج می نماییم این عمل ۳ بار به فاصله زمانی ۳۰ دقیقه انجام می گیرد.

منبع : https://farcoholding.com



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

از شهر باستانی بیشاپور چه می دانید؟

 

یکی از شهرهای باستانی ایران بیشاپور است و در نزدیکی شهرستان کازرون است و در زمان ساسانیان ساخته شده‌، اما در حال حاضر تنها ویرانه‌‎هایی از آن باقی مانده است. این شهر از قدیمی ترین شهرهایی است که تاریخچه ساخت آن بصورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است. یکی از برجسته ترین آثار تاریخی این شهر باستانی معبد آناهیتا است که در ادامه به بررس آن می پردازیم

 

معبد آناهیتا

 

معبد آناهیتا متعلق به آناهیتا الهه پاكی و محلی برای نیایش آب بوده كه یكی از چهار عنصر مقدس و مورد احترام ایرانیان باستان است. معمار و سازنده اهل سوريه این معبد یعنی آپاساي دبير، هرگز فكرش را هم نمي كرد كه شهري كه او ساخته قرن ها دوام بياورد و آيندگان هم شهر تاريخي بيشاپور را ببينند. اما استفاده از گچ مخلوط با مرمر در بناي شهر، باعث شد تا الان هم بتوانيم در شهر رويايي شاپور اول ساساني قدم بزنيم و از تماشاي هنر معماري به كار رفته در تار و پود اين شهر لذت ببريم

 

معماری معبد آناهیتا

 

این معبد باشکوه در کنار کاخ شاپور در دره بیشاپور بصورت اتاق چهارگوش بزرگی وجود دارد.. معبد آناهیتا به ‏صورت مکعبی بوده که هر ضلع آن نزدیک به ۱۴ متر است و از سنگ‏ های تراشیده شده و بدون ملات و دو جداره ساخته شده و به سبک معماری هخامنشی است ‏که با بست ‏های آهنی به یکدیگر متصل شده ‏است

همچنین این معبد در فرورفتگی 6 متری از روی زمین واقع شده و پلکانی از کاخ به آن متصل بوده‏ است. معبد فاقد سقف است و هدف این بوده که آب رودخانه شاپور که در فاصله ۲۵۰ متری آن جاری است به درون معبد آورده تا پس از جریان دون معبد به وسیله قناتی خارج گردد

 

قداست آناهیتا

 

با توجه به اینکه در آئین زرتشت ، آب مقدس و با اهمیت شمرده می شد ، معابدي براي نيايش و ستايش آب ساخته شد كه معبد آناهيتا  ( الهه آب ) يكي از مهمترين آنها به شمار مي آيد. به نظر مي رسد كه شاهان اوليه ساساني هر گز از اجراي اين فريضه ديني كه موجب رضايت خاطر اهورامزدا و جلب قلوب مردم مي گرديد غافل نبوده اند  براي ايزد آناهيتا كه فرشته دودمان و پيروزي آنها محسوب مي شد معابد و نيايشگاه ساختند ومقام آن را به درجه اهورا مزدائي ارتقاء دادند

 

شگفتی های معبد آناهیتا

 

 ساختار این معبد نه تنها از نظر معماري بي نظير و فوق العاده است ، بلكه از لحاظ رعايت دستگاههاي تنظيم و تقسيم كننده و كنترل جريان آب نيز نظير ندارد . براي ايجاد چنين پرستشگاه عظيم محوطه اي به ابعاد 7×23×27 متر مكعب در عمق زمين خاكبرداري شده و شالوده آن بر طبق نقشه و طرح تنظيمي پيش بيني شده به نحوي گذارده شد تا آب رودخانه شاپور كه در فاصله 250 متري اين مكان قرار دارد انشعابي از آن به درون اين بنا جاري گردد

همچنین نحوه ورود و خروج آب در معبد اناهیتا تابع نظم و ترتيبي خاص بوده كه حتي المقدور آب معبد پاك و تازه باشد و به همان اندازه كه آب از سه طرف وارد مي شود از مجراي سه گانه به تدريج و غير محسوس به زمين فرو مي رود . دقت و رعايت چنين امري براي گردش آب ، اهميت و احترام خاص مذهبي و توجه به نياي فرشته آب را در آن زمان كاملا نشان مي دهد

براي رسيدن به معبد بايد حدود بیست پله پايين برويد و به تالا مركزي برسيد؛ دقيقاً شش متر از سطح زمين پايين تر.البته كمي آنجا تاريك است. با اينكه الان به راحتي از پله ها پايين مي رويد، اما اگر در زمان شاپور و رونق معبد زندگي مي كرديد، قطعاً نمي توانستيد به اين سادگي ها وارد آن شويد. چون اشخاص عادي اصلاً اجازه ورود به اين مكان مقدس اشرافي را نداشتند و تنها خانواده شاه، دبيران و روحانيان مي توانستند در اين مكان به نيايش بپردازند. معبد سه در دارد كه از هر كدامشان وارد شويد، به بخش اصلي يا تالار آن مي رسيد

 

معماری آناهیتا برگرفته از دوران هخامنشی

 

 معماري معبد و حتي تزئيناتش هم تحت تأثير معماري دوران هخامنشي است

معبد آناهيتا به شكل مكعب است و هر يك از ضلع هايش 14متر. همين طور كه از دالان عبور مي كند، اگر به سمت چپ تان نگاه كنيد، دو جوي باريك كمتر از 10 سانتي را مي بينيد كه بري روان شدن‌آب ساخته شده است.

 

تالار تشريفات معبد آناهیتا

 

در جنوب شرقي معبد آناهيتا ، تالار عظيم تشريفات قرار گرفته است . مساحت این تالار 781 متر مربع است . شايد بتوان آن را در رديف اولين و بزرگترين آثار معماري گنبد دار زمان ساساني محسوب كرد . تالار تشریفات از چهار ايوان متقابل و متقارن است كه بر فراز آن گنبدي شلجمي شكل كه 25 متر ارتفاع داشته قرار دارد . همچنین اين بنا داراي 64 طاقچه است كه با نقوش تزئيني به صورت طرحهاي چليپا شكل كه نشان دهنده خلاقيت معماران عصر ساساني است تزئين يافته و با گچ بريهاي زيبا تزئين شده است .

 برای مشاهده ادامه مطلب از شهر باستانی بیشاپور چه می دانید؟  کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

اقامتگاه بوم گردی کتام رشت

 

اقامتگاه بوم گردی کتام نیز در روستای سقالکسار در نزدیکی شهر رشت، استان گیلان واقع شده است که در بافت روستایی قرار گرفته و به جاذبه های طبیعت گردی مثل دریاچه سقالکسار و شفت نزدیک است که گردشگران به راحتی می توانند از این مناطق زیبا دیدن نمایند.

 

سفر به طبیعت همیشه آثار مثبتی بر روحیه و زندگی انسان گذاشته و هر فرد بی شک با دیدن این زیبایی های طبیعی، سرشار از انرژی می شود. همه روزه بویژه در روزهای بهاری سال، سفر های بسیاری به شهرها و منطقه هایی از کشور که از طبیعت بهتری برخوردار هستند انجام می شود و این منطقه ها به یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری کشور بدل می شوند.

استان گیلان و صد البته شهر رشت، یکی از این شهر ها و منطقه ها بوده که بدلیل برخورداری از آب و هوای مطبوع و معتدل، طبیعت بکر و دست نخورده و همچنین جاذبه های تاریخی فراوان بی تردید یکی از بهترین انتخاب ها برای سفر در فصل بهار بوده و می توان با سفر به این منطقه خاطرات دل انگیزی از مسافرت بهاری خود خلق کرد. برای رزرو و اجاره اقامتگاه بومگردی در گیلان می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

در نزدیکی شهر رشت روستای زیبای سقالکسار قرار دارد.سقالکسار روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان ایران که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در دهستان لاکان قرار دارد. این روستا ۱۶ دقیقه از رشت فاصله دارد برای رسیدن به روستای سقالکسار از سمت رشت باید ۱۵ کیلومتر در جاده بین شهر شفت و بین راه جیرده شفت تا آقا سید شریف پیش بروید.

 در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت دریاچه های متعددی وجود دارد که دارای طبیعت بسیار زیبایی می باشد. روستای سقالکسار نزدیک به ۶۰۰ خانوار جمعیت دارد.

این سد خاکی که موجب تشکیل یک دریاچه زیبا شده در روستای سقالکسار قرار گرفته است. مساحت دریاچه ۱۵ هکتار است و ارتفاع آن نسبت به دریای خزر ۶۴ متر است.

 اطراف سقالکسار را جنگل های فراوان فرا گرفته است و درختان جنگل اطراف این دریاچه در فصول مختلف زیبایی دریاچه را چندین برابر می کند. آب دریاچه سد سقالکسار از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود. طول دریاچه در حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است. در ادامه می توانید موقعیت دقیق قرار گرفتن آن را روی نقشه مشاهده فرمایید.

 

اطلاعات اقامتگاه بوم گردی کتام رشت

 

اقامتگاه بوم گردی کتام نیز در روستای سقالکسار در نزدیکی شهر رشت، استان گیلان واقع شده است که در بافت روستایی قرار گرفته و به جاذبه های طبیعت گردی مثل دریاچه سقالکسار و شفت نزدیک است که گردشگران به راحتی می توانند از این مناطق زیبا دیدن نمایند.

برای رسیدن به این اقامتگاه بعد از رسیدن به شهر رشت باید به سمت جنوب رشت حرکت کنید و بعد از طی کردن مسافتی نه چندان زیاد به روستای سقالکسار و اقامتگاه بوم گردی کتام برسید.

 

 


 بیشتر بخوانید :

-  اجاره ویلا شمال

-  اجاره ویلا

-  اجاره ویلا در رامسر

 


 

درباره اقامتگاه بوم گردی کتام رشت

 

این اقامتگاه بسیار زیبا و دلنشین به سبک خانه های روستایی شمال ساخته شده است که در محوطه آن حوض کوچکی که با گلدان هایی زیبا آراسته شده و همچنین برای استراحت و صرف میان وعده های سنتی و کلوچه های محلی میز و صندلی قرار دارد. این اقامتگاه مجهز به اینترنت نیز می باشد.

همچنین اقامتگاه سنتی کتام دارای 4 سوئیت مجزا می باشد که کف خواب هستند و هر سوئیت 8 نفر ظرفیت دارد که سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و حمام  اختصاصی، تلویزیون و یخچال دارد، سیستم سرمایشی و گرمایشی اتاق ها اسپیلیت و شوفاژ است. آشپزخانه به صورت مشترک استفاده می شود. این اقامتگاه به جاذبه های طبیعی مثل آبشار دودوزن، سدخاکی سقالکسار و قلعه رودخان نزدیک است و گردشگران به راحتی می توانند از این جاذبه ها دیدن نمایند.

گردشگران می توانند در این بوم گردی زیبا طعم لذیذ غذاهای محلی همچون ماهی، کولی، مرغ محلی، آلی مسما، سیر قلیه و فسنجان را بچشند.

 

فومن، جاذبه نزدیک به اقامتگاه کتام

 

فومن به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری و تاریخی زیادی که دارد در طول سال گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند، از جمله این جاذبه ها می توان به قلعه رودخان، ییلاق زودل سر، روستای ماسوله، آبشار لارچشمه، منطقه کوهستانی فومن، ییلاق اندره و بقعه متبرکه سبزه قبا اشاره کرد که موجب رشد صنعت اکوتوریسم این منطقه شده است.

 

قلعه رودخان، جاذبه گردشگری نزدیک به اقامتگاه کتام رشت

 

قدمت قلعه تاریخی به دوره سلجوقیان می رسد در کتب قدیمی با نام قلعه هزارپا معرفی شده است. برای رسیدن به این قلعه زیبا و تاریخی باید مسیر طولانی اما بسیار سرسبز و دل انگیز را طی کرد، در میانه راه مردم محلی این منطقه فضایی را برای استراحت و صرف چای و خوراکی های محلی آماده کرده اند.

 

برای مشاهده ادامه مطلب اقامتگاه بوم گردی کتام رشت  کلیک کنید 



:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

معرفی بیرجند و مکان های گردشگری آن

 

در این مقاله قصد داریم شما را با بیرجند و مکان های گردشگری آن بیشتر آشنا کنیم ، پس با چترآتا همراه باشید تا در مورد این شهر  بیشتر بدانید .

 

معرفی بیرجند

 

شهر بیرجَند مرکز استان خراسان جنوبی و مرکز شهرستان بیرجند در شرق ایران است. این شهر در سال ۱۳۸۵، تعداد ۱۵۷,۸۴۸ نفر جمعیت داشته‌است.شهر بیرجند، اولین شهر در ایران است که دارای سازمان آبرسانی بوده و بنگاه آبلوله بیرجند به عنوان اولین سازمان آبرسانی ایران شناخته می‌شود.این شهر همچنین دومین شهری در ایران است که در سال ۱۳۰۲ و پیش از تهران، از لوله‌کشی آب شهری برخوردار گردید.

نام اصلی این شهر، بیرجند است که به صورت‌های برجند، برجن، برکن و بیرگند نیز در نوشته آمده‌است.پنج وجه تسمیه برای بیرجند بیان شده‌است.بیرجند یعنی نصف شهر/نیم شهربیرجند یعنی شهر بلندبیرجند یعنی شهر چاه بیرجند یعنی شهر طوفان بیرجند یعنی برزن.

ه علت موقعیت سیاسی و استراتژیک شهر بیرجند، سومین فرودگاه کشور در سال ۱۳۱۲ پس از قلعه مرغی و بوشهر، در این شهر ساخته شد و تا پیش از جنگ جهانی دوم ، دو کنسولگری انگلستان و روسیه در بیرجند، مشغول فعالیت بوده‌اند.

علاوه بر نام بیرجند که ساختار آن برگرفته از زبان پهلوی بوده و به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد، بنا به روایتی ، بیرجند، احتمالاً در اواخر حکومت ساسانیان و توسط زرتشتیان یزدی و کرمانی به عنوان منزلگاهی در حاشیه کویر و در مسیر عبور از کویر به سمت شمال خراسان بزرگ و ماوراءالنهر بنا شده‌است.

بیرجند در قدیم چند بار به علت زلزله ویران شده‌است. در فرهنگ عامه بیرجند، داستانهای بسیاری درباره ویرانی بیرجند در یک زلزله عظیم و سکونت دسته‌ای از کولی‌‌های چادرنشین در آن، نقل شده‌است. این شهر از عهد صفویه که خانواده امیریه در آنجا امارت یافتند رو به اعتبار گذاشته‌است.

قرائن و شواهد نشان‏ دهنده این است که آبادانى و رونق شهر بیرجند از دوره صفویه به بعد بوده، که تقریباً تا اواسط دوره قاجاریه معماری و بافت هماهنگی را دربر داشته است.

یادمانهاى تاریخی بی‏شمار در این شهر، خانه ‏هاى گلی و گنبدی شکل و کوچه‏ هاى پیچ در پیچ، قراولخانه‏ هاى بیدار و کاروانسراهاى پرجنب و جوش حکایت از دفاع در برابر دشمن بیگانه و یا مبارزه با توفان شن دارد. با توجه به همه این عوامل شناخت گذشته شهر بیرجند با عناصری چون میدانهاى کوچک، آب‏ انبارهاى قدیمی، مساجد و حمام‏هاى عمومی میسر می‏گردد. روی‏ هم رفته شهر بیرجند داراى 19 محله معتبر و مهم بوده است.

 

مکان های گردشگری بیرجند

 

ارگ کلاه فرنگی

 

ارگ کلاه فرنگی یکی از آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار است که به سالهای ۱۲۶۴ تا ۱۳۱۳ هجری قمری باز می گردد و در خیابان مطهری شهر بیرجند واقع شده است. این ارگ در حال حاضر محل استانداری خراسان جنوبی است که در گذشته به نام‌های دیگری همچون ارگ حسام الدوله، قصر بی بی عروس و ارگ سرکار نیز خوانده می‌شد .

صرف نظر از فرم زیگوراتی آن در بخش هم کف کاملترین نقشه و فضاسازی را دارا می‌باشد و قسمت ورودی ارگ جلوتر از طبقه هم کف ایجاد شده است که با چندین قوس طاق‌های زیبایی را در بنا به وجود آورده است. ارگ کلاه فرنگی منسوب به امیر حسن خان شیبانی و متعلق به امیر علم خزیمه بوده که وی آن را به فرمانداری بیرجند اهدا نمود.

این ارگ زمانی مقر حکومتی بود از یادگارهای اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار می‌باشد. عمارت ارگ صرف نظر از فرم ویژه «زیگوارتی» و «شش اشکوبه» از چند بخش مهم تشکیل شده است.

ارگ کلاه فرنگی به شکل شش ضلعی و در رأس به شکل مخروط و به رنگ سفید می‌باشد و مصالح این ساختمان از گل، آجر، آهک و ساروچ است. بخش هم کف بنا با داشتن کاملترین نقشه و فضاسازی، جایگاه ویژه‌ای در این بنا دارد.

فضای ورودی ارگ جلوتر از طبقه هم کف ساخته شده و با چند قوس زیبا و چشمگیر طاق‌هایی را در آن بوجود آورده است. مجموع فضاهای بوجود آمده در طبقه هم کف، علاوه بر دارا بودن تزیینات و فنون تزیینی گوناگون به گونه‌ای طراحی شده که فضاهای مختلف مانند هشتی، گنبدی‌ها و اتاق‌ها به وسیله دالان‌های ارتباطی با هم مرتبط می‌باشند.

حوضخانه بنا نیز مرکزیتی را در طبقه هم‌کف بوجود آورده بطوریکه ورودیهای مختلفی از فضای پیرامون حوضخانه به این محل گشوده می‌شوند. محوطه حوضخانه یک متر از کف اصلی بنا پایین‌تر است و به صورت هشت ضلعی طراحی و ساخته شده است.

فضای پیرامون این مکان دارای طاق‌نماهای تزیینی با مقرنس‌های زیبا می‌باشد به تعداد طاق نماها، سکوهای کوتاهی در بخش تحتانی آن تعبیه شده است. روشنایی فضای حوضخانه از طریق گنبدی کلاه فرنگی و توسط پنجره‌های نورگیر تأمین می‌شود.

آب نمای زیبایی نیز با فرم مخصوص علاوه بر تهویه حوضخانه، هوای مطبوعی را در این مکان به وجود می‌آورد. از جمله تزیینات به کار رفته در فضای حوضخانه، مقرنس، رسمی‌بندی، کاربندیهای لانه زنبوری و تزیینات گلدانی است. طبقه اول بنا که به صورت هشت ضلعی بر روی طبقه هم کف ساخته شده، دارای فضای کمتری است و چند اطاقک در آن ساخته شده است. همچنین سه طبقه دیگر بنا به صورت نمادی ساخته شده و صرفاً به دلیل فرم پذیری بنا می‌باشد.

 

قلعه بیرجند

 

قلعه بیرجند که با نام‌های قلعه ته ده و پایین شهر نیز شناخته می‌شود، بزرگترین و قدیمی‌ترین بنای تاریخی بیرجند به شمار می‌رود . این قلعه که از جمله نقاط گردشگری بیرجند و استان خراسان جنوبی است، بر فراز بلندترین نقطه غربی تپه ماهورهای شهر بیرجند قرار دارد.

این قلعه با وسعتی بالغ بر 3000 مترمربع در دوره صفویه ساخته شده و در واقع هسته اولیه شهر بیرجند محسوب می‌شود. البته برخی نیز بنای این قلعه را به پیش از آن دوره نسبت می‌دهند. قلعه بیرجند از خشت و گل و چینه ساخته شده و از دوره صفویه تا قاجاریه مردم این شهر را در مقابل تهاجم دشمنان به ویژه ترکمن‌ها و ازبک‌ها محافظت می‌کرده است.

قلعه بیرجند در دوره قاجاریه به طور کامل بازسازی و مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به شواهد موجود به وسیله نقب های زیرزمینی به نقاط مهم شهر مثل ارگ بهارستان، ارگ کلاه فرنگی و قنات قصبه مرتبط بوده است. این قلعه دارای 7 برج بوده که شش برج از آن باقی مانده است. مرمت این بنا در سال 1378 به وسیله شهرداری بیرجند شروع شد.

در روزگاران گذشته در بیرجند دو قلعه معتبر و چندین ارگ و ساختمان بزرگ وجود داشته که در آغاز سده چهاردهم خورشیدی آثاری از آن دو قلعه و نیز تعدادی ارگ و ساختمان بزرگ باقی است.

قلعه عظیم و قدیمی پایین شهر بیرجند یک قلعه کوهستانی از نوع نظامی می‌باشد. این قلعه نه جای سکونت بلکه مکانی برای انجام وظیفه نگهبانان بوده و ساکنان این قلعه نگهبانانی بودند که وظیفه آن ها رساندن اخبار، تأمین امنیت و حفاظت بود.

در این قلعه انبارهای آب و آذوقه پیوسته نگهداری می‌شد تا در مواقع حملات دشمن یا هجوم های سراسری، ساکنان شهر، تجار، پیشه وران، افراد مهم، فرماندهان با خانواده‌های خود و دارایی هایی منقول از طریق نقب‌هایی که تعبیه شده بود، به قلعه پناه برند.

این نقب‌ها از قلعه به خانه اشراف و افراد حکومتی، همچنین مرکز محلات (از جمله محله سرو) و مسیرهای متعددی همچون ارگ بهارستان، ارگ کلاه فرنگی را شامل می‌شد. بنای قلعه را برج‌هایی دو طبقه در چهار طرف با حصار اصلی در میان گرفته بر فراز این برج‌ها که به شکل استوانه هستند.

روزنه‌هایی ایجاد شده که کاربرد آن دیدبانی برای دفاع از قلعه و ساکنان شهر می‌باشد و محل امنی برای تیراندازی و ضربه زدن به دشمن محسوب می‌شده، دیوار بنا با فرم آمده آن همچنین ضخامت آن امکان دیدبانی را بر فراز حصار به نگهبان بهتر می‌دهد. این قلعه داراى دو در ورودى است که یکى از آنها در ضلع شمالى و دیگرى در ضلع غربى قرار دارد.

 

عمارت و باغ اکبریه

 

عمارت و باغ اکبریه، یکی از بناهای تاریخی شهر بیرجند است.باغ اکبریه در دوره قاجاریه و توسط شوکت الملک در دو طبقه ساخته شده ‌است. این باغ در انتهای خیابان معلم در روستای اکبریه که از توابع استان خراسان جنوبی می باشد، واقع شده است.

باغ اکبریه با گسترش شهری بیرجند اکنون در داخل شهر قرار گرفته است این باغ در نشست سی و پنجم یونسکو در سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.  باغ اکبریه در ۲۰ خردادماه سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

باغ اکبریه شامل چند قسمت است که قدیمی‎ترین آن عمارت دو طبقه ی حشمت الملک در منتهی الیه شرقی این باغ می باشد. دو بخش دیگر عبارتند از طبقه همکف که دارای دو دالان و راهرو نسبتا طویل است و ارتباط میان سه بخش مهم مجموعه، یعنی باغ اصلی، باغ جنوبی و اصطبل را برقرار می‎کند و عمارت مرکزی با عملکرد تشریفات و پذیرایی از مهمانان که تقریبا به عنوان هسته مرکزی باغ به حساب می‎ آید و از تزیینات و چشم‎انداز بسیار عالی برخوردار است.

این کوشک در دو طبقه ساخته شده است و دارای تزیینات منبت، مشبک و نیز ارسی با شیشه‎های رنگی، تزیینات گچی با طرحهای اسلیمی و هندسی می‎باشد. وجود درختان بلند قامت کاج در دو طرف خیابان و نیز خیابان های منتهی به خیابان اصلی عمارت مرکزی بر زیبایی و طراوات باغ و نمای آن افزوده است.

باغ جنوبی واقع در جبهه جنوبی و کوچکتر از باغ شمالی است. این باغ بوسیله فضاهایی چون فضاهای خدماتی، عمارت مرکزی و دیواره غربی اصطبل احاطه شده است.

یکی از عناصر مهم، استخر نسبتا بزرگ با طرح مربع است که بخش عمده فضای باغ را به خود اختصاص داده است. استخر در وسط دارای سکویی مربع شکل است. باغ اکبریه که در خیابان معلم بیرجند واقع شده است، هم اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

هم اکنون بخش‌های مختلف باغ و عمارت اکبریه مورد استفادة ادارة کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی است. بخش احداث شده در اوایل دوره قاجار، به عنوان کتابخانه فعال است. از بخش مرکزی که در دوره قاجار احداث شده به عنوان موزة باستان‌شناسی و مردم‌شناسی استفاده می‌شود. بخش ساخته شده در دوره پهلوی کاربری اداری دارد و بالاخره دیگر بخش‌ها به سفره‌خانه و چایخانه سنتی اختصاص یافته‌است.

در موزه حیات وحش این مجموعه، نمونه‌های شاخص، کمیاب و نادری از پوشش جانوری منطقه جنوب خراسان به ویژه شهرستان بیرجند به معرض نمایش گذاشته شده است و کمیاب ترین گونه‌های پرندگان جنوب خراسان در این مجموعه قرار گرفته اند همچنین در موزه باستان‌شناسی و مردم شناسی باغ اکبریه که در طبقه همکف واقع شده است، بخشی از معیشت، آداب و رسوم، مشاغل و حرفه منطقه جنوب خراسانبه نمایش گذاشته شده است. 

 

عمارت و باغ شوکت آباد

 

باغ شوکت‌آباد در 10 کیلومتری شرق بیرجند، در کنار راه بیرجند به زاهدان در روستای شوکت‌آباد استان خراسان جنوبی قرار دارد . این باغ با وسعتی در حدود 5/8 هکتار با شماره 2363 در 23مردادماه سال 1378 هـ . ش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این باغ در بستری کوهستانی قرار گرفته است که مربوط به دوره قاجار و از املاک امیر اسماعیل خان شوکت‎الملک بوده و به عنوان سکونتگاهی ییلاقی استفاده می‎شده و به دلیل آنکه وی وارث و فرزندی نداشت اموال او به برادرش محمدابراهیم خان رسید و بعدها توسط اسدالله علم، وزیر دربار وقف گردید.

این باغ دارای ورودی‎ها، عمارت اندرونی، فضاهای خدماتی، اصطبل، یخچال و برجهای نگهبانی می‎باشد. عمارت اصلی باغ در ضلع جنوبی و با محور شرقی ـ غربی بنا شده است. این عمارت دارای 3 بخش است : حوضخانه ، بخش مرکزی ، اتاقهای ضلع شرقی و غربی حوضخانه .

بخش اندرونی باغ که جنوبی‎ترین قسمت باغ است از لحاظ طرح و معماری شباهت زیادی به خانه‎های مسکونی بافت بیرجند دارد. این فضا شامل: حیاط، ایوان، هشتی، فضاهای ارتباطی، راهروها و اتاقهای متعدد در چهار ضلع حیاط می‎باشد.

ایوان در ضلع جنوب دارای دو ستون با مقطع دایره و دو نیم ستون می‎باشد. در مرکز حیاط، حوضی با طرح 8 ضلعی و چهار باغچه کوچک در اطراف به چشم می‎خورد که درختان کاج در آنها کاشته شده است.

درختان موجود در باغ شامل درختان تزیینی، سایه‎دار و میوه‎دار از جمله چنار، کاج، سرو، هلو، انار، توت، زردآلو و تاک می‎باشد. درختان باغ بیشتر از گونه کاج می‎باشند که در میان آنها درختان عرعر، انار و گردو به همراه بوته‎های گل چون شقایق، محمدی به چشم می‌خورد. از بخشی از این باغ به عنوان موزة تاریخ طبیعی و حیات وحش بیرجند استفاده می‌شود و بخشی دیگر به رستوران سنتی تغییر کاربری داده است.

 

برای مشاهده ادامه مطلب معرفی بیرجند و مکان های گردشگری آن کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

لزور، بزرگترین روستای تهران

 

روستای تاریخی لَزور از بزرگ‌ترین روستاهای تهران و از مناطق ییلاقی پرطرفداری است که در میان رشته کوه های البرز قرار گرفته و به خاطر طبیعت زیبا، آب و هوای خوب و پیشینه تاریخی اش در فصل بهار و تابستان به پاتوق پایتخت نشینان و ماجراجویان تبدیل می شود.

 

موقعیت مکانی روستای لزور

 

به یُمن هم‌نشینی با البرز بزرگ، روستای لزور تبدیل به مکانی بسیار زیبا و خوش آب و هوا شده است. این روستا در شش ماهه اول سال هوایی بهاری دارد و نسیم و خنکای بهار را به تابستان نیز منتقل می‌کند. به همین دلیل است که تابستان‌های لزور بسیار شلوغ و پر گردشگر است.

لزور با شهر تهران حدود ۱۶۵ کیلومتر فاصله دارد و در دهستان قزقانچای واقع شده است. این روستای بکر و چشم‌نواز در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. مردم روستای لزور به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند و تولید محصولاتی چون گندم، جو، سیب‌زمینی، گیلاس، گلابی، آلبالو و… را بر عهده دارند.

همچنین این مردم به گویش لزوری که از گویش‌های مازندرانی است، صحبت می‌کنند. این روستا از سمت شمال با دو روستای برزنه و نشل در شهرستان بابل هم‌جوار است.

به طور کلی می‌توان ادعا کرد که یکی از زیباترین و آرام‌بخش‌ترین مقاصد سفر روستای ناب لزور است. مخصوصاً برای گردشگرانی که ساکن شهر بزرگ تهران هستند و شاید به دلیل مشغله‌های روزانه و وظایف شغلی فرصت کافی برای سفر به شهرهای شمالی و سایر استان‌های خوش آب و هوای ایران زمین نداشته باشند، وجود روستای لزور نعمتی منحصر به فرد و پایگاهی آرامش بخش به شمار می‌رود.

 

جاذبه های دیدنی روستای لزور

 

اکثریت گردشگران بدین خاطر به این روستا می‌روند که هفته را با یک پیاده‌روی فرح‌بخش در طبیعت به پایان برسانند. رودخانه‌ همیشه جوشان لزور به نام فرح‌رود منبع تأمین آب روستا می‌باشد و در عین حال چشمه‌های کهریز و معجز نیز در تأمین آب نقش دارند. مسیر رودخانه فرح‌رود یکی از خوش‌نماترین مناظر روستای لزور است.

 

جاده لاسک

 

با نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه پیاده روی در این منطقه می توانید به این جاده زیبا برسید. جاده لاسک یک جاده خاکی و عریض است و دو طرف آن را درختان سپیدار قد عمل کرده اند. عبور از میان این درختان زیبا، می تواند تجربه ای متفاوت برای شما رقم بزند.

علاوه بر درختان سپیدار، وجود باغ های میوه، مزرعه های سرسبز و کوه هایی که در اطراف قرار دارند از دیگر زیبایی هایی است که تنها در این منطقه می توان به سراغ آن ها رفت. هر چه در طول جاده به پیش می روید صحنه ها و مناظری که مشاهده خواهید کرد، بر شدت زیبایی شان افزوده می شود.

 

کوه میشینه مرگ

 

این قله زیبا با ۴۳۰۰ متر ارتفاع، از جمله مرتفع ترین قله رشته کوه های البرز است و راه صعود به آن از دل بهشتی زیبا می گذرد که در فصل بهار به اوج زیبایی خود می رسد. اسم عجیب این کوه به خاطر اشکال مجسمه ای ‌مانند میش هایی است که در دل کوه و چشمه مرگ پنهان شده اند و چون تصور می‌شده است که پرندگان با نوشیدن آب این چشمه می میرند، به آن چشمه مرگ می گویند.

البته راه صعود به این قله سخت و ناهموار است ولی ماجراجویی هیجان انگیزی را رقم می زند و هر چه به سمت تنگه پیش بروید با آبشارها و چشمه ها و طبیعت بکری روبرو می شوید که روحتان را جلا می بخشند.

 

تنگه فرح رود

 

تنگه فرح رود ، یکی دیگر از جاذبه های روستای لزور است که باید بعد از طی کردن جاده لاسک به آن برسید. این تنگه مانند تنگه واشی است و این شباهت نیز از آن جهت است که شما باید مسیری را در آب طی کنید. مقداری که در این تنگه پیاده روی کنید، به یک چشمه بزرگ می رسید که در واقع تامین کننده و سرچشمه آب رودخانه فرح رود است.

 

دریاچه لزور

 

دریاچه لزور نیز یکی از جاذبه های مهم این منطقه شمار می رود. قرار گرفتن این دریاچه بین کوه های سر به فلک کشیده و دیدن طبیعتی که اطراف این دریاچه وجود دارد، جذابیت بی حد و حصری برای دریاچه لزور فراهم کرده است.

در این دریاچه نیازی نیست شما هیچ کار خاصی انجام دهید. کافی است در کنار آن ایستاده به مناظر طبیعی و بکر آن نگاه کنید و روح خود را از این همه زیبایی سرشار کنید.

 

مسیرهای دسترسی به روستای لزور

 

از سمت تهران اگر بخواهید بروید باید از طریق جاده فیروزکوه خود را به ۱۰ کیلومتری فیروزکوه برسانید و بعد از گذشتن از پمپ بنزین نمرود وارد سه راهی لاسم شده و به سمت ارجمند بروید. حدود ۴۰ کیلومتر جلوتر و بعد از روستای اهنز به روستای لزور می رسید.

برای مشاهده ادامه مطلب لزور، بزرگترین روستای تهران  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

آشنایی با ساز و کار یک آژانس مسافرتی

 

آژانس مسافرتی، نقشی واسطه گرایانه دارا می باشد که به صورت شخصی و یا تجاری بخش های گوناگون صنعت گردشگری را به مشتریان ارائه می کنند.به طور کلی در اصطلاحات بازاریابی می توان گفت که آژانس ها،عامل واسطه ای هستند که از طرف مشتری،مقدمات لازم را برای سفر به وسیله عرضه کنندگان سفر فراهم آورده و در ازای آن از عرضه کنندگان کمیسیون و از مشتریان حق الزحمه دریافت می کنند.

 

وظایف آژانس های مسافرتی

 

این آژانس ها در واقع در زمان بندی برنامه ها، مسیریابی، اقامت، امور ارزی و قیمت ها، قوانین و مقررات، شناخت مقصدها و سایر جنبه های مسافرت و فرصت های سفر تخصص و مهارت دارند. در کل می توان آژانس های مسافرتی را متخصص و مشاوری دانست که می تواند در زمان و پول مشتری صرفه جویی کند.

 

بخش‌های تشکیل دهنده یک آژانس خدمات مسافرتی

 

امور مالی و حسابداری

 

شاید اولین و مهم‌ترین بخش آژانس پیش از شروع به‎کار، بخش امور مالی و حسابداری باشد که اصطلاحا از آن به‎عنوان “قلب آژانس” یاد می‌شود. پس از شروع به‎کار آژانس نیز استخدام یک کارمند به‌عنوان صندوق‌دار آشنا به امور حسابداری که انجام امور مربوط به دریافت و پرداخت و ثبت تمامی دریافتی‌ها و پرداختی‌ها در سیستم را انجام دهد و صورت وضعیت فروش روزانه را ببندد، جهت تسهیل در انجام امور مالی و به‌عنوان بازوی اجرایی بخش حسابداری لازم و ضروری می‌باشد.

 

بخش فروش بلیط در آژانس‌ مسافرتی

 

در آژانس‌ها ،علاوه بر مدیر فنی، معمولا همکارانی که دوره فروش بلیط سیستمی را گذرانده‌اند در دو بخش فروش داخلی و خارجی که اصطلاحا به آن‌ها کانتر فروش گفته می‌شود.

مدیر فنی وظیفه نظارت بر نحوه فروش و ارتباط با مسافران کانترهای داخلی و خارجی و گرفتن گزارش فروش روزانه آن‌ها در پایان ساعت کار اداری را دارد.

به‌طور کلی اجرای تور خود به سه دسته تور داخلی (یک‌روزه و چندروزه)، تور خارجی و تور ورودی تقسیم می‌گردد که هر آژانس با توجه به سیاست کاری و امکانات و تخصص خود می‌تواند هر یک از این تورها را به‌طور تخصصی و یا با توجه به وسعت کاری و سرمایه گزاری مناسب، دو و یا هر سه نوع تور را اجرا نماید.

 

نقش تجارت الکترونیک در آژانس مسافرتی

 

با توجه به گسترش تجارت الکترونیک طی سالیان اخیر در صنعت گردشگری، بسیاری از آژانس‌های مجری از آژانس‌های فروش شناوری زیرمجموعه خود می‌خواهند که بر روی سایت فروش آنلاین آن‌ها فرم عضویت را پرکرده تا به آن‌ها نام کاربری و رمز عبور اختصاصی تعلق گرفته و از کانترهای آژانس فروش شناوری می‌خواهند که عملیات خرید تور و سایر خدمات را به‌صورت آنلاین انجام دهند و پس از تسویه کامل، به‌صورت آنلاین مدارک مربوط به سفر را از روی سایت دانلود کرده و به مسافر تحویل دهند.

 

نکاتی در مورد آژانس های مسافرتی

 

همانطور که گفتیم امروزه با گسترش خدمات آنلاین و استفاده همگانی از آن، امکان استفاده از قابلیت های رزرواسیون انلاین مجموعه های گردشگری وجود دارد.

البته اینترنت می تواند ابزار قدرتمندی در دست مشتریان باشد، زیرا اینترنت این امکان را می دهد که مشتری سوالات خود درباره مقصد را در این فضا جستجو کند. اما ذکر این نکته مهم است که مشتری باید دقیقا بداند که چه چیزی را و به چه نحوه ای جستجو کرده تا به نتیجه مطلوب برسد و از این رو آژانس مسافرتی در زمان طراحی سایت خود باید نهایت دقت و وسواس را در نظر بگیرند تا مخاطبینشان دچار سردرگمی نشوند.

برای مشاهده ادامه مطلب آشنایی با ساز و کار یک آژانس مسافرتی  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

همه چیز در مورد گردشگری ورزشی

 

 گردشگری ورزشی را می توان یکی از زیرمجموعه‌های گردشگری و صنعت توریسم دانست که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است و بر تعداد طرفداران آن افزوده می‌شود.

با چتراتا همراه باشید تا کمی بیشتر در مورد این نوع گردشگری آشنا شویم.

 

مفهوم گردشگری ورزشی

 

این نوع گردشگری در واقع سفر به اقصی نقاط دنیا برای شرکت در یک رویداد یا فعالیت ورزشی یا تماشای یک مسابقه‌ی ورزشی است. . بطور خلاصه تر این نوع گردشگری به سفرهایی گفته می‌شود که تماشای یک مسابقه‌ی ورزشی یا شرکت در چنین مسابقاتی را در بر می‌گیرد.

 

انواع گردشگری ورزشی

 

معمولا این نوع گردشگری را به سه نوع تقسیم می‌کنند. گردشگری رویدادهای ورزشی، گردشگری ورزشی فعال و گردشگری ورزشی نوستالژیک.

 

گردشگری رویدادهای ورزشی

 

رویدادهای بزرگی مانند مسابقه های جام جهانی فوتبال و بازی های المپیک را در حیطه گردشگری رویدادهای ورزشی جای می دهند.، این دو رویداد ورزشی مهم، جز رودادهایی هستند که هر چهار سال یکبار، تعداد زیادی از طرفداران این رشته های ورزشی را در یک جا جمع می کند. 

 

گردشگری ورزشی فعال

 

افرادی که برای انجام یک ورزش خاص و یا شرکت در یک رویداد ورزشی سفر می کنند در حیطه این نوع گردشگری قرار می گیرند.. این رویدادها شامل انواع ورزش ها و تورنمنت ها است.

 

گردشگری ورزشی نوستالژیک و مشاهیر

 

در گردشگری نوستالژیک ورزشی نیز ، گردشگران از جاذبه های گردشگری ورزشی بازدید می کنند. از جمله نمونه های گردشگری نوستالژیک میتوان به بازدید از تالارهای مشاهیر ، موزه ها و ورزشگاه های مشهور و حتی دیدار با قهرمان ها و مشاهیر ورزشی اشاره کرد.

 

انگیزه افراد برای گردشگری ورزشی

 

قاعدتا این نوع گردشگری ارتباط ویژه‌ای با ورزش دارد و افرادی که این نوع سفرها را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند، علاقه‌مندان به ورزش هستند. در واقع در این نوع سفرها یک رویداد ورزشی باید هدف اصلی گردشگر باشد تا بتوان به آن ای نوع گردشگری را نسبت داد. اما از دیدگاه مدیریت و بازاریابی صنعت توریسم، این نوع گردشگری به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود:

۱. سفر به قصد مشارکت در یکی از فعالیت‌های ورزشی (مانند: سفر با هدف گذارندن اوقات فراغت و

۲. سفر به منظور شرکت در یک رویداد ورزشی یا تماشای آن مسابقات (شرکت یا تماشای مسابقاتی همچون المپیک یا دیگر مسابقات بین‌المللی).

این بخش از صنعت توریسم به سرعت در حال رشد است و کشورهای بسیاری، سرمایه ‌گذاری‌های زیادی را در این بخش برای جلب نظر گردشگران انجام داده‌اند. دلیل این امر هم تمایل روزافزون گردشگران به این نوع سفرها است.

تاثیر این نوع گردشگری بر روی اقتصاد

یکی از صنایع اصلی هر کشور، گردشگری ورزشی و اقتصاد گردشگری آن کشور می باشند که به طور مستقیم بر اقتصاد تاثیر می گذارد.  با توجه به تعداد زیاد گردشگران و علاقمندان به ورزش،  این نوع گردشگری ، یکی از استراتژی های مهم اقتصادی و تجاری برای توسعه زیر ساخت های اقتصادی  و اشتغال محسوب میشود.

همچنین این دو مقوله می توانند توامان بر اقتصاد جهان تاثیر بگذارند و از این جهت ، گردشگری ورزشی بسیار مورد توجه برنامه ریزان، سیاستمداران و اقتصاد دان ها قرار گرفته  است.

برای مثال، طبق تحقیقات انجام شده در سال 2017، گردشگری ورزشی یک تجارت ارزشمند و پول ساز است که به سرعت در سطح جهان رشد کرده و انتظار میرود که رشد آن در سالهای بعدی به 40 درصد برسد. به همین دلیل، این نوع گردشگری ، شیوه ای مطمئن برای توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال در همه کشورها مخصوصا کشورهای کمتر توسعه یافته است.

 

اهداف این نوع از گردشگری

 

شاید جزو اصلی ترین اهداف این نوع از گردشگری، کسب درآمد بالا باشد که از راه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. در این نوع گردشگری ،جذب پرشمار تماشاگر از اهمیت بالایی برخوردار است که منجر به فروش بالای رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، استفاده از هتل‌ها، حمل‌‌ونقل و … می‌شود.

یکی دیگر از اهداف موجود در این نوع گردشگری ، تبلیغات برای فرهنگ و دیگر جاذبه‌های گردشگری محل برگزاری مسابقات است. همچنین یکی از هدف‌های مهم برگزاری مسابقات ورزشی بزرگ برای کشور برگزار کننده کسب اعتبار فراوان در جامعه بین‌المللی در پی برگزاری چنین رویدادهایی است.

در مجموع توجه زیاد گردشگران به این بخش از صنعت توریسم و پیشرفت‌های سریع کشورهای مختلف نشان‌دهنده اهمیت بالای این نوع گردشگری در صنعت توریسم است. این گردشگری می‌تواند در انواع آب‌وهوا و در فصول مختلف صورت گیرد تا برای مکان‌هایی که شرایط آن را دارند کسب درآمد داشته باشد. البته نباید فراموش کرد که برای جذب توریست ورزشی باید یک سری از حداقل امکانات را برای گردشگران فراهم کرد.

 

برای مشاهده ادامه مطلب همه چیز در مورد گردشگری ورزشی  کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

همه چیز در مورد گردشگری ورزشی

 

 گردشگری ورزشی را می توان یکی از زیرمجموعه‌های گردشگری و صنعت توریسم دانست که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است و بر تعداد طرفداران آن افزوده می‌شود.

با چتراتا همراه باشید تا کمی بیشتر در مورد این نوع گردشگری آشنا شویم.

 

مفهوم گردشگری ورزشی

 

این نوع گردشگری در واقع سفر به اقصی نقاط دنیا برای شرکت در یک رویداد یا فعالیت ورزشی یا تماشای یک مسابقه‌ی ورزشی است. . بطور خلاصه تر این نوع گردشگری به سفرهایی گفته می‌شود که تماشای یک مسابقه‌ی ورزشی یا شرکت در چنین مسابقاتی را در بر می‌گیرد.

 

انواع گردشگری ورزشی

 

معمولا این نوع گردشگری را به سه نوع تقسیم می‌کنند. گردشگری رویدادهای ورزشی، گردشگری ورزشی فعال و گردشگری ورزشی نوستالژیک.

 

گردشگری رویدادهای ورزشی

 

رویدادهای بزرگی مانند مسابقه های جام جهانی فوتبال و بازی های المپیک را در حیطه گردشگری رویدادهای ورزشی جای می دهند.، این دو رویداد ورزشی مهم، جز رودادهایی هستند که هر چهار سال یکبار، تعداد زیادی از طرفداران این رشته های ورزشی را در یک جا جمع می کند. 

 

گردشگری ورزشی فعال

 

افرادی که برای انجام یک ورزش خاص و یا شرکت در یک رویداد ورزشی سفر می کنند در حیطه این نوع گردشگری قرار می گیرند.. این رویدادها شامل انواع ورزش ها و تورنمنت ها است.

 

گردشگری ورزشی نوستالژیک و مشاهیر

 

در گردشگری نوستالژیک ورزشی نیز ، گردشگران از جاذبه های گردشگری ورزشی بازدید می کنند. از جمله نمونه های گردشگری نوستالژیک میتوان به بازدید از تالارهای مشاهیر ، موزه ها و ورزشگاه های مشهور و حتی دیدار با قهرمان ها و مشاهیر ورزشی اشاره کرد.

 

انگیزه افراد برای گردشگری ورزشی

 

قاعدتا این نوع گردشگری ارتباط ویژه‌ای با ورزش دارد و افرادی که این نوع سفرها را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند، علاقه‌مندان به ورزش هستند. در واقع در این نوع سفرها یک رویداد ورزشی باید هدف اصلی گردشگر باشد تا بتوان به آن ای نوع گردشگری را نسبت داد. اما از دیدگاه مدیریت و بازاریابی صنعت توریسم، این نوع گردشگری به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود:

۱. سفر به قصد مشارکت در یکی از فعالیت‌های ورزشی (مانند: سفر با هدف گذارندن اوقات فراغت و

۲. سفر به منظور شرکت در یک رویداد ورزشی یا تماشای آن مسابقات (شرکت یا تماشای مسابقاتی همچون المپیک یا دیگر مسابقات بین‌المللی).

این بخش از صنعت توریسم به سرعت در حال رشد است و کشورهای بسیاری، سرمایه ‌گذاری‌های زیادی را در این بخش برای جلب نظر گردشگران انجام داده‌اند. دلیل این امر هم تمایل روزافزون گردشگران به این نوع سفرها است.

تاثیر این نوع گردشگری بر روی اقتصاد

یکی از صنایع اصلی هر کشور، گردشگری ورزشی و اقتصاد گردشگری آن کشور می باشند که به طور مستقیم بر اقتصاد تاثیر می گذارد.  با توجه به تعداد زیاد گردشگران و علاقمندان به ورزش،  این نوع گردشگری ، یکی از استراتژی های مهم اقتصادی و تجاری برای توسعه زیر ساخت های اقتصادی  و اشتغال محسوب میشود.

همچنین این دو مقوله می توانند توامان بر اقتصاد جهان تاثیر بگذارند و از این جهت ، گردشگری ورزشی بسیار مورد توجه برنامه ریزان، سیاستمداران و اقتصاد دان ها قرار گرفته  است.

برای مثال، طبق تحقیقات انجام شده در سال 2017، گردشگری ورزشی یک تجارت ارزشمند و پول ساز است که به سرعت در سطح جهان رشد کرده و انتظار میرود که رشد آن در سالهای بعدی به 40 درصد برسد. به همین دلیل، این نوع گردشگری ، شیوه ای مطمئن برای توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال در همه کشورها مخصوصا کشورهای کمتر توسعه یافته است.

 

اهداف این نوع از گردشگری

 

شاید جزو اصلی ترین اهداف این نوع از گردشگری، کسب درآمد بالا باشد که از راه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. در این نوع گردشگری ،جذب پرشمار تماشاگر از اهمیت بالایی برخوردار است که منجر به فروش بالای رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، استفاده از هتل‌ها، حمل‌‌ونقل و … می‌شود.

یکی دیگر از اهداف موجود در این نوع گردشگری ، تبلیغات برای فرهنگ و دیگر جاذبه‌های گردشگری محل برگزاری مسابقات است. همچنین یکی از هدف‌های مهم برگزاری مسابقات ورزشی بزرگ برای کشور برگزار کننده کسب اعتبار فراوان در جامعه بین‌المللی در پی برگزاری چنین رویدادهایی است.

در مجموع توجه زیاد گردشگران به این بخش از صنعت توریسم و پیشرفت‌های سریع کشورهای مختلف نشان‌دهنده اهمیت بالای این نوع گردشگری در صنعت توریسم است. این گردشگری می‌تواند در انواع آب‌وهوا و در فصول مختلف صورت گیرد تا برای مکان‌هایی که شرایط آن را دارند کسب درآمد داشته باشد. البته نباید فراموش کرد که برای جذب توریست ورزشی باید یک سری از حداقل امکانات را برای گردشگران فراهم کرد.

 برای مشاهده ادامه مطلب  همه چیز در مورد گردشگری ورزشی کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

اقامتگاه بوم گردی کتام رشت

 

سفر به طبیعت همیشه آثار مثبتی بر روحیه و زندگی انسان گذاشته و هر فرد بی شک با دیدن این زیبایی های طبیعی، سرشار از انرژی می شود. همه روزه بویژه در روزهای بهاری سال، سفر های بسیاری به شهرها و منطقه هایی از کشور که از طبیعت بهتری برخوردار هستند انجام می شود و این منطقه ها به یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری کشور بدل می شوند.

استان گیلان و صد البته شهر رشت، یکی از این شهر ها و منطقه ها بوده که بدلیل برخورداری از آب و هوای مطبوع و معتدل، طبیعت بکر و دست نخورده و همچنین جاذبه های تاریخی فراوان بی تردید یکی از بهترین انتخاب ها برای سفر در فصل بهار بوده و می توان با سفر به این منطقه خاطرات دل انگیزی از مسافرت بهاری خود خلق کرد. برای رزرو و اجاره اقامتگاه بومگردی در گیلان می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

در نزدیکی شهر رشت روستای زیبای سقالکسار قرار دارد.سقالکسار روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان ایران که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در دهستان لاکان قرار دارد. این روستا ۱۶ دقیقه از رشت فاصله دارد برای رسیدن به روستای سقالکسار از سمت رشت باید ۱۵ کیلومتر در جاده بین شهر شفت و بین راه جیرده شفت تا آقا سید شریف پیش بروید.

 در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت دریاچه های متعددی وجود دارد که دارای طبیعت بسیار زیبایی می باشد. روستای سقالکسار نزدیک به ۶۰۰ خانوار جمعیت دارد.

این سد خاکی که موجب تشکیل یک دریاچه زیبا شده در روستای سقالکسار قرار گرفته است. مساحت دریاچه ۱۵ هکتار است و ارتفاع آن نسبت به دریای خزر ۶۴ متر است.

 اطراف سقالکسار را جنگل های فراوان فرا گرفته است و درختان جنگل اطراف این دریاچه در فصول مختلف زیبایی دریاچه را چندین برابر می کند. آب دریاچه سد سقالکسار از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود. طول دریاچه در حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است. در ادامه می توانید موقعیت دقیق قرار گرفتن آن را روی نقشه مشاهده فرمایید.

 

اطلاعات اقامتگاه بوم گردی کتام رشت

 

اقامتگاه بوم گردی کتام نیز در روستای سقالکسار در نزدیکی شهر رشت، استان گیلان واقع شده است که در بافت روستایی قرار گرفته و به جاذبه های طبیعت گردی مثل دریاچه سقالکسار و شفت نزدیک است که گردشگران به راحتی می توانند از این مناطق زیبا دیدن نمایند.

برای رسیدن به این اقامتگاه بعد از رسیدن به شهر رشت باید به سمت جنوب رشت حرکت کنید و بعد از طی کردن مسافتی نه چندان زیاد به روستای سقالکسار و اقامتگاه بوم گردی کتام برسید.

 

درباره اقامتگاه بوم گردی کتام رشت

 

این اقامتگاه بسیار زیبا و دلنشین به سبک خانه های روستایی شمال ساخته شده است که در محوطه آن حوض کوچکی که با گلدان هایی زیبا آراسته شده و همچنین برای استراحت و صرف میان وعده های سنتی و کلوچه های محلی میز و صندلی قرار دارد. این اقامتگاه مجهز به اینترنت نیز می باشد.

همچنین اقامتگاه سنتی کتام دارای 4 سوئیت مجزا می باشد که کف خواب هستند و هر سوئیت 8 نفر ظرفیت دارد که سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و حمام  اختصاصی، تلویزیون و یخچال دارد، سیستم سرمایشی و گرمایشی اتاق ها اسپیلیت و شوفاژ است. آشپزخانه به صورت مشترک استفاده می شود. این اقامتگاه به جاذبه های طبیعی مثل آبشار دودوزن، سدخاکی سقالکسار و قلعه رودخان نزدیک است و گردشگران به راحتی می توانند از این جاذبه ها دیدن نمایند.

گردشگران می توانند در این بوم گردی زیبا طعم لذیذ غذاهای محلی همچون ماهی، کولی، مرغ محلی، آلی مسما، سیر قلیه و فسنجان را بچشند.

 

فومن، جاذبه نزدیک به اقامتگاه کتام

 

فومن به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری و تاریخی زیادی که دارد در طول سال گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند، از جمله این جاذبه ها می توان به قلعه رودخان، ییلاق زودل سر، روستای ماسوله، آبشار لارچشمه، منطقه کوهستانی فومن، ییلاق اندره و بقعه متبرکه سبزه قبا اشاره کرد که موجب رشد صنعت اکوتوریسم این منطقه شده است.

 

قلعه رودخان، جاذبه گردشگری نزدیک به اقامتگاه کتام رشت

 

قدمت قلعه تاریخی به دوره سلجوقیان می رسد در کتب قدیمی با نام قلعه هزارپا معرفی شده است. برای رسیدن به این قلعه زیبا و تاریخی باید مسیر طولانی اما بسیار سرسبز و دل انگیز را طی کرد، در میانه راه مردم محلی این منطقه فضایی را برای استراحت و صرف چای و خوراکی های محلی آماده کرده اند.

 

برای مشاهده ادلمه مطلب اقامتگاه بوم گردی کتام رشت  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

هشتم مارس، روز جهانی زن

 

همه ساله هشتم مارس، روز جهانی زن در بسیاری از کشورهای جهان گرامی داشته می شود. در حقیقت، این روز مجالی است برای نگاه کردن به گذشته در مسیر تلاش ها، منازعه ها و فعالیت های پیشین، و بیشتر برای نگریستن در راستای حرکت های پیش رو برای باز کردن راه در جهت شکوفایی استعدادها و فرصت هایی که در انتظار نسل آینده زنان است.

 

تاریخچه شکل گیری روز جهانی زن

 

اگر بخواهیم نخستین مراسم روز زن را اعلام کنیم به ۲۸ فوریه سال ۱۹۰۹ در نیویورک  بر میگردد. این مراسم توسط حزب سوسیالیست آمریکا، برای یادبود اعتصاب «اتحادیه جهانی زنان کارگر صنایع پوشاک» در سال ۱۹۰۸ سازمان یافت. در ماه اوت ۱۹۱۰، کنفرانس جهانی زنان قبل از جلسه عمومی سوسیالیست‌های بین‌الملل دوم در کپنهاگ دانمارک برگزار شد.

در ۸ مارس ۱۹۱۴ در لندن راهپیمایی از میدان بو تا ترافالگار در حمایت از حق رای زنان برگزار شد. سیلویا پنکهرست در راه میدان ترافالگار برای سخنرانی، جلوی ایستگاه چارلز کراس دستگیر شد.

همچین در خاور دور پس از تأسیس جمهوری خلق چین در اول اکتبر ۱۹۴۹، در تاریخ ۲۳ دسامبر، شورای دولتی اعلام کرد که روز ۸ مارس مناسبتی رسمی است و به زنان در چین نصف روز مرخصی داده خواهد شد.

 

چرا 8 مارس روز جهانی زن است؟

 

در تاریخ یاد شده است که بعد از گذشت بیش از پنجاه سال، کاگران زن کارخانـۀ نساجی کتان در شهر نیویورک به منظور احیا خاطرۀ اعتصاب در این روز را که تبعیض،محرومیت وفشار کار و حقوق بسیار کم زنان را بیاد می آورد دست به اعتصاب زدند، صاحب این کارخانه به همراه نگهبانان بخاطر جلوگیری از همبستگی کارگران بخش های دیگر با اعتصاب گران و عدم سرایت آن به بخش های دیگر ، این زنان را در محل کارشان محبوس ساخت و بعدا به دلایل نامعلوم کارخانه آتش گرفت و فقط تعداد کمی از زنان توانستند از این حادثه نجات یابند و مابقی 129 تن از زنان کارگر در این آتش سوختند و به همین دلیل روز هشتم مارس بطور سنتی بنام روز مبارزه زنان علیه بی عدالتی و فشار علیه زنان در خاطره ها باقی ماند.

 

تجلیل از روز جهانی زن

 

طی سالیان نزدیک، 8 مارس روز جهانی زن برای زنان، نه تنها در کشورهای توسعه یافته که در جوامع در حال توسعه نیز به صورت گسترده تری مطرح و ابعاد تازه ای به خود گرفته است. جنبش رو به رشد جهانی زنان، که با برگزاری چهار کنفرانس بین المللی زنان توسط سازمان ملل متحد جهان تعمیق یافته است، در تبدیل روز جهانی زن به صف آرایی و اعتراض در جهت دستیابی زنان به حقوق شان و مشارکت آنان در عرصه های سیاسی و اقتصادی یاری بسیار رسانده است.

همچنین، زنان جهان در روز جهانی زن تلاش کرده اند تا این روز را به فرصتی برای انعکاس پیشرفت ها و دستاوردهای به دست آمده، و کنش های شجاعانه و نیز عزم راسخ زنان عادی  تبدیل کرده و این دستاوردها را گرامی بدارند.

 

نقش سازمان ملل در ثبت روز جهانی زن

 

در واقع قطعنامه سازمان ملل متحد که در سال 1945 امضا شد، نخستین توافقنامه ای بود که اصل برابری زن و مرد را تصریح کرد. از آن زمان تاکنون، این قطعنامه بین المللی که منجر به ارائه استراتژی ها، استانداردها، برنامه ها و اهداف مختلف از سوی سازمان ملل شده، در پیشرفت موقعیت و وضعیت زنان در سرتاسر جهان موثر بوده است.

پس از سال ها از آن تاریخ، سازمان ملل متحد و آژانس های تخصصی اش مشارکت زنان را به عنوان شرکا برابر با مردان در دستیابی به پرورش، صلح، امنیت، و احترام کامل برای حقوق بشر مداوم، ترفیع داده اند. قدرت و اختیار زنان، نشان از چهره آشکار تلاش های سازمان ملل متحد با نظارت و تصحیح چالش های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سراسر جهان دارد.

 

جایگاه زنان اما همچنان روی خط نزول

 

از نظر شورای حقوق بشر سازمان ملل،کشورهای دنیا با وجود پیشرفت در قوانین، اما همچنان برای ایجاد قوانین برای مبارزه ضد خشونت علیه زنان و اجرای آن مشکل  دارند.

در مقابل، ارگانهای دفاع از حقوق بشر برای جلوگیری از سواستفاده از زنان و خشونت ضد آنها  بر لزوم آموزش به ویژه برای مردان و پسران تاکید کرده اند.شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین از مردان خواست تا نگرش خود را درباره این که اگر زنان به حقی دست یابند، مردان همان حق را از دست خواهند داد، تغییر دهند.دلوفر گفت، انتقال چنین افکار با ارزشی باید برای نهادینه شدن در جامعه از طریق مدارس صورت بگیرد.نیاز آگاه سازی مردان درباره این مساله در حالی است که قربانی خشونت شدن یک سوم زنان در جهان رقم غیرقابل تصوری است.

 

برای مشاهده ادامه مطلب هشتم مارس، روز جهانی زن کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

هشتم مارس، روز جهانی زن

 

همه ساله هشتم مارس، روز جهانی زن در بسیاری از کشورهای جهان گرامی داشته می شود. در حقیقت، این روز مجالی است برای نگاه کردن به گذشته در مسیر تلاش ها، منازعه ها و فعالیت های پیشین، و بیشتر برای نگریستن در راستای حرکت های پیش رو برای باز کردن راه در جهت شکوفایی استعدادها و فرصت هایی که در انتظار نسل آینده زنان است.

 

تاریخچه شکل گیری روز جهانی زن

 

اگر بخواهیم نخستین مراسم روز زن را اعلام کنیم به ۲۸ فوریه سال ۱۹۰۹ در نیویورک  بر میگردد. این مراسم توسط حزب سوسیالیست آمریکا، برای یادبود اعتصاب «اتحادیه جهانی زنان کارگر صنایع پوشاک» در سال ۱۹۰۸ سازمان یافت. در ماه اوت ۱۹۱۰، کنفرانس جهانی زنان قبل از جلسه عمومی سوسیالیست‌های بین‌الملل دوم در کپنهاگ دانمارک برگزار شد.

در ۸ مارس ۱۹۱۴ در لندن راهپیمایی از میدان بو تا ترافالگار در حمایت از حق رای زنان برگزار شد. سیلویا پنکهرست در راه میدان ترافالگار برای سخنرانی، جلوی ایستگاه چارلز کراس دستگیر شد.

همچین در خاور دور پس از تأسیس جمهوری خلق چین در اول اکتبر ۱۹۴۹، در تاریخ ۲۳ دسامبر، شورای دولتی اعلام کرد که روز ۸ مارس مناسبتی رسمی است و به زنان در چین نصف روز مرخصی داده خواهد شد.

 

چرا 8 مارس روز جهانی زن است؟

 

در تاریخ یاد شده است که بعد از گذشت بیش از پنجاه سال، کاگران زن کارخانـۀ نساجی کتان در شهر نیویورک به منظور احیا خاطرۀ اعتصاب در این روز را که تبعیض،محرومیت وفشار کار و حقوق بسیار کم زنان را بیاد می آورد دست به اعتصاب زدند، صاحب این کارخانه به همراه نگهبانان بخاطر جلوگیری از همبستگی کارگران بخش های دیگر با اعتصاب گران و عدم سرایت آن به بخش های دیگر ، این زنان را در محل کارشان محبوس ساخت و بعدا به دلایل نامعلوم کارخانه آتش گرفت و فقط تعداد کمی از زنان توانستند از این حادثه نجات یابند و مابقی 129 تن از زنان کارگر در این آتش سوختند و به همین دلیل روز هشتم مارس بطور سنتی بنام روز مبارزه زنان علیه بی عدالتی و فشار علیه زنان در خاطره ها باقی ماند.

 

تجلیل از روز جهانی زن

 

طی سالیان نزدیک، 8 مارس روز جهانی زن برای زنان، نه تنها در کشورهای توسعه یافته که در جوامع در حال توسعه نیز به صورت گسترده تری مطرح و ابعاد تازه ای به خود گرفته است. جنبش رو به رشد جهانی زنان، که با برگزاری چهار کنفرانس بین المللی زنان توسط سازمان ملل متحد جهان تعمیق یافته است، در تبدیل روز جهانی زن به صف آرایی و اعتراض در جهت دستیابی زنان به حقوق شان و مشارکت آنان در عرصه های سیاسی و اقتصادی یاری بسیار رسانده است.

همچنین، زنان جهان در روز جهانی زن تلاش کرده اند تا این روز را به فرصتی برای انعکاس پیشرفت ها و دستاوردهای به دست آمده، و کنش های شجاعانه و نیز عزم راسخ زنان عادی  تبدیل کرده و این دستاوردها را گرامی بدارند.

 

نقش سازمان ملل در ثبت روز جهانی زن

 

در واقع قطعنامه سازمان ملل متحد که در سال 1945 امضا شد، نخستین توافقنامه ای بود که اصل برابری زن و مرد را تصریح کرد. از آن زمان تاکنون، این قطعنامه بین المللی که منجر به ارائه استراتژی ها، استانداردها، برنامه ها و اهداف مختلف از سوی سازمان ملل شده، در پیشرفت موقعیت و وضعیت زنان در سرتاسر جهان موثر بوده است.

پس از سال ها از آن تاریخ، سازمان ملل متحد و آژانس های تخصصی اش مشارکت زنان را به عنوان شرکا برابر با مردان در دستیابی به پرورش، صلح، امنیت، و احترام کامل برای حقوق بشر مداوم، ترفیع داده اند. قدرت و اختیار زنان، نشان از چهره آشکار تلاش های سازمان ملل متحد با نظارت و تصحیح چالش های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سراسر جهان دارد.

 

جایگاه زنان اما همچنان روی خط نزول

 

از نظر شورای حقوق بشر سازمان ملل،کشورهای دنیا با وجود پیشرفت در قوانین، اما همچنان برای ایجاد قوانین برای مبارزه ضد خشونت علیه زنان و اجرای آن مشکل  دارند.

در مقابل، ارگانهای دفاع از حقوق بشر برای جلوگیری از سواستفاده از زنان و خشونت ضد آنها  بر لزوم آموزش به ویژه برای مردان و پسران تاکید کرده اند.شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین از مردان خواست تا نگرش خود را درباره این که اگر زنان به حقی دست یابند، مردان همان حق را از دست خواهند داد، تغییر دهند.دلوفر گفت، انتقال چنین افکار با ارزشی باید برای نهادینه شدن در جامعه از طریق مدارس صورت بگیرد.نیاز آگاه سازی مردان درباره این مساله در حالی است که قربانی خشونت شدن یک سوم زنان در جهان رقم غیرقابل تصوری است.

 

برای مشاهده ادامه مطلب هشتم مارس، روز جهانی زن کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

هشتم مارس، روز جهانی زن

 

همه ساله هشتم مارس، روز جهانی زن در بسیاری از کشورهای جهان گرامی داشته می شود. در حقیقت، این روز مجالی است برای نگاه کردن به گذشته در مسیر تلاش ها، منازعه ها و فعالیت های پیشین، و بیشتر برای نگریستن در راستای حرکت های پیش رو برای باز کردن راه در جهت شکوفایی استعدادها و فرصت هایی که در انتظار نسل آینده زنان است.

 

تاریخچه شکل گیری روز جهانی زن

 

اگر بخواهیم نخستین مراسم روز زن را اعلام کنیم به ۲۸ فوریه سال ۱۹۰۹ در نیویورک  بر میگردد. این مراسم توسط حزب سوسیالیست آمریکا، برای یادبود اعتصاب «اتحادیه جهانی زنان کارگر صنایع پوشاک» در سال ۱۹۰۸ سازمان یافت. در ماه اوت ۱۹۱۰، کنفرانس جهانی زنان قبل از جلسه عمومی سوسیالیست‌های بین‌الملل دوم در کپنهاگ دانمارک برگزار شد.

در ۸ مارس ۱۹۱۴ در لندن راهپیمایی از میدان بو تا ترافالگار در حمایت از حق رای زنان برگزار شد. سیلویا پنکهرست در راه میدان ترافالگار برای سخنرانی، جلوی ایستگاه چارلز کراس دستگیر شد.

همچین در خاور دور پس از تأسیس جمهوری خلق چین در اول اکتبر ۱۹۴۹، در تاریخ ۲۳ دسامبر، شورای دولتی اعلام کرد که روز ۸ مارس مناسبتی رسمی است و به زنان در چین نصف روز مرخصی داده خواهد شد.

 

چرا 8 مارس روز جهانی زن است؟

 

در تاریخ یاد شده است که بعد از گذشت بیش از پنجاه سال، کاگران زن کارخانـۀ نساجی کتان در شهر نیویورک به منظور احیا خاطرۀ اعتصاب در این روز را که تبعیض،محرومیت وفشار کار و حقوق بسیار کم زنان را بیاد می آورد دست به اعتصاب زدند، صاحب این کارخانه به همراه نگهبانان بخاطر جلوگیری از همبستگی کارگران بخش های دیگر با اعتصاب گران و عدم سرایت آن به بخش های دیگر ، این زنان را در محل کارشان محبوس ساخت و بعدا به دلایل نامعلوم کارخانه آتش گرفت و فقط تعداد کمی از زنان توانستند از این حادثه نجات یابند و مابقی 129 تن از زنان کارگر در این آتش سوختند و به همین دلیل روز هشتم مارس بطور سنتی بنام روز مبارزه زنان علیه بی عدالتی و فشار علیه زنان در خاطره ها باقی ماند.

 

تجلیل از روز جهانی زن

 

طی سالیان نزدیک، 8 مارس روز جهانی زن برای زنان، نه تنها در کشورهای توسعه یافته که در جوامع در حال توسعه نیز به صورت گسترده تری مطرح و ابعاد تازه ای به خود گرفته است. جنبش رو به رشد جهانی زنان، که با برگزاری چهار کنفرانس بین المللی زنان توسط سازمان ملل متحد جهان تعمیق یافته است، در تبدیل روز جهانی زن به صف آرایی و اعتراض در جهت دستیابی زنان به حقوق شان و مشارکت آنان در عرصه های سیاسی و اقتصادی یاری بسیار رسانده است.

همچنین، زنان جهان در روز جهانی زن تلاش کرده اند تا این روز را به فرصتی برای انعکاس پیشرفت ها و دستاوردهای به دست آمده، و کنش های شجاعانه و نیز عزم راسخ زنان عادی  تبدیل کرده و این دستاوردها را گرامی بدارند.

 

نقش سازمان ملل در ثبت روز جهانی زن

 

در واقع قطعنامه سازمان ملل متحد که در سال 1945 امضا شد، نخستین توافقنامه ای بود که اصل برابری زن و مرد را تصریح کرد. از آن زمان تاکنون، این قطعنامه بین المللی که منجر به ارائه استراتژی ها، استانداردها، برنامه ها و اهداف مختلف از سوی سازمان ملل شده، در پیشرفت موقعیت و وضعیت زنان در سرتاسر جهان موثر بوده است.

پس از سال ها از آن تاریخ، سازمان ملل متحد و آژانس های تخصصی اش مشارکت زنان را به عنوان شرکا برابر با مردان در دستیابی به پرورش، صلح، امنیت، و احترام کامل برای حقوق بشر مداوم، ترفیع داده اند. قدرت و اختیار زنان، نشان از چهره آشکار تلاش های سازمان ملل متحد با نظارت و تصحیح چالش های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سراسر جهان دارد.

 

جایگاه زنان اما همچنان روی خط نزول

 

از نظر شورای حقوق بشر سازمان ملل،کشورهای دنیا با وجود پیشرفت در قوانین، اما همچنان برای ایجاد قوانین برای مبارزه ضد خشونت علیه زنان و اجرای آن مشکل  دارند.

در مقابل، ارگانهای دفاع از حقوق بشر برای جلوگیری از سواستفاده از زنان و خشونت ضد آنها  بر لزوم آموزش به ویژه برای مردان و پسران تاکید کرده اند.شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین از مردان خواست تا نگرش خود را درباره این که اگر زنان به حقی دست یابند، مردان همان حق را از دست خواهند داد، تغییر دهند.دلوفر گفت، انتقال چنین افکار با ارزشی باید برای نهادینه شدن در جامعه از طریق مدارس صورت بگیرد.نیاز آگاه سازی مردان درباره این مساله در حالی است که قربانی خشونت شدن یک سوم زنان در جهان رقم غیرقابل تصوری است.

 

برای مشاهده ادامه مطلب هشتم مارس، روز جهانی زن کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

معرفی مراکز تفریحی و سرگرمی کیش

 

جزیره‌ی کیش یکی از پربازدید ترین مقاصد توریستی و گردشگری خاورمیانه است و حتی در میان کشور‌های عربی که امروزه قطب گردشگری خاورمیانه را متعلق به خود می‌دانند و جمعیت زیادی از گردشگران و علاقمندان به تفریحات لوکس به این کشور ها مراجعه می‌کنند، جزیره‌ی کیش به عنوان یک رقیب سرسخت برای سایر کشور ها و یک مکان جذاب و در میان مسافران و گردشگران و علاقمندان به گردشگری، شناخته می‌شود.

 

در این مطلب از چتراتا می خواهیم شما را با مراکز تفریحی و سرگرمی شهر کیش بیشتر آشنا کنیم

 

مجموعه‌ی تفریحی هایلند

 

شهر بازی هایلند را می توان یکی از مدرن ترین و بهترین پارک‌های بازی در سطح خاور میانه‌ دانست. این شهر بازی زیبا و شگفت‌انگیز، مکان مناسبی برای تخلیه انرژی کودکان و نوجوانان، سرگرمی و خاطره‌سازی جوانان، و مکانی دوست‌داشتنی و خاطره انگیز برای بزرگسالان است.

همچنین، در این مکان می‌توانید با خیالی آسوده، کودک خود را در محیطی امن و بی‌خطر، مشغول به بازی ببینید. این مجموعه حتی می‌تواند فرصتی را فراهم کند که شما درحالی که فرزند خود را با خیالی آسوده به این مکان آوردید، به تفریحات دیگر خود و یا خرید کردن بپردازید.

 

پارک آبی و بادی مارینا

 

 پارک آبی بادی مارینا کیش یکی از بهترین تفریحات مهیج و جذاب جزیره کیش است. جالبه بدانید که این پارک آبی شناور بر روی دریا، تنها پارک بادی در ایران است.

 همچنین در ویبیت پارک مارینا کیش ، حفظ تعادل، انعطاف پذیری و سرعت عمل به وسیله موانع و قسمت های مختلف حرف اول را می زند. این پارک شگفت انگیز توسط شرکت مکین دریا که نماینده شرکت مشهور ویبیت است ساخته شده است.

در پارک آبی بادی مارینا کیش می توانید به راحتی از وسایل متنوع و جذاب مثل ترامپولین استفاده کنید، با سرسره های بزرگ به داخل آب سر بخورید و از بالای سکوهای بادی مارینا یک پشتک جانانه داخل آب بزنید و در نهایت لذت و هیجان، یک تفریح بادی و آبی را تجربه کنید.

 

سافاری کیش

 

در نزدیکی فرودگاه کیش،مجموعه بزرگی به نام سافاری کیش وجود دارد. سافاری کیش را به جرات می‌توان یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی کیش دانست. در این مجموعه تفریحی می‌توانید از سرگرمی های متنوعی استفاده کنید. البته همانند یک شهربازی بزرگ، باید به ازای استفاده از آیتم‌های مختلف آن، هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنید. شما در این مجموعه می‌توانید حدود چهار ساعت سرگرم باشید. مزیت اصلی سافاری کیش در تنوع آیتم‌های آن است. شما با هر سلیقه‌ای، می‌توانید به نوبه خود در اینجا تفریح کنید.

 

کشتی تفریحی

 

 

در برخی مراکز تفریحی کیش، کشتی های گردشگری نیز وجود دارد. کشتی‌های تفریحی مختلفی در کیش مشغول به کار هستند. هر یک از آنها ظاهری متفاوت دارند و برنامه‌های متنوعی را برگزار می‌کنند. همه این کشتی‌ها از بندر اصلی کیش حرکت می‌کنند و بعد از حدود سه ساعت شما را مجددا به بندر می‌رسانند. معمولا برنامه کشتی‌های تفریحی در سه شیفت نهار، عصرانه و شام برگزار می‌شود.

 

سایت کشتی یونانی

 

کشتی یونانی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های کیش محسوب می‌شود. حال تصور کنید که تا عمق هشت متری غواصی کنید و پروانه‌های کشتی بر گل نشسته یونانی را از نزدیک نظاره گر باشید. پس قطعا می‌توان سایت کشتی یونانی را یکی از بهترین سایت‌های غواصی کیش دانست.

برای مشاهده ادامه مطلب معرفی مراکز تفریحی و سرگرمی کیش  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

معرفی مراکز تفریحی و سرگرمی کیش

 

جزیره‌ی کیش یکی از پربازدید ترین مقاصد توریستی و گردشگری خاورمیانه است و حتی در میان کشور‌های عربی که امروزه قطب گردشگری خاورمیانه را متعلق به خود می‌دانند و جمعیت زیادی از گردشگران و علاقمندان به تفریحات لوکس به این کشور ها مراجعه می‌کنند، جزیره‌ی کیش به عنوان یک رقیب سرسخت برای سایر کشور ها و یک مکان جذاب و در میان مسافران و گردشگران و علاقمندان به گردشگری، شناخته می‌شود.

 

در این مطلب از چتراتا می خواهیم شما را با مراکز تفریحی و سرگرمی شهر کیش بیشتر آشنا کنیم

 

مجموعه‌ی تفریحی هایلند

 

شهر بازی هایلند را می توان یکی از مدرن ترین و بهترین پارک‌های بازی در سطح خاور میانه‌ دانست. این شهر بازی زیبا و شگفت‌انگیز، مکان مناسبی برای تخلیه انرژی کودکان و نوجوانان، سرگرمی و خاطره‌سازی جوانان، و مکانی دوست‌داشتنی و خاطره انگیز برای بزرگسالان است.

همچنین، در این مکان می‌توانید با خیالی آسوده، کودک خود را در محیطی امن و بی‌خطر، مشغول به بازی ببینید. این مجموعه حتی می‌تواند فرصتی را فراهم کند که شما درحالی که فرزند خود را با خیالی آسوده به این مکان آوردید، به تفریحات دیگر خود و یا خرید کردن بپردازید.

 

پارک آبی و بادی مارینا

 

 پارک آبی بادی مارینا کیش یکی از بهترین تفریحات مهیج و جذاب جزیره کیش است. جالبه بدانید که این پارک آبی شناور بر روی دریا، تنها پارک بادی در ایران است.

 همچنین در ویبیت پارک مارینا کیش ، حفظ تعادل، انعطاف پذیری و سرعت عمل به وسیله موانع و قسمت های مختلف حرف اول را می زند. این پارک شگفت انگیز توسط شرکت مکین دریا که نماینده شرکت مشهور ویبیت است ساخته شده است.

در پارک آبی بادی مارینا کیش می توانید به راحتی از وسایل متنوع و جذاب مثل ترامپولین استفاده کنید، با سرسره های بزرگ به داخل آب سر بخورید و از بالای سکوهای بادی مارینا یک پشتک جانانه داخل آب بزنید و در نهایت لذت و هیجان، یک تفریح بادی و آبی را تجربه کنید.

 

سافاری کیش

 

در نزدیکی فرودگاه کیش،مجموعه بزرگی به نام سافاری کیش وجود دارد. سافاری کیش را به جرات می‌توان یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی کیش دانست. در این مجموعه تفریحی می‌توانید از سرگرمی های متنوعی استفاده کنید. البته همانند یک شهربازی بزرگ، باید به ازای استفاده از آیتم‌های مختلف آن، هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنید. شما در این مجموعه می‌توانید حدود چهار ساعت سرگرم باشید. مزیت اصلی سافاری کیش در تنوع آیتم‌های آن است. شما با هر سلیقه‌ای، می‌توانید به نوبه خود در اینجا تفریح کنید.

 

کشتی تفریحی

 

 

در برخی مراکز تفریحی کیش، کشتی های گردشگری نیز وجود دارد. کشتی‌های تفریحی مختلفی در کیش مشغول به کار هستند. هر یک از آنها ظاهری متفاوت دارند و برنامه‌های متنوعی را برگزار می‌کنند. همه این کشتی‌ها از بندر اصلی کیش حرکت می‌کنند و بعد از حدود سه ساعت شما را مجددا به بندر می‌رسانند. معمولا برنامه کشتی‌های تفریحی در سه شیفت نهار، عصرانه و شام برگزار می‌شود.

 

سایت کشتی یونانی

 

کشتی یونانی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های کیش محسوب می‌شود. حال تصور کنید که تا عمق هشت متری غواصی کنید و پروانه‌های کشتی بر گل نشسته یونانی را از نزدیک نظاره گر باشید. پس قطعا می‌توان سایت کشتی یونانی را یکی از بهترین سایت‌های غواصی کیش دانست.

برای مشاهده ادامه مطلب معرفی مراکز تفریحی و سرگرمی کیش  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

معرفی جاذبه های گردشگری قصر شیرین

 

در این مقاله قصد داریم شما را با قصر شیرین و جاذبه های گردشگری آن بیشتر آشنا کنیم ، پس با چترآتا همراه باشید تا در مورد این شهر و جاذبه هایش بیشتر بدانید .

 

معرفی قصر شیرین

 

شهرستان قصرشیرین با جمعیت 19821 نفر در سال 85 از شهرستانهای استان کرمانشاه ایران است. مرکز این شهرستان شهر قصرشیرین می باشد كه در 166 كيلومتري غرب شهر كرمانشاه واقع شده است و از سطح دريا 400 متر ارتفاع دارد و سومار دیگر شهر آن می باشد .

شهرستان قصرشيرين از شمال و غرب به كشور عراق از جنوب به استان ايلام از شرق به شهرستان هاي سرپل ذهاب و گيلانغرب محدود مي گردد . شهرستان قصرشیرین بر سر راه اصلی تهران بغداد قرار گرفته است . مردم قصرشيرين كرد زبان هستند .

منطقه جنوب قصرشیرین آب و هوای بیابانی گرم و خفیف، مرکز آن آب و هوای خشک و نیمه معتدل و شمال و شرق آن آب و هوای نیمه خشک سرد دارد . قسمتهای مرتفع نیز دارای آب و هوای نیمه مرطوب سرد می باشند . میانگین سردترین ماه سال بین 2/5 تا 5 درجه سانتیگراد و میزان بارندگی بین 350 تا 450 میلیمتر در نوسان است .

قصرشيرين از شهرهاي قديمي و تاريخي استان کرمانشاه است و بناي آن را در آثار تاريخي و ادبي به خسرو پرويز نسبت مي دهند وي در زمان پادشاهيش باغي وسيع با قصرهايي دلپذير كه متناسب با آب و هواي زمستان اين ناحيه بود در اين شهر بنا نهاد . اقتصاد قصر شیرین بیشتر به کشاورزی وابسته است. با این حال در اطراف شهر منابع نفتی نیز وجود دارد که به میزان کمی استخراج می‌شوند.

 

جاذبه های گردشگری قصر شیرین

 

كاروانسراي قصرشيرين

 

اين كاروانسرا در داخل شهر قصرشيرين قرار دارد كه متأسفانه در اثر حملات عراق آسيب زيادي ديده و تنها قسمت ورودي آن باقي مانده است ولي در سال هاي اخير ميراث فرهنگي اقدام به بازسازي و مرمت آن نموده است .

اين كاروانسرا از نظر پلان تا حدودي شبيه كاروانسراهاي صفوي بيستون و ماهيدشت مي باشد به نحوی که داراي ورودي طاق داري در ضلع جنوبي بنا می باشد كه در هر طرف ورودي سكويي دراز ايجاد شده است . پس از ورودي ، هشتي گنبد داري قرار دارد كه از طريق آن مي توان وارد حياط مركزي شد .

در چهار طرف اين حياط ، ايوانهاي بزرگي با طاق جناغي قرار دارد . همچنين در اطراف ضلع حياط مركزي تعدادي اتاق ساخته شده است که در جلو هريك از اين اتاق ها ايوان كوچكي و در پشت اتاق ها ، اصطبل هاي درازي احداث گردیده است . اين كاروانسرا به وسيله لاشه سنگ و آجر بنا شده است . حتي در برخي از قسمت‌هاي آن از جمله ورودي ، از آجرهاي بناهاي ساساني نيز استفاده كرده اند .

 

آتشكده چهارقاپي

 

چهار قاپو يا چهار قاپي به معني چهار در ، از جمله آتشكده هاي زمان ساساني در شهر مرزي قصرشيرين است . اين آتشكده از نوع آتشكده هايي است كه داراي دالان طواف بوده ولي متأسفانه در اثر مرور زمان رواق آن فرو ريخته است ولي با اين وجود در برخي از قسمت ها آثاري از آن مشاهده مي گردد .

 اين آتشكده عبارت است از اتاقي مربع شكل به ابعاد 2525 متر كه داراي سقفي گنبدي شكل به قطر 16 متر بوده ولي متأسفانه اكنون اثري از آن باقي نمانده است و تنها بقاياي گوشواره ها در چهار گوشه آن ديده مي شود . اين اتاق مربع شكل داراي چهار درگاه ورودي می باشد كه به رواق اطراف فضاي مركزي منتهي مي گردند .

 در اطراف اين بنا مجموعه اتاق ها و فضاهايي وجود دارد كه بخش هايي از آنها در نتيجه كاوش هاي باستان شناختي سال هاي اخير شناسايي گردیده است . اين بنا با استفاده از مصالح محلي از قبيل لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده است . البته گنبد بنا آجري بوده است .

 

كاخ خسرو پرویز

 

در حاشيه شمالي شهر كنوني قصرشيرين و در نزديكي آتشكده چهار قابي ، ويرانه‌هاي قصر خسرو پرويز ديده مي شود كه امروزه به صورت تلي از خاك در آمده است . اين بنا بر روي مصطبه اي به ارتفاع 8 متر ايجاد شده است .

اين بنا در جهت شرقي ـ غربي به ابعاد 98×285 متر ساخته شده كه راه ورود به داخل بنا از طريق پلكان دو طرفه اي بوده است . در قسمت شرقي بنا ، تالار ستون مستطيل شكلي وجود دارد كه سقف آن به وسيله طاق هاي آجري پوشش داده شده است .

 در پشت تالار ، اتاق گنبد دار بزرگي ساخته شده كه راه ورود به آن از طريق درگاهي است كه در قسمت غربي تالار ايجاد گردیده است . در دو طرف شمال و جنوب اتاق گنبد دار ، اتاق هاي مستطيل شكلي وجود دارد كه از طريق اتاق گنبد دار قابل دسترسي بوده اند . همچنين در پشت اتاق گنبد دار ، حياطي مربع شكل با رواق ستون دار قرار دارد كه ابعاد آن 2727 متر مي باشد .

 دور اطراف اين حياط ستون دار را اتاق هاي متعددي فرا گرفته است . در قسمت غربي حياط نيز ايواني ساخته شده است كه از طريق درگاهي به حياط ديگر كاخ منتهي مي گردد . در اطراف اين حياط‌ها نيز مجموعه اتاق ها و اصطبل ها قرار گرفته است .

در قسمت شمالي تراس ، چندين خانه به صورت يك مجموعه وجود دارد . اسكار رويتر اظهار مي كند خانه هايي كه در قسمت مركزي عمارت قرار دارند احتمالاً حرم پادشاه را شكل مي دهند و خانه هاي واقع در بيرون ساختمان مكاني براي پذيرائي ميهمانان بوده است .

در مورد اين كاخ ، مورخين و جغرافي نويسان ايراني و عرب هر كدام مطالبي نوشته‌اند ، اكثر اينها اظهار مي كنند كه اين كاخ توسط خسرو پرويز در ميان باغ وسيعي ساخته شده كه حيوانات وحشي با كمال آزادي در اين مكان مي زيسته اند و آب فراواني از رودخانه الوند در جدولي مرتفع به اين باغ وارد مي شده است . با قوت اين كاخ را جزء عجايب جهان به شمار آورده كه در سال 628 ميلادي توسط هراكليوس ويران گردیده است .

 

رودخانه الوند

 

رود خروشان الوند كه در گذشته به نام الوان و یا حلوان معروف بود و امروز در زبان محلی به آن «الون» می گویند از میانه شهر سرپل ذهاب عبور می کند و از غرب به سمت قصرشیرین جاری می گردد . سرچشمه اصلی این رودخانه، سراب «اسكندر» در غرب قلل زاگرس حد فاصل 32 كیلومتری در شرق دشت ذهاب و در شمال دهستان ریجاب می باشد كه در مسیر خود در شهرستان قصرشیرین پس از سیراب كردن زمین های زراعی و كشاورزی و درختان نخل و نیزارهای اطراف، با گذر از مركز شهر جلوه خاصی به آن داده و به نوعی محلی برای تفریح و تفرج دوستداران طبیعت و ماهیگیران و همچنین شنای جوانان در فصل تابستان شده است.

 

برای مشاهده ادامه مطلب معرفی جاذبه های گردشگری قصر شیرین  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

گردشگری مذهبی در اسلام و ایران

 

این نوع از گردشگری شکلی از گردشگری می باشد که بر موانع آب و هوایی غلبه می کند و با تغییرات فصلی و تحولات آب و هوایی تعداد گردشگران و بازدید از شهرها و اماکن مذهبی دچار تغییر و تحول نمی گردد . برای این نوع گردشگری ، تنها مقصد حائز اهمیت نیست؛ بلکه برای گردشگر تمام مسیر و وقایعی که در طول مسیر با آن مواجه می گردد مهم می باشد .

گردشگری مذهبی نقش عمده ای در زندگی اجتماعی کشورهای اسلامی ایفا می کند و علاوه بر جنبه های اقتصادی و مالی، باعث ارتباط بیشتر با سایر جوامع اسلامی گردیده و تعامل بین الملل و فرهنگ هایی را که نقاط مشترکی دارند، سبب می شود.با چترآتا همراه باشید تا در مورد این نوع از گردشگری بیشتر بدانید .

 

تعریف گردشگری مذهبی در اسلام و ایران

 

اغلب گردشگری دینی را با این نوع گردشگری یکسان می دانند. ولی با توجه به تعریف هر کدام، می توان گفت گردشگری دینی بخشی از نوع مذهبی آن محسوب می گردد . گردشگری دینی ویژه کسانی است که برای مقصد، ارزش دینی و معنوی قائلند. اما گردشگری مذهبی خود دربرگیرنده انواع گوناگونی می باشد که عبارتند از گردشگری زیارتی، گردشگری معماری اسلامی، گردشگری حلال، گردشگری طب اسلامی و گردشگری متدبرانه.

با این اوصاف، این گردشگری عبارتست از بازدید گردشگران (با تعریف ویژه جهانگردی) از اماکن مقدس نظیر زیارتگاه ها، مقابر امامزاده ها و نظایر آنها. گردشگر مذهبی نیز گردشگرانی فرهنگی می باشند که برای زیارت اماکن، آثار، یادمان های مذهبی، انجام اعمال مذهبی و دینی، ترویج و آموزش و گذران اوقات فراغت در مکان ها و مراکز مذهبی جهان سفر می کنند. این نوع گردشگری تمامی مذاهب و ادیان را شامل می گردد .

 

گردشگری مذهبی در کشورهای اسلامی

 

آنچه امروز از آن به‌عنوان گردشگری از نوع مذهبی آن یاد می‌گردد ، سابقه‌ای به وسعت تاریخ ادیان الهی دارد؛ از دینداران مسیحی و یهودی گرفته که برای زیارت اماکن مذهبی‌شان مسافت‌های زیادی را سفر ‌می‌کردند، تا مسلمان صدر اسلام که هر ساله برای زیارت خانه خدا، سواره و پیاده، راهی مکه مکرمه می‌شدند، همگی بدون اینکه متوجه باشند جزو اولین گردشگران مذهبی دنیا بوده‌اند.

این در حالی است که با توسعه دینداری بین پیروان ادیان مختلف در گذر زمان و توسعه اماکن مقدس مذهبی در سراسر جهان، زیارت این اماکن هر ساله در بین پیروان ادیان مختلف توسعه پیدا نموده و آن‌قدر به میزان زائران اضافه شده که بازار این سفرها به یک صنعت با میلیاردها دلار درآمد مبدل گردیده است .

مذاهب گوناگون و بسیاری در جهان وجود دارد ولی بر اساس تعداد جمعیت پیروان آنها، می‌توان گفت 5 مذهب اصلی در جهان وجود دارد: مسیحیت، اسلام، آیین بودا، آیین هندو، یهودیت و زرتشت. در حال حاضر 55 کشور جهان را کشور‌های اسلامی تشکیل می‌دهند که بیشتر آنها در خاورمیانه و قاره آفریقا واقع می باشند .

این درحالی است که عمده کشورهای اسلامی نظیر مصر، ایران، لبنان، مالزی، تونس، اندونزی و مراکش در ردیف سرزمین‌های پرجاذبه هستند و جاذبه‌های مورد توجه گردشگران ، برای گردشگری مذهبی را دارا می باشند .

سازمان جهانی گردشگری در گزارش سالانه خود از آخرین آمار و ارقام به ثبت رسیده این صنعت در سال ۲۰۱۳، کشورهای عربستان، مصر و مراکش را در رتبه‌های نخست در جذب گردشگر خارجی در میان کشورهای عربی منطقه معرفی نمود . تعداد کل گردشگران خارجی منطقه خاورمیانه نیز در سال ۲۰۱۲،‌ ۵۲ میلیون نفر گزارش شد که حاکی از کاهش ۵ درصدی گردشگران به دلیل تنش‌ها و آشوب‌های منطقه می باشد .

 

گردشگری مذهبی در ایران

 

در ایران، اسلام مذهب اکثریت مردم می باشد . ایران سرزمینی با گستره جغرافیایی وسیع، تنوع آب و هوایی و شرایط اکوسیستمی متفاوت، تنوع قومی و فرهنگ غنی، کشوری با 31 استان و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری می باشد . متاسفانه علی رغم استعدادها و توانایی‌های زیاد، هنوز برای مردم خود ایران ناشناخته مانده است.

مذهب نقش مهم و برجسته‌ای در شکل‌گیری بسیاری از شهرهای ایران دارد . برای نمونه مشهد، قم، ری، شیراز، قزوین، نطنز، شاهرود، شوش، بسطام، لاهیجان، آمل، اردبیل، گنبد کاووس، ماهان.  در این شهرها قابلیت‌های فراوانی برای جذب گردشگر در زمینه گردشگری مذهبی وجود دارد.

براساس اسناد معتبر تاریخی، حدود ۳۳ مقبره پیامبران در ایران وجود دارد. ایران در طول تاریخ به دلیل داشتن اقتدار منطقه‌ای و نیز اعتقادات دینی همواره پذیرای ادیان و پیامبران الهی بوده است. از آرامگاه پیامبران در ایران می‌توان به : آرامگاه دانیال نبی، حیقوق نبی، قیدار نبی، اشموییل، حضرت یوشع، حضرت خالد بن سنان عبسی، شعیای نبی، حضرت حجی، حضرت مردخای، حضرت قادر، حضرت روبیل، حضرات سلام، سلوم، سهولى، القیا اشاره نمود .

علاوه بر مقبره انبیاء الهی، بارگاه امام هشتم (ع) (که دارای ارزش جهانی و از نظر گردشگری مذهبی دارای اهمیت فراوان است و سالانه میلیون‌ها مسلمان از کشورهای مختلف دنیا به خاطر زیارت اش به سوی ایران روانه می‌گردند ) و بارگاه امامزادگان بسیاری در سرتاسر ایران قرار دارد. مجموع امامزاده‌های موجود در ایران ۱۰ هزار و ۶۱۵ باب می باشد .

 با توجه به این که در تمامی استان‌ها امامزاده وجود دارد، ولی استان فارس با داشتن 1456 امامزاده رتبه اول را به خود اختصاص داده و استان مازندران با تعداد 1178 باب در جایگاه دوم و استان گیلان با ۸۹۹ امامزاده در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. کمترین امامزاده هم مربوط به استان سیستان و بلوچستان می باشد .

 همچنین ایران، با تاریخ چند هزارساله اش همواره خاستگاه بزرگان علم و هنر بوده و در دامن خود اندیشمندان و نامدارانی پرورش داده که نه تنها از مفاخر و مشاهیر ایرانی به شمار می‌آیند، بلکه شهرت جهانی داشته‌اند و جهان را تحت تاثیر علوم و توانایی‌های خود قرار داده‌اند. این نامداران و بزرگان هرچند اینک در میان ما نیستند ولی همچنان خدمات ارزشمند و تاثیر کلامشان محسوس است مانند حافظ و سعدی.

 همچنین مساجد و آئین‌های مذهبی تاریخی و سنتی بسیاری ( برای نمونه مراسم قالی شویی در مشهد اردهال) در سراسر این سرزمین وجود دارد که هر کدام خود به تنهایی جاذبه‌ی قوی جهت جلب گردشگر از سراسر ایران و جهان می باشند. یکی دیگر از فرصت‌های مغتنم در عرصه گردشگری مذهبی به ایران ماه مبارک رمضان است.

یکی از آداب و رسوم مرتبط با این ماه، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است که همزمان با این ماه پر فیض برگزار می‌ گردد . نمایشگاهی که می‌تواند هزاران مسلمان را از سراسر دنیا به ایران جذب نماید .

لذا به لحاظ موقعیت فرهنگی-مذهبی خاص ایران در میان کشور‌های دیگر، گردشگری مذهبی جای رشد و توسعه بسیاری در کشور ما دارد؛ با این وجود این نوع گردشگری در ایران با وجود 8919 مکان مذهبی مقدس، هنوز فاقد ساماندهی تخصصی و متمرکز بوده و این وضعیت نابسامان حتی در شهر‌های مهمی چون مشهد و قم نیز دیده می شود .

 این در حالی است که از این تعداد دست کم 4319 اثر در زمره آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی نیز قرار دارند و علاوه بر داشتن جاذبه زیارتی ، دارای جاذبه‌های فرهنگی-تاریخی هم می باشند . با این وجود تعداد گردشگران ورودی به ایران بنا به دلایلی و عدم برنامه‌ریزی‌های صحیح بسیار کم بوده و تا رسیدن به 10 کشور اول در زمینه گردشگری مذهبی راه زیادی باقی می باشد .

برای مشاهده ادامه مطلب گردشگری مذهبی در اسلام و ایران  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

معتبرترین مجلات گردشگری جهان کدامند؟

 

مجلات گردشگری همیشه به ما در یافتن بهترین نقاط برای مسافرت کمک می کنند و اطلاعات مفیدی در این خصوص به ما می دهند. حتی اگر قصد سفر هم نداشته باشید بی شک ورق زدن مجلات رنگارنگ گردشگری شما را در خود غوطه ور خواهد کرد!

 با چتراتا همراه باشید تا با معتبرترین مجلات گردشگری جهان ، کمی بیشتر آشنا شویم.

 

مجله گردشگری نشنال جئوگرافیک

 

کمتر کسی را می توان یافت که نام نشنال جئوگرافیک به گوشش نخورده باشد. این مجله معتبر از  جمله بهترین مجلات گردشگری می باشد که ماهانه با نسخه هایی جذاب، علاقمندان به گردشگری را شگفت زده می کند. این مجله پر است از عکسهایی جذاب و رنگی که نمی توانید نگاهتان را از آن بردارید و مطمئن باشید هر چیزی که در حوزه گردشگری بخواهید در این مجله یافت می شود.

 با خواندن این مجله به برترین عکس های گردشگری، مناظر، تاریخ و سفرنامه های گوناگون دست می یابید که بدون شک مطالعه ی آنها جذاب خواهد بود و شما در کشف بهتر جهان کمک می کند.

 

مجله گردشگری کوندی ناست تراولر

 

از دیگر معتبرترین مجلات گردشگری جهان ، مجله Conde’ Nast Traveller است که به صورت ماهنامه انتشار می‌یابد. این ماهنامه با محتوای جذاب و حرفه ای، ۲۵ بار موفق به دریافت جوایز ملی مجلات شده است. نشریه کوندی ناست تراولر پس از انتشار اولین شماره در سال ۱۹۸۷ در مسیر پیشرفت قرار گرفت. شعار اصلی این نشریه "حقیقت در سفر"  است که توسط بنیانگذار و سردبیر اصلی یعنی شخصی به نام ای وانس انتخاب شده است.

 

مجله گردشگری واندرلوست

 

محتوای این مجله معتبر بریتانیایی در مورد بهترین خدمات به مسافران خارجی است. شما با مطالعه مجله انگلیسی زبان Wanderlust، اطلاعات جالبی در ارتباط با سفر و رویدادهای هیجان‌انگیز و فرهنگی به دست می‌آورید. شاید مسابقه عکاسی این نشریه مورد توجه شما نیز قرار بگیرد که در بازه‎‌ های زمانی مختلف در چاپ‌های آن منتشر می‌شود و بسیار هم پرطرفدار است.

 

مجله گردشگری تودی تراولر

 

این مجله پرطرفدار هندوستانی که ماهانه منتشر می شود نیز از معتبرترین مجلات گردشگری جهان می باشد و تنها نشریه ی سفر و گردشگری در کشور پهناور هند میباشد. اطلاعات شگفت‌انگیز و در عین حال کاربردی، از ویژگی های بارز این نشریه است.

 

مجله گردشگری واگاباند

 

واگاباند یک مجله سوئدی می باشد که سفرنامه ها و عکسهایی خاص و بی نظیر در زمینه گردشگری را منتشر می کند. این مجله نیز از برترین مجلات گردشگری و سفر است که متعلق به گروه Egmont می باشد.

همچنین واگاباند از اولین مجلات منتشر شده در اسکاندیناوی و کشورهایی همچون سوئد، نروژ و دانمارک می باشد.

 

مجله گردشگری دیستینشن

 

دیستینشن یکی از مجلات معروف گردشگری در شرق آسیا و اندونزی می باشد که البته نسخه اپلیکیشن نیز برای آن در دسترس قرار گرفته است.

مجله گردشگری DestinAsian توسط تیم رسانه ای این شرکت در هواپیما، هتل و روزنامه فروشی های آسیا پخش می شود .همچنین این مجله گردشگری حاوی عکس های رنگارنگ و سفرنامه های کوتاه و طولانی است که تنها در رابطه با مقصدهای گردشگری آسیا و اقیانوسیه تمرکز دارد.

 

مجله گردشگری لانلی پلنت

 

لانلی پلنت نیز در زمره معتبرترین مجلات گردشگری جهان قرار می گیرد، زیرا که به نام ترین ناشران کتاب آن را منتشر می کنند.این مجله گردشگری انواع جاذبه های دیدنی و بکر را با تصاویری خوش آب و رنگ و توضیحاتی برای شما معرفی می کند که به صورت ماهانه در دو نسخه هندی و آرژانتینی منتشر می شود.

 

مجله گردشگری گت لاست

 

مجله گت لاست که هر سه ماه یکبار منتشر می شود ،پر است از تجربه های سفر در شهرها و کشورهای مختلف. گت لاست مانند سفرنامه ای تصویری هر خواننده ای را به خود مجذوب می کند. با مطالعه گت لاست از بهترین مجلات گردشگری با ایده هایی جذاب و خاص از سفر آشنا می شوید که می توانید به کشف مقصد های گردشگری مشغول شوید.

 

برای مشاهده ادامه مطلب معتبرترین مجلات گردشگری جهان کدامند؟  کلیک کنید.

 



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

دهکده گردشگری عباس برزگر

 

جوان روستایی، عباس برزگر که روزگاری در شهر شیراز،دستفروشی و دوره گردی می کرد،اینک نبوغ هنر و آوازه کارش پای خارجی ها را به روستای زادگاهش نیز کشانده است.

عباس برزگر و روستایش، این روزها شهرت جهانی پیدا کرده و اکثر گردشگران خارجی در سفر به ایران تلاش می کنند تا به او سر بزنند.

این کارآفرین میلیاردر ایران کارش را از دستفروشی و درآمد روزانه ٣ هزار تومان شروع کرده است. او تنها ٣٨ سال دارد و درآمدزایی چشمگیرش با یک اتفاق معجزه آسا استارت خورده است. «عباس برزگر» زاده و ساکن یک روستای بسیار کوچک به نام «بزم» شهرستان بوانات در استان فارس است.

دهکده گردشگری عباس برزگر که نه چندان حاصلخیز است و نه جاذبه خاصی دارد، اما با موقعیت شناسی درست این جوان روستایی توانسته در کتاب راهنمای گردشگری یونسکو، عنوان شگفت انگیزترین تجربه گردشگری ایران را از آن خود کند.

 

علت معروف شدن عباس برزگر

 

این جوان روستایی، در یک شب بارانی دو گردشگر آلمانی را به خانه فقیرانه خود میهمان و از آنها با دمپختک و ترشی لیته پذیرایی می کند. میهمانان خارجی برزگر با پذیرایی صمیمانه و بی ریای او دو روز تمام به سبک روستاییان ایرانی زندگی می کنند و گویا این تجربه منحصربه فرد آن قدر برایشان جذاب بوده است که به سرعت موضوع را رسانه ای می کنند و برزگر را با انبوهی میهمان ناخوانده از آن سوی مرزها مواجه می کنند.

 

هوشمندی او برای بهره برداری از این اتفاق، به سرعت برزگر را شهره عام و خاص می کند و شبکه های تلویزیونی از سراسر جهان کارآفرین روستایی ایران را روی آنتن خود می برند.

 

اطلاعاتی در مورد اقامتگاه عباس برزگر

 

دهکده گردشگری عباس برزگر با مساحتی بیش از هزار مترمربع از چندین خانه روستایی تشکیل شده که بعضی از این اتاق ها با قدمت 700 سال از محبوب ترین و گران ترین واحدهای اقامتی دهکده هستند.

همچنین این مجموعه بوم گردی و تفریحی دارای 40 واحد اقامتی به صورت اتاق، ویلا، سوئیت، کلبه ویلایی، کلبه گلی و کلبه درختی می باشد. واحد ویلایی دارای 5 اتاق خواب، 4 تخت دبل (دونفره)، 6 تخت سینگل (تک نفره) و سرویس بهداشتی اختصاصی (توالت ایرانی و توالت فرنگی و حمام) می باشد، داخل سوئیت ها نیز دو اتاق خواب، یک تخت دبل و دو تخت سینگل وجود دارد.

در محوطه اقامتگاه نیز سرویس بهداشتی (توالت ایرانی و فرنگی و حمام) به صورت اشتراکی وجود دارد.

 

امکانات و خدمات ارائه شده در اقامتگاه عباس برزگر

 

از جمله امکانات و خدماتی که دهکده گردشگری عباس برزگر، برای رفاه مسافران گرامی در نظر گرفته می توان به پارکینگ مسقف و غیرمسقف، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، راهنما و لیدر حرفه ای تور، رستوران شیشه ای (سالن غذاخوری)، نمایشگاه و فروشگاه هنرهای دستی و عرقیات گیاهی و سیستم گرمایشی و سرمایشی (شومینه هیزمی و هیتر برقی) اشاره کرد.

 

جاذبه های گردشگری روستای بزم

 

بزم، این روستای زیبا و دیدنی در 20 کیلومتری شهرستان بوانات استان فارس قرار دارد. طبیعت دوستان و گردشگران عزیز با سفر به این سرزمین شگفت انگیز می توانند علاوه بر لذت بردن از آب و هوای معتدل و مناظر طبیعی فوق العاده از سایر جاذبه های گردشگری همچون مسجد جامع سوریان، چشمه پیر، تفرجگاه غزال خاتون و محمد حنفیه نیز دیدن نمایند.

 

راز موفقیت عباس برزگر

 

میهمانانم را فریب نمی دهم، این جمله همیشگی عباس برزگر، کارآفرین دهکده گردشگری عباس برزگر است. او می گوید: کار خاصی انجام ندادم تنها گردشگران خارجی را مانند اقوام و فامیل خودم در خانه پذیرایی کرده ام، با غذاهای محلی خودمان، چای آتشی، ماست و پنیر گوسفندی. البته میهمانان هم توقع زیادی نداشتند تنها می خواستند چند روز زندگی روستایی در ایران را تجربه کنند. من میهمانانم را به تماشای علف چینی و میوه چینی روستاییان میبردم، در عروسی ها و حنابندان های روستایی میهمان میکردم و به شب نشینی های هم ولایتی هایم کنار آتش دعوت می کردم.

او می گوید من با میهمانانم صادق هستم و هیچ وقت نخواستم آنها را فریب بدهم یا چند برابر قیمت واقعی چیزی را به آنها بفروشم. صنایع دستی و تمام سوغات روستایی که در فروشگاهم گذاشته ام برای مشتریان ایرانی و خارجی فقط یک قیمت دارد.

همچنین عباس برزگر معتقد است که در ایران مسئولان فقط شعار می‌دهند. گردشگری صنعت درآمدزایی است. اما من یکی از کسانی بودم که توانستم هم برای خودم و هم اهالی روستای بزم بوانات درآمدزایی کنم. هر روز از یک مغازه خرید می‌کنم تا همه مغازه داران از این کار سود ببرند.

همه اهالی منطقه بوانات و روستای بزم از دهکده گردشگری عباس برزگر درآمد دارند. دیگران هم می‌توانند بیایند و ببینند که چطور یک پسر ساده روستایی با سواد بسیار کم توانست کارآفرینی کند و از صنعت گردشگری به معنای واقعی درآمد زایی کند.

گروه چتراتا در پایان این مطلب، برای همه ی جوان های کارآفرین در حوزه گردشگری آرزوی موفقیت روز افزون می کند.

 

برای مشاهده ادامه مطلب دهکده گردشگری عباس برزگر  کلیک کنید .



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

آشنایی با منطقه حفاظت شده ملوسان

 

این روستای زیبا، از توابع بخش مرکزی شهرستان نهاوند به شمار می‌رود و با دره‌های بزرگ، کوه‌های مرتفع و چشمه‌های پرآب خود، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی نهاوند است. همچنین ملوسان به دلیل وجود گونه‌های کمیاب قوچ و میش به‌عنوان منطقه ممنوعه شناخته می‌شود.

همراه چتراتا باشید تا چشم‌اندازهای متفاوتی از طبیعت خالق را به نظاره بنشینید.

 

معرفی روستای ملوسان

 

روستای ملوسان نهاوند، نزدیک 13 سال است به دلیل گونه‌های کم یاب قوچ و میش به‌عنوان منطقه ممنوعه شناخته‌شده که دارای یک واحد پاسگاه محیط‌بانی به مساحت 10000 هکتار که از شمال به روستای سیاه دره و گل زرد تویسرکان و از جنوب به روستاهای ده سرخه و ملوسان و طائمه و از غرب به روستاها قشلاق نجف و از شرق به روستای بابا کمال شهرستان تویسرکان شناخته‌شده است.

همچنین ،حدود ۱۲ چشمه از ارتفاعات برفگیر روستای ملوسان سرچشمه می‌گیرند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چشمه‌های دوزخ دره، لیساب، اسماعیل خانی، دره بید و موناک اشاره کرد. ۱۵۲ گونه گیاهی و ۲۵۳ گونه جانوری در منطقه ملوسان شناسایی شده‌اند که بخش اعظم آن‌ها را گونه‌های علفی در گیاهان و پرندگان در گونه‌های جانوری تشکیل می‌دهند.

کوهای بلند ملوسان با ارتفاع 2850 متر دارای دره‌ها و پناهگاه‌های فراوانی مانند دره بادام، دره تابستانی، سرچشمه توشکه، چوله زرده، دره جرخه دان که در این منطقه چشمه‌های دائمی و فصلی زیادی و یک سراب پرآب وجود دارد.

بجز این دره‌های بزرگ و زیبا در ملوسان ، چشمه‌های خروشانی مانند چشمه گرو کانه، چشمه لیساب بالا و پایین، فر اسماعیل خانی چشمه، مرتاک و گونه‌های گیاهان ریواس، کنگر، شکروک، کا، تلخه، پیوار، زول یونجه، بله گوشه، بزریشه، پیاز و درختچه‌های انجیر بدام کوهی زالزالک، ون، تاک است که باعث زیستگاهی خوب و مناسب برای پرندگان، حیوانان و جانوران می‌شود.

 

مسیرهای ورود به منطقه حفاظت شده ملوسان

 

مسافران و گردشگران می‌توانند از دو راه جاده‌ آسفالته کرمانشاه در 18 کیلومتری نهاوند از محور مقابل روستای گوشه سعدوقاص به جاده آسفالته به‌طرف روستای ائمه و از طریق روستای ائمه با ارتفاعات ملوسان وازجاده کرمانشاه کمی بالاترازپل معروف حاجی علیمراد به جاده وسج به روستا و ارتفاعات ملوسان وارد شوند.

 این روستا دارای ارتفاعات برف‌گیر با چشمه‌ساران زیادی است که کمترین ارتفاع موجود در آن حدود 1600 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مرتفع‌ترین نقطه آن دارای ارتفاع 2910 متر از سطح دریا در قله کوه شادمانه واقع است. در منطقه نام‌برده شده 12 دهنه چشمه جوشان با دبی‌های گوناگون موجود است که از مهمترین آنها می‌توان به چشمه‌های دوزخ دره، لیساب، اسماعیل خانی، دره بید و موناک اشاره کرد.

 

مهمترین گونه های گیاهی منطقه حفاظت شده ملوسان

 

مهمترین گونه‌های گیاهی شناسایی‌ شده در این منطقه عبارت‌اند از تنگ رس، کتان سفید، پونه سای مواج، پونه سای تنک، آویشن دنایی برگ نقره‌ای، هزار خار استوانه‌ای، سیاه تنگ رس فارسی، مریم‌گلی سیخک دار، لب‌خرگوشی و چار چار دنایی، آویشن، شلیل، مینای صخره‌ای، لب دیسی بوته‌ای نمدی، گل گندم زاگرسی، گل گندم بیابانی، زبان پس قفای غده دار، جزو گونه‌های در معرض تهدید هستند.

 

مهمترین گونه های جانوری منطقه ملوسان

 

در منطقه حفاظت شده ملوسان از مجموع 253 گونه حیوان، پرنده، جانور وخزنده شناسایی‌شده 5 رده جانوران شامل 34 گونه پستاندار،164 گونه پرنده، 34 گونه خزنده، 4 گونه دوزیست و 17 گونه ماهی هستند که از بین گونه‌های پرندگان، عقاب دریایی دم‌سفید، سارگپه، سارگپه پابلند، لک‌لک سفید، پیغو، قرقی، عقاب دو برادر، عقاب تالابی، عقاب شاهی هستند.

عقاب طلایی، کرکس، هما، دال، عقاب مارخور، بحری، بالابان، شاهین، لیل و دلیجه جزو گونه‌های ارزشمندتر در منطقه هستند و از بین خزندگان، لاک‌پشت مهمیز دار و کور مار و از بین پستانداران، قوچ و میش، شنگ، کفتار، گرگ و خفاش نعل اسبی بزرگ گونه‌های در معرض تهدید منطقه هستند.

 

جاذبه های دیدنی ملوسان

 

سراب بسیار زیبای ملوسان که سالانه هزاران گردشگر و مسافر را به خود جلب می‌کند در 1 و نیم کیلومتری روستا واقع‌شده است که دارای چشمه‌های جوشان با آب زلال است که از دل کوهستان سر به فلک کشیده و از دل‌سنگ‌ها بیرون می‌آید همچنین غارهای دوقلوی و دشت پهناور آن با لاله‌های واژگون بر زیبایی آن دوچندان می‌افزاید.

منابع: مجلات اینترنتی تسنیم،سیری در ایران

 

برای مشاهده ادامه مطلب آشنایی با منطقه حفاظت شده ملوسان  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

آشنایی با منطقه حفاظت شده ملوسان

 

این روستای زیبا، از توابع بخش مرکزی شهرستان نهاوند به شمار می‌رود و با دره‌های بزرگ، کوه‌های مرتفع و چشمه‌های پرآب خود، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی نهاوند است. همچنین ملوسان به دلیل وجود گونه‌های کمیاب قوچ و میش به‌عنوان منطقه ممنوعه شناخته می‌شود.

همراه چتراتا باشید تا چشم‌اندازهای متفاوتی از طبیعت خالق را به نظاره بنشینید.

 

معرفی روستای ملوسان

 

روستای ملوسان نهاوند، نزدیک 13 سال است به دلیل گونه‌های کم یاب قوچ و میش به‌عنوان منطقه ممنوعه شناخته‌شده که دارای یک واحد پاسگاه محیط‌بانی به مساحت 10000 هکتار که از شمال به روستای سیاه دره و گل زرد تویسرکان و از جنوب به روستاهای ده سرخه و ملوسان و طائمه و از غرب به روستاها قشلاق نجف و از شرق به روستای بابا کمال شهرستان تویسرکان شناخته‌شده است.

همچنین ،حدود ۱۲ چشمه از ارتفاعات برفگیر روستای ملوسان سرچشمه می‌گیرند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چشمه‌های دوزخ دره، لیساب، اسماعیل خانی، دره بید و موناک اشاره کرد. ۱۵۲ گونه گیاهی و ۲۵۳ گونه جانوری در منطقه ملوسان شناسایی شده‌اند که بخش اعظم آن‌ها را گونه‌های علفی در گیاهان و پرندگان در گونه‌های جانوری تشکیل می‌دهند.

کوهای بلند ملوسان با ارتفاع 2850 متر دارای دره‌ها و پناهگاه‌های فراوانی مانند دره بادام، دره تابستانی، سرچشمه توشکه، چوله زرده، دره جرخه دان که در این منطقه چشمه‌های دائمی و فصلی زیادی و یک سراب پرآب وجود دارد.

بجز این دره‌های بزرگ و زیبا در ملوسان ، چشمه‌های خروشانی مانند چشمه گرو کانه، چشمه لیساب بالا و پایین، فر اسماعیل خانی چشمه، مرتاک و گونه‌های گیاهان ریواس، کنگر، شکروک، کا، تلخه، پیوار، زول یونجه، بله گوشه، بزریشه، پیاز و درختچه‌های انجیر بدام کوهی زالزالک، ون، تاک است که باعث زیستگاهی خوب و مناسب برای پرندگان، حیوانان و جانوران می‌شود.

 

مسیرهای ورود به منطقه حفاظت شده ملوسان

 

مسافران و گردشگران می‌توانند از دو راه جاده‌ آسفالته کرمانشاه در 18 کیلومتری نهاوند از محور مقابل روستای گوشه سعدوقاص به جاده آسفالته به‌طرف روستای ائمه و از طریق روستای ائمه با ارتفاعات ملوسان وازجاده کرمانشاه کمی بالاترازپل معروف حاجی علیمراد به جاده وسج به روستا و ارتفاعات ملوسان وارد شوند.

 این روستا دارای ارتفاعات برف‌گیر با چشمه‌ساران زیادی است که کمترین ارتفاع موجود در آن حدود 1600 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مرتفع‌ترین نقطه آن دارای ارتفاع 2910 متر از سطح دریا در قله کوه شادمانه واقع است. در منطقه نام‌برده شده 12 دهنه چشمه جوشان با دبی‌های گوناگون موجود است که از مهمترین آنها می‌توان به چشمه‌های دوزخ دره، لیساب، اسماعیل خانی، دره بید و موناک اشاره کرد.

 

مهمترین گونه های گیاهی منطقه حفاظت شده ملوسان

 

مهمترین گونه‌های گیاهی شناسایی‌ شده در این منطقه عبارت‌اند از تنگ رس، کتان سفید، پونه سای مواج، پونه سای تنک، آویشن دنایی برگ نقره‌ای، هزار خار استوانه‌ای، سیاه تنگ رس فارسی، مریم‌گلی سیخک دار، لب‌خرگوشی و چار چار دنایی، آویشن، شلیل، مینای صخره‌ای، لب دیسی بوته‌ای نمدی، گل گندم زاگرسی، گل گندم بیابانی، زبان پس قفای غده دار، جزو گونه‌های در معرض تهدید هستند.

 

مهمترین گونه های جانوری منطقه ملوسان

 

در منطقه حفاظت شده ملوسان از مجموع 253 گونه حیوان، پرنده، جانور وخزنده شناسایی‌شده 5 رده جانوران شامل 34 گونه پستاندار،164 گونه پرنده، 34 گونه خزنده، 4 گونه دوزیست و 17 گونه ماهی هستند که از بین گونه‌های پرندگان، عقاب دریایی دم‌سفید، سارگپه، سارگپه پابلند، لک‌لک سفید، پیغو، قرقی، عقاب دو برادر، عقاب تالابی، عقاب شاهی هستند.

عقاب طلایی، کرکس، هما، دال، عقاب مارخور، بحری، بالابان، شاهین، لیل و دلیجه جزو گونه‌های ارزشمندتر در منطقه هستند و از بین خزندگان، لاک‌پشت مهمیز دار و کور مار و از بین پستانداران، قوچ و میش، شنگ، کفتار، گرگ و خفاش نعل اسبی بزرگ گونه‌های در معرض تهدید منطقه هستند.

 

جاذبه های دیدنی ملوسان

 

سراب بسیار زیبای ملوسان که سالانه هزاران گردشگر و مسافر را به خود جلب می‌کند در 1 و نیم کیلومتری روستا واقع‌شده است که دارای چشمه‌های جوشان با آب زلال است که از دل کوهستان سر به فلک کشیده و از دل‌سنگ‌ها بیرون می‌آید همچنین غارهای دوقلوی و دشت پهناور آن با لاله‌های واژگون بر زیبایی آن دوچندان می‌افزاید.

منابع: مجلات اینترنتی تسنیم،سیری در ایران

 

برای مشاهده ادامه مطلب آشنایی با منطقه حفاظت شده ملوسان  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

آشنایی با روستای پلکانی پالنگان کردستان

 

پالنگان روستایی زیبا در استان کردستان از غرب کشور ایران با طبیعتی بکر مانند نگینی بر کوه های منطقه ی ژاورود این استان می درخشد. این نگین درخشنده با عبور رودخانه ای به نام تنگی ور از وسط آن به دو نیم تقسیم شده است.

جذابیت اصلی این روستا به معماری پلکانی آن میباشد. همچنین دشت های گل لاله همچون یاقوت هایی سرخ رنگ در نزدیکی پالنگان هر بیننده ای را به وجد می آورد.

در ادامه چتراتا  را همراهی کنید تا با روستای پالنگان بیشتر آشنا شویم.

 

تاریخچه روستای پالنگان

 

 

تاریخ دقیق ظهور پالنگان نامشخص است اما مکان فعلی 500 سال پیش ساخته شده است. ویرانه های دهکده قبلی در فاصله 2 کیلومتری واقع شده اند.

همچنین قطعه ای از یک دروازه باستانی توسط باستان شناسان در نزدیکی روستا کشف شد. کتیبه ای باستانی که تا امروز ترجمه نشده است. چندین پل ویران شده در رودخانه وجود دارد که بهترین آنها از دوران صفویه حفظ شده است. قدیمی ترین آنها حداقل 1000 سال تخمین زده می شود.

 علاوه بر این، این دهکده حاوی یک قبرستان بسیار قدیمی است که دارای قبرهایی است که به خط کوفی نوشته شده اند . اینها همه نشانه هایی از قدمت روستای زیبای پالنگان می باشد.

 

پالنگان به چه معناست؟

 

شاید با شنیدن نام پالنگان، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد پلنگ است؛ بله درست حدس زدید! زیرا نام این روستا با پلنگ ارتباط دارد. گفته می‌شود که در گذشته در کوه‌های این منطقه پلنگ زندگی می‌کرده است و به همین علت مردمان محلی به آن «پلنگان» می‌گویند که به «پالنگان» بیشتر شناخته می‌شود. «پال» در زبان کردی به معنی تکیه گاه است.

 

معماری روستای پالنگان

 

روستاهای پلکانی همواره معماری منحصر بفردی دارند که سادگی و صمیمیت خانواده های روستایی را به نمایش می گذارند و میراثی به جای مانده از گذشتگان ایرانی اند. خیلی از ما ماسوله در نظرمان معروف ترین روستای پلکانی ایران است اما خبر خوب این است که این فقط ماسوله نیست که چنین معماری باشکوهی را برایمان به یادگار گذاشته است. در استان کردستان روستاهای پلکانی زیادی هست،  در اینجا مجاورت در کنار زاگرس موقعیتی را پدید آورده که خانه ها به صورت طبقه طبقه ایجاد شوند. صمیمیت میان مردم این ناحیه در حدی است که با اینکه حیاط خانه بالایی پشت بام خانه پایینی ست اما سالیان سال است که آن ها بدون هیچ مشکلی در کنار هم زندگی می کنند.

 

موقعیت مکانی روستای پالنگان

 

 

روستای پالنگان در ۵۷ کیلومتری شهرستان کامیاران در استان کردستان قرار دارد. با دیدن خانه های قدیمی و باغ های شکوهمند این روستا می توان حدس زد که شالوده اش در دوره سامانی پی ریزی شده است.

قبرستان قدیمی روستای پالنگان با سنگ قبرهایی به خط کوفی که به قرن های هفتم یا هشتم هجری مربوط هستند و همچنین قلعه ای باستانی با بقایای آتشکده ها هم قدمت طولانی روستا را نشانمان می دهند.

همچنین در دل روستا رودی به نام تنگی ور در جریان هست که آب گوارا و خوش طعمش زبانزد خاص و عام است، آبی که از چندین چشمه اطراف تامین شده است. جمعیت این روستا حدود ۱۰۰۰ نفر می باشد.

 

محصولات کشاورزی پالنگان

 

 در پالنگان، باغداران و کشاورزان محصولاتی مثل گندم، جو، زنجیر، زردآلو، هلو، انار و محصولات لبنی را عرضه می کنند و علاوه بر این دستی هم در کارهایی مثل تولید عسل، گیوه بافی و جیاجیم بافی دارند.

 

جاذبه های طبیعی و تاریخی روستای پالنگان

 

این روستا بخاطر موقعیت مکانی خاص، دارای چشم انداز های طبیعی و جاذبه های زیبایی بوده و به جذابیت های این روستا افزوده است. باغ های زیبایی که در بخش غربی روستا وجود دارد، جلوه خاصی به این منطقه بخشیده و چشم اندازی سرسبز را به نمایش گذاشته است

همچنین در روستای پالنگان، چشمه های جوشانی در دره تنگیور وجود دارد که در فاصله ۷۰۰ تا ۸۰۰ متری جنوب شرقی پالنگان وجود دارند و سبب جاری شدن آب زلال از قلب زمین در رودخانه  تنگی ور می شوند.

قلعه پالنگان نیز در فاصله ۸۰۰ متری از جنوب شرقی این روستا قرار دارد. این قلعه در بالای کوه و در کنار روستا قرار دارد و تاریخ روستا را برای بازدیدکنندگان به تصویر می کشد.

 در کنار قلعه پالنگان، بقایای مساجد، منازل قدیمی و گورستان تاریخی از جمله جاذبه های تاریخی روستای پالنگان بشمار آمده و حرف هایی برای گفتن دارند و علاقه مندان را به سوی خود جلب می کنند. 

 

برای مشاهده ادامه مطلب آشنایی با روستای پلکانی پالنگان کردستان کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

همه چیز در مورد گردشگری پایدار

 

گردشگری پایدار را می توان ریشه در توسعه پایدار دانست و باتوجه به این که توسعه پایدار در حقیقت رشد و پیشرفتی همه جانبه در زمینه های اقتصادی , اجتماعی , فرهنگی و سیاسی محسوب می شود و به دلیل نقشی که گردشگری می تواند در این زمینه ها , به خصوص در کشورهای در حال توسعه ایفا نماید , ضرورت توجه به این نوع گردشگری حائز اهمیت است .

شاید بتوان گفت که گردشگری پایدار در بسیاری از کشورها ، به منزله نمادی از هویت فرهنگی , طبیعی , انسانی و یکی از بخش های مهم اقتصادی محسوب می گردد. بنابراین پایداری در گردشکری , مستلزم توجه نظام مند به ابعاد فنی , فرهنگی , سیاسی , اقتصادی , تاریخی و زیست محیطی در حرکت به سوی استفاده از جاذبه های گردشگری مطابق با نیاز امروز و حفظ و ماندگاری این منابع برای آینده است . همچنین بسیاری از برنامه ریزان و سیاستگذاران توسعه در کشورهای دنیا , توریسم را روشی مطمئن با چشم انداز روشن برای توسعه پایدار معرفی کرده اند.

این نوع گردشگری سعی در تنظیم روابط بین جامعه میزبان , مکان گردشگری و گردشگران دارد، زیرا این رابطه می تواند پویا و سازنده و یا مخرب باشد و به دنبال تعدیل فشار و بحران بین این عناصر است تا آسیب های محیطی و فرهنگی را به حداقل رسانده , رضایت بازدید کنندگان را فراهم آورد و به رشد اقتصادی ناحیه کمک کند .

شاید اینگونه بتوان بیان کرد که گردشگری می تواند با مشارکت در اشتغال زایی و ایجاد درآمد , اقتصاد جوامع محلی را احیاء کند و نیز می تواند در تقویت فرهنگ محلی سهیم باشد و در حفظ محیط زیست یا بازسازی محیط زیست طبیعی و انسان ساخت تغییر ایجاد کند .

تمام قدرت گردشگری پایدار باید این باشد که بتواند به تنوع و گوناگونی اقتصاد محلی , تعیین و بهینه سازی رشد اقتصادی , بهبود روابط و همکاری های محلی و منطقه ای و توزیع عادلانه منافع اقتصادی به جوامع ساکن و به صنعت محلی گردشگری کمک کند .

این نوع گردشگری،بدین مفهوم نیست که اثرات ناشی از گردشگری رخ ندهد , بلکه بدین معنی است که اثراتی که رخ می دهد نباید پایداری اکولوژیکی و غیره را تهدید نماید .

 

نحوه‌ی پدید آمدن گردشگری پایدار

 

در چند سال اخیر با ‌گسترده‌تر شدن صنعت گردشگری در مناطق مختلف جهان، برخی از کشورهای پیشرو در این صنعت با مسائلی ناشی از آثار نامطلوب بر منابع طبیعی، محیط زیست ، آلایندگی‌ها، الگوی مصرف و نظام‌های اجتماعی مواجه شده‌اند. همچنین امروزه با افزایش شمار گردشگران در سطح جهان و با هدف حفظ، حراست و حمایت از محیط زیست، ساختارهای اجتماعی، فرهنگ‌ها و آداب‌و‌رسوم، مفهوم تازه از این نوع گردشگری مورد توجه عده زیادی قرار گرفته است.

در واقع می توان گفت با رعایت گردشگری مذکور می‌توان تا حد ممکن به نکات مثبت گردشگری افزود و از نکات منفی آن کاست.

گردشگری همیشه ارتباط مستقیم با انسان، فرهنگ و منابع دارد وبه هین خاطر مقوله‌ای به‌عنوان توسعه پایدار گردشگری در دهه‌های گذشته در جهان شکل گرفته است. توسعه پایدار گردشگری نیازمند صبر، تلاش و تعهد دراز مدت است. برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری به شاخص هایی اکولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی، نهادی و فرهنگی که این شاخص‌ها در ارتباط با یکدیگر بوده و تاثیر متقابلی بر هم دارند، نیاز است.

اگر بتوان بصورت خلاصه گردشگری پایدار را شرح داد باید گفت این اصطلاح به معنای بازدید گردشگری از یک مکان یا مقصد و آسیب نرساندن یا هرچه کمتر آسیب رساندن و به‌طور کل حفظ آن است. گفته می‌شود از آنجایی که هر صنعتی پیامدهایی دارد، گردشگری نیز هرگز به‌طور کامل پایدار (یا بدون اثر) نخواهد، بود، ولی دست‌کم می‌تواند در جهت پایدارتر وسازگارتر شدن با محیط گام بردارد.

همچنین اهمیت موضوع گردشگری پایدار در سطح جهان به‌اندازه‌ای است که سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی سازمان جهانی جهانگردی به همین نوع گردشگری اختصاص یافت.

اما در واقعیت خبرها حاکی از آن  است که سیاست‌گذاران و سرمایه‌گذاران کشور‌ها در حفظ و حراست از منابع گردشگری موفق نبوده‌اند و  لذا شکی نیست که متولیان و سیاست‌گذاران با همکاری ویژه کارشناسان، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی بر استحکام و توجه به منابع گردشگری تلاش کنند. چرا که در آینده‌ای نه چندان دور، ابزاری برای توسعه در دست نخواهند داشت، مگر با بهره گرفتن از شعاری که سازمان جهانی جهانگردی در مورد این نوع گردشگری ابراز کرده است.

 

اصول گردشگری پایدار

 

1.         استفاده درست از ماهیت پایدارگونه منابع

2.         کاهش بیش از حد مصرف بی رویه و جلوگیری از اتلاف

3.         حفظ و ارتقای تنوع طبیعی، اجتماعی و فرهنگی برای پایداری دراز مدت گردشگری

4.         توسعه گردشگری مطابق با چارچوب برنامه‌ریزی راهبردی محلی و ملی در حیطه محیط زیست

5.         حمایت از نظام اقتصادی محلی

6.         مشارکت کلی اجتماع‌های محلی در بخش گردشگری

7.         مشاوره با افراد صاحب منفعت و عموم مردم

8.         آموزش خدمه که این نوع گردشگری را وارد روش‌های اشتغال می‌کند

9.         بازاریابی متداوم برای صنعت گردشگری

10.       انجام تحقیق و پژوهش در حال پیشرفت و نظارت برآن از طریق صنعت با استفاده از تجزیه و تحلیل و جمع‌آوری موثر اطلاعات

 

برای مشاهده ادمه مطلب همه چیز در مورد گردشگری پایدار  کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

همه چیز در مورد جهانگردی مجازی

 

گردشگری مجازی یا  جهانگردی مجازی یا گردشگری الکترونیک، صنعت جدیدی است که عمری کمتر از ۲۰ سال دارد. این گردشگری را می توان به معنای حضور در سرزمین دیجیتالی اطلاعات و ارتباطات و شبکه گسترده جهانی قلمداد کرد که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای واقعی اطراف ما در اختیارمان می گذارد.

در واقع دور دنیا با یک کلیک، آرزویی بود که امروزه از مرحله آرزو به حقیقتی غیر قابل انکار مبدل شده است. با استفاده از سایت های موزه ها و اماکن باستانی جهان می توان به دنیای اطلاعات متنی و تصویری از نمادهای تاریخ باستان دست یافت.

جهانگردی مجازی، روز به روز وسعت فعالیت های خود را بیشتر میکند. سال به سال بر شمار گردشگرانی که از خدمات فوق العاده این نوع گردشگری برای انتخاب مقصدهای گردشگری، رزرو مکان های اقامتی و همچنین آشنایی با جاذبه های گردشگری و شکم گردی و لاکچری  گردی شهرهای دنیا استفاده میکنند، افزایش می یابد و این فرصت خوبی برای کارآفرینان در عرصه سایبر توریسم است که از سومین صنعت پولساز دنیا، برای درآمد زایی پایدار بلند مدت بهره بگیرند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که این نوع جهانگردی امروزه فقط به سایت های گردشگری محدود نمی شود. جادویی که هشتگ های گردشگری در اینستاگرام  براه انداخته است، میتواند شما را به تماشای هزاران مقصد گردشگری در سراسر جهان ببرد، بدون آنکه از منزل خارج شوید یا پولی پرداخت کنید. روزانه میلیون ها عکس از مقصدهای گردشگری جهان در اینستاگرام بارگذاری می شود که این امکان را به مسافران می دهد تا پیش از عزیمت به مقصد مورد نظر، به تماشای تصاویر نقاط دیدنی و باستانی و تاریخی و غذایی و . . .  از لنز دوربین گوشی های هوشمند کاربران اقدام کنند.

 

ویژگی‌های جهانگردی مجازی

 

ذات گردشگری مجازی محدودیت‌های گردشگری محیطی را ندارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

عدم محدودیت زمانی

 

عدم محدودیت مکانی

 

عدم محدودیت فضا

 

عدم مواجه با موارد غیرقابل پیش بینی، چون خرابی شرایط آب و هوا، مسدودی جاده‌ها

 

همین چند عامل سبب می‌شوند که تعریف مرز در فضای مجازی را کنار بگذاریم. از همین رو ممالک به فکر انحصاری کردن و یا ابرقدرت شدن در فضای مجازی می‌افتند و قاعدتا بازی سرمایه داری صنعت توریسم مجازی را کسی در این بین برده است که متولی توریسم مجازی باشد.

 

مزایای استفاده از جهانگردی مجازی

 

مزایای گردشگری الکترونیکی، بسیار حائز اهمیت بوده، ما را به استفاده از آن، ترغیب خواهد نمود. این ویژگی‌ها و مزایا عبارت اند از:

در کم‌ترین زمان ممکن بین علاقمندان به گردشگری اطلاعات تبادل می گردد.

 

اطلاعات چند رسانه‌ای به صورت صوتی و تصویری و ویدئویی از مناطق مختلف گردشگری انتشار می یابد.

 

برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مجازی گردشگران با توریست‌های آماتور،ظرفیت سازی می شود.

فرصت‌های اقامتی رایگان را در کشور‌های مختلف جهان معرفی می کند.

 

فرصت‌های اقامتی ارزان در کشور‌های مختلف جهان را نمایان می کند.

 

ظرفیت‌های حمل و نقل ارزان در شهر‌های مختلف جهان را بارز می کند.

 

استفاده از گردشگری آنلاین برای تبلیغات و بازاریابی

 

مشورت آنلاین پیش از سفر را میسر می کند.

 

پیدا کردن همسفر از طریق شبکه‌های اجتماعی را تسهیل می کند.

 

توسعه ارتباطات و روابط ملت‌ها به صورت مستقیم و راحت

 

کاهش مسائل زیست محیطی و ارتقای توسعه پایدار در بین کشورها

 

کارآفرینی دیجیتالی در عرصه گردشگری

 

کاهش نیاز به مدیران تور و هزینه‌های سربار

 

چگونگی استفاده از سامانه‌های جهانگردی مجازی

 

استفاده از تارنما‌های اینترنتی، از عالی‌ترین زمینه‌های اطلاع رسانی توان گردشگری یک کشور است. این وب سایت‌ها به دلیل ارزش اطلاع رسانی فوق العاده‌ای که در سرزمین دیجیتالی اینترنت با یک میلیارد کاربر با سواد دارند، فرصت خوبی برای معرفی چندزبانه و چند رسانه‌ای قابلیت‌های گردشگری یک کشور است.

 در بین سایت‌های اطلاع رسانی مربوط به گردشگری یک کشور در وب، سایت‌های رسمی یا همان دولتی یک کشور، از اهمیت خاصی برخوردار است. سایت‌های رسمی، سخنگو‌های دیجیتالی یک کشور در اینترنت هستند و هر چقدر این پایگاه‌ها قوی‌تر و با به روزرسانی گسترده و چند زبانه همراه باشند، مخاطب پذیری آن‌ها افزایش می‌یابد.

 

معرفی چند مورد استارتاپ معروف در زمینه جهانگردی مجازی

 

Tripadvisor

 

اگر فیس بوک را بشود،غول شبکه های اجتماعی عمومی جهان دانست و linkedin.com، را شبکه اجتماعی متخصصان دنیا در نظر گرفت، تریپ ادوایزر دات کام را باید غول شبکه های اجتماعی گردشگری دنیا دانست. بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر اینترنت عاشق سفر و تفریح، قریب به نیم میلیارد توصیه و نظر درباره مقصدهای گردشگری و اقامتی سراسر جهان را در این شبکه اجتماعی رایگان به اشتراک گذاشته اند که بانک اطلاعاتی فوق العاده و بی نظیری برای آشنایی با مناطق توریستی جهان است.

 

Lonelyplanet

 

دیگر سایت معروف در حوزه جهانگردی مجازی به lonelyplanet.com  تعلق دارد که در واقع متعلق به ناشر اروپایی انتشار دهنده کتاب ها معروف راهنمای گردشگری به نقاط مختلف جهان است. حتما در شهر محل اقامت خود، گردشگران بین المللی زیادی را مشاهده کردید که در بازدید از امکانات تاریخی و دیدنی ایران عزیز ما، کتابچه های ایرانگردی به زبان خود را در دست داشته و به گردشگری می پردازند. این کتابها معمولا توسط لونلی پلنت منتشر می شود.

 

برای مشاهده ادامه همه چیز در مورد جهانگردی مجازی  مطلب کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

لیستی از معروفترین غذاهای شمالی

 

یکی از مقاصد اصلی گردشگران کشور، شهرهای شمالی ایران است که هر ساله بسیاری از آنها این شهرها را میعادگاه اصلی خود می دانند. شهرهایی که به غیر از جاذبه های منحصربفرد غذاهای خوشمزه ای هم دارد.

 غذا یکی از نمادهایی است که به خوبی فرهنگ هر ناحیه را نشان می دهد در شمال ایران هم مردمی خلاق با سالم ترین و بهترین مواد اولیه، غذاهایی را به وجود آورده اند که اشتها آور و خوشمزه اند.

شمال ایران پر از غذاهای رنگارنگ است که با چاشنی های بومی، وسوسه انگیز و در کل کشور معروف شده اند. اگر می خواهید غذاهای شمالی را بیشتر بشناسید در ادامه چتراتا را همراهی کنید. اگر قصد مسافرت به این منطقه سرسبز را دارید، می‌توانید برای رزرو و اجاره ویلا در شمال از ططریق سایت چتراتا اقدام نمایید. 

 

مالابیج یا ماهی شکم پر

 

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای مازندرانی،مالابیج است که طعم بسیار لذیذی دارد و معمولا در وعده شام صرف می‌شود. مالابیج در حقیقت به ماهی شکم‌پری گفته می‌شود که بر روی هیزم کبابی شود، اما دو نکته اساسی در طبخ این غذای مازندرانی وجود دارد که آن را از سایر ماهی‌های شکم‌پری که تابه‌حال میل کرده‌اید، متمایز می‌کند، اول اینکه ادویه‌ها و مواد میانی به کار رفته در این غذا بسیار مهم هستند، زیرا طعم بسیار متفاوتی به آن می‌دهند و نکته دوم اینکه طبخ آن بر روی هیزم قطعا طعم آن را لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.

بهتر است برای طبخ این غذا، ماهی سفید نر تهیه کنید، زیرا گوشت آن سفت‌تر بوده و طعم لذیذ‌تری دارد. مالابیج یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه مازندرانی به شمار می‌رود، بنابراین اگر به غذاهای دریایی علاقه‌مند هستید، حتما آن را امتحان کنید.

 

میرزا قاسمی

 

میرزاقاسمی یک غذای شمالی خوشمزه است. اما در سراسر ایران طبخ می شود و بسیار محبوب است. مهمترین اصل در پخت میرزاقاسمی کبابی کردن بادمجان‌ است. این کار را می توانید بر روی منقل یا اجاق انجام دهید. نکته بعدی استفاده از سیر فراوان است

 

خورشت اسفناج

 

شاید اسم این غذای محلی کمی عجیب به نظر برسد، اما اسپناساک در حقیقت همان خورشت اسفناج بوده که ممکن است بارها آن را میل کرده باشید. اسپناساک نام محلی خورشت اسفناج در مازندران است، اما طعم آن با تمام خورشت‌های اسفناجی که تابه‌حال میل کرده‌اید، کاملا متفاوت است.

مواد تشکیل‌دهنده این غذای مازندرانی شامل گوشت گاو یا گوسفند، برگ سیر، پیاز، اسفناج، سبزی‌های محلی، ادویه‌های مختلف و آب است، اما می‌توانید در صورت تمایل به آن هویج هم اضافه کنید.

 

اناربیج

 

 این غذا تا حدودی شبیه به خورش فسنجان است و البته غذاهای مخصوص شب یلدا است که در دیگر روزهای سال هم می توانید آن را سر سفره ی شمالی ها ببینید. این غذای خوش رنگ و هوس انگیز از رب انار، گردو، سبزی قرمه و گوشت چرخ کرده درست می شود. برای این که این غذا به روغن بیافتد و این ظاهر جذاب را به خودش بگیرد، معمولا ۲ تا ۳ ساعت روی گاز می ماند تا حسابی جا بیافتد.

 

باقلاقاتق

 

باقلاقاتق از شناخته شده ترین غذاهای گیلانی است که تهیه آن در برخی از دیگر شهر های ایران هم رایج است. باقلا قاتق با بافت نرم و تقریبا غلیظش، از خوشمزه ترین غذاهای گیلان است که به همراه کمی ماهی شور طعم بی نظیری پیدا می کند. در تهیه این خورش گیلانی خوشمزه، باقلای رشتی، شوید، سیر وتخم مرغ به کار می رود.

 

کال کباب

 

علارقم اسم فریبندش در این غذا خبری از کباب نیست. کال کباب مثل بیشتر غذاهای شمالی طعمی ترش دارد و در تهیه آن از دانه های انار استفاده می شود. این غذای خوشمزه گیلانی ترکیبی از بادمجان، گردو، انار، چوچاق (سبزی معطر شمالی) و سیر است.

 

نازخاتون

 

یکی از چاشنی‌های معروف و محبوب مازندرانی که بسیار خوشمزه بوده و طرفداران بسیار زیادی دارد، نازخاتون است. مواد اصلی این چاشنی شامل بادمجان کباب‌شده، سیر، نعناع، گشنیز، آب انار یا آبغوره و نمک است. طعم نازخاتون واقعا لذیذ و منحصربه‌فرد بوده و یک انتخاب عالی در کنار غذا به شمار می‌رود که می‌تواند اشتهاآور باشد.

 

کباب ترش

 

کباب ترش رشتی،یکی غذاهای عروف شمال و محبوب کشور است. برای طبخ این غذا می‌توان از گوشت گوسفند و گوساله استفاده کرد. به غیر از این موارد برای پختن این غذای خوشمزه شما به موادی مانند گردوی خردشده، سیر، پیاز و رب انار نیاز دارید. در واقع رب انار است که باعث طعم ترش کباب خواهد شد. به طور معمول گوشت مزه‌دار شده بعد از اینکه کباب شد، به همراه کته قالبی آماده خوردن می‌شود.

 

آلو مسما

 

یکی از بهترین غذای محلی رشت که طرفداران بسیار زیادی در استان گیلان و سایر استان‌ها کشور دارد، آلو مسما است. برای تهیه این خورشت محلی رشت از گوشت مرغابی یا مرغ استفاده می‌کنند. اما ترجیح مردم گیلان گوشت مرغابی است.

 

مرغ شکم پر

 

در فهرست غذاهای مازندرانی نمی‌توان از مرغ شکم پر آن گذشت. این غذا بسیار خوش‌طعم بوده و از طرفداران زیادی برخوردار است. ترکیبات به کار رفته در این غذا شامل مرغ، گردو، آلو، قیسی، زعفران، زرشک، آب لیمو یا آب نارنج، پیاز سرخ شده، شکر، نمک، فلفل و سبزی‌های همانند جعفری، گشنیز، نعنا و ترخون هستند.

 

کهی پلا

 

کهی در زبان مازنی به معنای کدو است. نام کهی پلا شاید کمی عجیب به نظر برسد و به گوش ناآشنا باشد، اما این نام برای اهالی مازندران مژده یک غذای خوش‌طعم و لذیذ را خواهد داد. بنابراین کهی پلا همان کدو پلو است. در ترکیب این غذای خوش آب‌و‌رنگ مواد غذایی همانند کدو حلوایی رنده شده، برنج، گوشت چرخ کرده، پیاز، زیره، کره محلی و ادویه به کار می‌رود. توصیه می‌کنیم حداقل یکبار طعم کهی پلا مازندرانی را بچشید.

 

ترشه تره

 

اگر ترشی مزه ی محبوبتان است، ترش تره یکی از خوشمزه ترین غذاهایی است که می توانید در سفر به گیلان امتحان کنید. در تهیه این غذا، تخم مرغ، سیر، خالواش (سبزی سنتی گیلان)، اسفناج، برگ چغندر، گشنیز، جعفری، نعنا و شوید به کار می رود. بهتر است موقع سرو، به این خورش کمی آب نارنج تازه هم اضافه کنید و از طعم منحصر به فرد آن لذت ببرید.

 

سیر واویج

 

یک خورشت گیلانی ساده که معمولا در فصل برگ سیر یعنی پاییز و زمستان در سراسر استان گیلان زیاد درست می شود. مواد اصلی این غذا برگ سیر، تخم مرغ، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن مایع است.

برای مشاهده ادامه مطلب لیستی از معروفترین غذاهای شمالی  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

پانزده اسفند ماه، روز درختکاری

 

همه ساله در نیمه اسفندماه به روز درختکاری می رسیم. روزی که بهانه ای شده تا در واپسین روزهای سال و با نزدیکی به موسم رویش جوانه ها، به فکر طبیعت بیفتیم. در این مطلب در چتراتا به شما می گوییم روز درختکاری چه روزی است و چه کارهایی می توانید در آن انجام دهید.

همچنین از ۱۵ تا ۲۲ اسفند به هفته منابع طبیعی اختصاص دارد. شاید بتوان نام این هفته را هفته خوشحالی درختان نیز نامید که به عنوان منبعی ارزشمند و حیاتی برای ادامه حیات بشر باید به آنها توجه شود.

 

تاریخچه روز درخت کاری در جهان

 

می توان روز درختکاری را ابتدا در سال 1872 و در ایالت نبراسکای آمریکا و در تاریخ 10 آوریل توسط فردی به نام استرلینگ مورتون نسبت داد و گفته می شود که در آن روز بیش از 1 میلیون درخت کاشته شده است اما بعد از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل انتقال یافت.

اما امروزه در بیشتر کشورهای دنیا روز درختکاری محترم شمرده می شود و مردم در این روز به کاشتن درخت ها و نهال های متفاوت اقدام می کنند. البته تاریخ این روز با توجه به آب و هوای هر کشور متفاوت است و بیشتر سعی می کنند تا در موقعی از سال این کار را انجام دهند که درخت قابلیت رشد کردن را داشته باشد.

 برای مثال می توان به کشور هایی مانند آلمان، مصر، پاکستان، مکزیک اشاره کرد که روز درختکاری به ترتیب در روزهای 5 اردیبهشت، 26 بهمن، 27 مرداد و دومین پنجشنبه از ماه جولای است.

 

روز درختکاری در ایران

 

در کشور ما ایران نیز، روز درختکاری در 15 اسفند هر سال برگزار می شود و مردم با حضور در پارک ها، جنگل ها و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال های جوان می کنند. ایرانی ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می گردانند. در این روز در مقابل بیشتر پارک ها و فضاهای سبز و دیگر نقاط شهر نهال هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرید.

 

علت نام گذاری این روز در تقویم کشورها

 

همانظور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم ،نخستین بار در سال ۱۸۷۲ میلادی، فردی به نام جولیوس استرلینگ مورتون (J.Sterling Morton) که در در ایالت نبراسکا در آمریکا زندگی می کرد به فکر این افتاد که روزی را در تقویم به درختکاری و منابع طبیعی اختصاص دهد. در آن زمان تاریخ ۱۰ آوریل به این منظور در نظر گرفته شد و مردم بیش از ۱ میلیون درخت را کاشتند. بعد از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل منتقل شد و از آن به بعد کم کم بقیه کشورها همچون ایران نیز وارد این عرصه شدند و روزی را با عنوان روز درختکاری وارد تقویم شان کردند.

 

فواید درختان برای محیط زیست

 

همواره انسان ها از وجود طبیعت و درختان لذت می برند. ما با نگاه به درختان، به آرامش، سبکبالی و حس زندگی می رسیم. تحقیقات نشان داده است که حتی بیشتر بیماران بعد از عمل جراحی و یا بیماران قلبی، اگر در بیمارستان در اتاقی با منظره ای رو به طبیعت و درختان بستری شوند، بهبود آنها سریع تر می شود.

قطعا وجود درختانی که در خیابان های شهری نیز کاشته می شوند نشان پیوند قدیمی بین انسان و طبیعت است، به همین دلیل است که به منظور استحکام این رابطه، همگی سعی می کنیم تا از درختان کهنسال قدیمی محافظت بیشتری به عمل آوریم.

 

منافع زیست محیطی درخت کاری

 

درختان همواره با احاطه ی کوهها و ایجاد نمایی زیبا، پاکیزگی هوا، حفظ منابع آبی، پناهگاه حیات وحش در حفظ محیط زیست تأثیر بسزایی را دارند. چگونگی آب و هوا تحت تأثیر مقدارتابش نور خورشید، باد و میزان بارندگی است. در تابستان اشعه آفتاب بوسیله ی برگهای درختان تابستانی جذب می شود و در زمستان بصورت فیلتر شده به طبیعت برگردانده می شوند، در گرمای داغ تابستان با وجود درختان و پناه گرفتن زیر سایه آن از نسیم خنک آن لذت می بریم. به همین دلیل اکثر ما در حیاط یا اطراف خانه،درختانی تابستانی، می کاریم.

در علف ها و بوته های زیر درختان بلند، قطرات شبنم کمتری دیده می شود، چرا که در شب انرژی رادیات کمتری از سطح خاک آزاد می شود.

 

برای مشاهده ادامه مطلب پانزده اسفند ماه، روز درختکاری  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

با آلاشت و جاذبه های آن بیشتر آشنا شویم

 

طبیعت بکر شمال ایران و بخصوص استان مازندران، در هر فصلی از سال خواه نا‌خواه آدمی را به سوی خود جلب می‌کند. استان مازندران یکی از استان‌های گردشگرپسند در بین ایرانیان در فصل‌های گرم از سال می‌باشد. این استان که تاریخی 6 هزارساله دارد، پر از جاذبه‌های طبیعی است. آلاشت مازندران یکی از این مناطق زیباست که در شهرستان سوادکوه قرار دارد با چتراتا باشید تا کمی بیشتر با این بهشت گمشده آشنا شوید.

 

طبیعت بکر شمال ایران و بخصوص استان مازندران، در هر فصلی از سال خواه نا‌خواه آدمی را به سوی خود جلب می‌کند. اگر قصد  سفر به این استان را دارید می‌توانید برای رزرو و اجاره ویلا در مازندران از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید. استان مازندران یکی از استان‌های گردشگرپسند در بین ایرانیان در فصل‌های گرم از سال می‌باشد. این استان که تاریخی 6 هزارساله دارد، پر از جاذبه‌های طبیعی است. آلاشت مازندران یکی از این مناطق زیباست که در شهرستان سوادکوه قرار دارد با چتراتا باشید تا کمی بیشتر با این بهشت گمشده آشنا شوید.

 

با آلاشت بیشتر آشنا شویم

 

آلاشت را نیز می توان جزو رویایی‌ترین جاهای ایران دانست که تا چشم کار می‌کند، سرسبزی و مه است، طوری که آدم باورش نمی‌شود آنهمه قشنگی یکجا جمع شده باشد. روستای آلاشت یکجور قشنگ است و ارتفاعاتش جور دیگر.

شما در روستای آلاشت در کوچه‌های تنگ و باریک و سنگفرش که خانه‌های خشتی و شیروانی‌های چوبی دارند، قدم می‌زنید و از آنهمه قشنگی و چیزهای جدید و بکر کیف می‌کنید.

 درختان سیب و آلو و گیلاس جزو جدایی‌ناپذیر طبیعت آلاشتند و از روستا که راه ارتفاعات را در پیش بگیرید ابرها مدام شما را دربرمی‌گیرند و تصویر چوپانانی که دام‌هایشان را برای چرا آورده‌اند، ترس دیوانه شدن از آنهمه قشنگی را به جانتان می‌اندازد.

آلاشت مازندران  را به رصدخانه‌اش هم می‌شناسند. بعد از آخرین خیابان بلند آلاشت که به مسجد امام‌ حسین (ع) ختم می‌شود، پلکانی طولانی را که بروید  به رصدخانه کوچکی می‌رسید که سه طرفش پرتگاه و یک طرفش کوه است.

 

جاذبه های الاشت سوادکوه

 

آبشار نارم

 

با اینکه روستای آلاشت در بالای کوه قرار دارد، خالی از آبشار نیست. یکی از این آبشارها به نام آبشار نارم در روستای چرات واقع در هجده کیلومتری جنوب‌غربی آلاشت قرار دارد. در ضلع غربی روستای چرات و پس از گذشتن از یک تنگه زیبا، به دره نارم و آبشار زیبای آن می‌رسیم که حدود 10 متر ارتفاع دارد. این آبشار از صخره‌ای زیبا و بلند می‌ریزد. و در پشت آن نیز دره‌ای صخره‌ای واقع شده‌ که مکانی بکر و دست‌نخورده است.

 

معبد دختر پاک

 

این معبد تاریخی سالیان سال است که بر بلندای تپه‌ای در سمت جنوبی شهر آلاشت، زیارت‌گاه زنان و دختران آرزومندی است که هر یک با دلی دردمند و آرزوهایی بزرگ و کوچک هر جمعه با پای پیاده تپه‌ها و کوه‌های پرفراز و نشیب را به امید روا شدن حاجات خود طی می‌کنند. ساختمانی ساده و بی‌آلایش که امروزه نیز زائران و مؤمنانی را به اسم الهه آناهیتا، به خود جلب می‌کند

 

موزه مردم شناسی

 

موزه مردم‌شناسی آلاشت که در واقع خانه پدری و زادگاه رضاشاه پهلوی است در دو طبقه به سبک معماری بومی بنا شده‌است. این موزه که با خشت خام و بام شیروانی احداث شده‌، در سال 1348 به ثبت ملی رسیده‌است. این موزه معروف‌ترین موزه آلاشت محسوب می‌شود. این بنا که قدمتی بیش از 200 سال دارد.

 

رصدخانه وآسمان نمای آلاشت

 

تنها رصدخانه بین شهرهای شمالی کشور در همین آلاشت قرار دراد.این رصدخانه در سال 1386 توسط شهرداری آلاشت افتتاح شد.

 زیبایی‌های آسمان و ستارگان به شرط ابری و مه‌آلود نبودن هوا در شب قابل رویت است و می‌توانید با استفاده از تلسکوپ، شاهد زیبایی‌های جهان هستی در این فضای دلنشین و سرسبز باشید.

 

پل ورسک

 

پل ورسک نیز در مسیر رسیدن به آلاشت است. چرات روستایی‌ست در ۲۲ کیلومتری آلاشت و غرب شهر پل سفید واقع شده است. این روستا دارای حمامی ۲۰۰ ساله و آبشار و غار است که به سرخ غار معروف است.

 

دریاچه لفور

 

همچنین در ۸۷ کیلومتری آلاشت یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران یعنی لفور قرار گرفته، دریاچه‌ای که بین درختان جنگلی محسور شده و تصویر مه گرفته و اسب‌هایی که در حاشیه‌اش در حال چرا هستند آن را به صورت تابلوی نقاشی درآورده. در پشت سد البرز و دریاچه لفور، با طی ۲۳ کیلومتر جاده خاکی و جنگلی به آبشار گزو می‌رسید.

 

برای مشاهده ادامه مطلب با آلاشت و جاذبه های آن بیشتر آشنا شویم  کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

آشنایی با مجموعه هتل های پارسیان

 

تاریخچه هتل های پارسیان

 

هتل‌های پارسیان اولین و بزرگترین زنجیره هتلداری کشور می باشند.این هتل ها پراکندگی مناسبی را در شهرهای مهم گردشگری، زیارتی و تجاری کشور مثل تهران، اصفهان، شیراز، یزد، بم، چالوس و رامسر دارد.

هتلهای بین‌المللی پارسیان، متناسب با تقاضای روز افزون بازارگردشگری، با ارائه خدمات اقامتی، پذیرایی، ورزشی و تفریحی در سطح استانداردهای بین‌المللی، نقش تعیین کننده‌ای را در صنعت هتلداری کشور ایفا مینماید.

این شرکت به عنوان هلدینگ تخصصی در زمینه هتلداری مالک حدودی 22 هتل سه، چهار و پنج ستاره در سطح کشور است که از زیر مجموعه‌های هلدینگ سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان به حساب می‌آید.

مجموعه هتل های پارسیان در سال 1374 با نام شرکت هتل های بنیاد تاسیس شد و در آذرماه 1378 به نام شرکت هتل‌ های بین‌المللی آزادی در تاریخ 1380 با نام و برند تجاری شرکت هتل ‌های بین ‌المللی پارسیان (سهامی خاص) مجددا ثبت گردید.

 این هلدینگ اولین زنجیره گروه هتلداری کشور هستند که 51 درصد سهام آن متعلق به شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان و 49 درصد متعلق به بنیاد مستضعفان است. هلدینگ هتل های پارسیان در دو عرصه از جمله حوزه سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان 10 شرکت در زمینه‌های حمل و نقل زمینی و دریایی، توسعه گردشگری، سرمایه‌گذاری، کشتی رانی، تورگردانی دارد. این این مجموعه 5 هتل و 1 باشگاه تفریحی در هتل های پارسیان تهران، یک مجموعه در هتل پارسیان چالوس، دو مجموعه در هتل پارسیان شیراز، یک هتل در هتل پارسیان کرمانشاه، سه مجموعه در هتل های پارسیان اصفهان، یک هتل در هتل پارسیان شیراز و هتل پارسیان مشهد، دو مجموعه در گروه هتل های پارسیان رامسر، دو هتل در هتل های پارسیان همدان و یک مجموعه در هتل پارسیان آبادان و هتل پارسیان یزد، یک هتل در هتل پارسیان شهرکرد و هتل پارسیان بم، یک مجموعه در هتل پارسیان یاسوج و در نهایت هتل پارسیان قلعه گنج (شهری بین استان کرمان و استان هرمزگان) را به خود اختصاص داده است.

 

اهداف مجموعه هتل های پارسیان

 

۱- ترویج هتل‌داری ایرانی اسلامی

۲- بازآفرینی سنت میهمان نوازی ایرانی

۳- برنامه‌ریزی در جهت ارتقای سرمایه انسانی

۴- ارتقاء کیفیت خدمات هتلداری

۵- حفظ کیفیت منابع سخت‌افزاری

۶- به روز نگاه داشتن فناوری مرتبط

۷- ارتقاء برند پارسیان و افزایش سهم بازار

 

آشنایی با برخی از شعبه های مجموعه هتل های پارسیان

 

هتل پنج ستاره آزادی تهران،یکی از شعبه هتل های پارسیان در ۲۶ طبقه با ۴۷۵ باب اتاق ساخته شده است. تنوع بالای اتاق های هتل آزادی تهران این امکان را فراهم کرده تا بسیاری از سلایق را پوشش دهد. درخشنده ترین اتاق های هتل نظیر سوئیت دوبلکس ،سوئیت رویال با فضایی وسیع دارای آشپزخانه، فضای نشیمن و...)، اتاق معلولین می باشد.

هتل چهار ستاره انقلاب تهران نیز ۲۴۸ باب اتاق را در مجموعه ی خود طراحی کرده است. تمامی اتاق ها به سبب مجهز بودن به امکاناتی همچون سیسنم های امنیتی، چای ساز، لوازم بهداشتی، مبلمان شیک و مدرن، کمد دیواری، سرویس بهداشتی فرنگی و... تمام سعی خود را بر این مبنا قرار داده تا بتواند اقامتی بی عیب و نقصی را برای طرفداراتش رقم بزند.

 یکی دیگر از مجموعه هتل های پارسیان ،هتل پارسیان استقلال تهران می باشد. این هتل، اولین هتل مدرن تهران و به عنوان یکی از نمادهای پایتخت شناخته می‌شود. این هتل فعالیت خود را از سال ۱۳۴۱ با احداث برج غربی در ۱۵ طبقه آغاز نمود.

هتل پارسیان استقلال، با داشتن ۵۵۲ باب واحد اقامتی، ارائه دهنده اقامتی با شکوه و آرام بخش در سوئیت ‏هایی مجهز به تمامی امکانات و تجهیزات بوده و برای سفرهای تجاری و یا ‏تفریحی مناسب است. ‎‏

 همچنین هتل پنج ستاره پارسیان خزر و هتل پارسیان آزادی رامسر نیز از دیگر مجموعه‌های گروه هتل های پارسیان به شمار می‌روند که در جاده چالوس به رامسر و در مابین آبهـاي نيلگـون ‏خـزر و حاشيـه شمالـي جنگلهاي سرسبز‎ ‎شمالی همچون نگینی ‏می‌درخشد.

این دو هتل نیز به علت موقعیت منحصربه‌فردشان در نقطه‌ تلاقی دریا و جنگل باعث شده که ‏این هتل ها در بهترین موقعیت آب و هوایی قرار گرفته باشند، چرا که دور تا دور این هتل را ‏جنگل‌های هیرکانی مازندران فرا گرفته و با امکانات رفاهی، رستوران های لوکس و همچنین بهره ‏مندی از نیروهای آموزش دیده، خدمات اقامتی و پذیرایی با ‏استانداردهای بین‌المللی ویژه‌ای را به میهمانان خود ارائه می‌دهند.‏

 

گروه مجموعه هتل های پارسیان شامل چه شهرهایی می شود؟

 

در حالت کلی مجموعه هتل های پارسیان شامل هتل پنج ستاره پارسیان آزادی تهران،هتل پنج ستاره پارسیان استقلال تهران،هتل پنج ستاره پارسیان کرمانشاه،هتل چهار ستاره پارسیان رامسر،هتل پنج ستاره پارسیان خزر نمک آبرود،هتل پنج ستاره پارسیان کوثر اصفهان،هتل پنج ستاره پارسیان صفائیه یزد،هتل چهار ستاره پارسیان انقلاب تهران،هتل چهار ستاره پارسیان اوین تهران،هتل چهار ستاره پارسیان کوثر تهران،هتل چهار ستاره پارسیان عالی قاپو اصفهان،هتل چهار ستاره پارسیان توریست توس مشهد،هتل چهار ستاره پارسیان آبادان،هتل چهار ستاره پارسیان همدان،هتل چهار ستاره پارسیان بم،هتل چهار ستاره پارسیان شهرکرد،هتل چهار ستاره پارسیان شیراز می باشند.

 

برای مشاهده ادامه مطلب آشنایی با مجموعه هتل های پارسیان کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

آشنایی با روستای دستک

 

روستای دستک که در همجواری ساحل دریای کاسپین و در استان گیلان واقع شده است، به جهت موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و نیز به دلیل وجود شرکت های صیادی فراوان، به یکی از مناطق توریستی قابل توجه تبدیل شده است.

روستای دستک، یکی از بزرگترین بازارهای ماهی فروشی استان گیلان را در بر دارد. به گونه ای که شرکت های صیادی همجوار، ماهی های تازه ی خود را در مغازه های این روستا تخلیه نموده و سپس به شهر های اطراف ارسال می نمایند.

علاوه بر بازار ماهی فروشان، کباب دستک که نوعی کباب سنتی بسیار لذیذ است، از دیگر مواردی هستند که گردشگران را به خود معطوف داشته است با چتراتا باشید تا با ویژگی های این روستا آشنا شوید. برای رزرو ویلا در شمال می‌توانید به سایت چتراتا مراجعه نمایید.

 

موقعیت مکانی روستای دستک

 

روستای دستک در نزدیکی دریای خزر، شمال شهرستان آستانه و شرق شهرستان کیاشهر قرار گرفته است. راههای ورودی به این روستا بندر کیاشهر، آستانه، لاهیجان، لنگرود و رودبنه می باشد.

دستک در ۱۷ کیلومتری بندر کیاشهر واقع شده و فاصله آن با شهرستان های آستانه، لاهیجان و لنگرود به ترتیب ۲۶، ۳۰ و ۳۶ کیلومتر است.

 

تاریخچه روستای دستک

 

قدمت تاریخی روستای دستک حدود دو قرن است و علت نام گذاری روستا به دستک به طور دقیق مشخص نیست، ولی بزرگان دو نظر عمده را طرح می کنند و در اینجا به ترتیب اهمیت ذکر می شود.می گویند بر روی رودخانه ی محل پل چوبی بود که در دو طرف آن نرده های چوبی و بر روی نرده ها دستگیره هایی نیز قرار داشت که دستگیره را می گرفتند و از روی پل عبور می کردند. آن دستگیره را به زبان محلی دستک می گفتند.

زبان مردم گیلکی است که با زبان مردم رشت تفاوت دارد و بیشتر شبیه زبان مردم لاهیجان و شرق گیلان است.

 

شغل مردم روستای دستک

 

شغل اصلی مردم روستای دستک، کشاورزی و بالطبع کاشت برنج می باشد و شالیزارها در بیرون از روستا قرار گرفته اند. مزارعی که جلوه و زیبایی خاصی دارند و چشم بیننده از تماشای آنها سیر نخواهد شد.

در این منطقه از گیلان انواع برنج با نامهای موسی طارم، بی نام، صدری، خزری، سفیدرود، آمل، ۱۰۳۳، سنگ جو کشت می شود. مرغوب ترین نوع برنج روستای دستک، صدری و موسی طارم می باشند که شهرت بسیاری دارند.

 

پرورش کرم ابریشم

 

یکی دیگر از فعالیت های اقتصادی مردم روستای دستک پرورش کرم ابریشم می باشد که معمولا از اواسط فصل بهار شروع شده و تا اواسط تیر ماه ادامه می یابد.

 

صیادی

 

و اما در روستای دستک هم مانند دیگر روستاهای ساحلی مهمترین راه درآمد، صید ماهی است. از میان روستای دستک رود کوچکی عبور می کند که آب آن از مردابهای اطراف تامین می گردد.

 

برای مشاهده ادامه مطلب آشنایی با روستای دستک  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نیما زمانی

معرفی جاذبه های گردشگری خدابنده

 

معرفی خدابنده

 

شهرستان خدابنده یکی از شهرستان‌های استان زنجان با مساحت نزدیک به 5151 کیلومتر مربع است که از شمال به شهرستان ابهر، از شرق به استان قزوین، از جنوب به استان همدان، از جنوب غربی به شهرستان بیجار و از غرب به شهرستان ایجرود محدود می گردد و در فاصله حدود 88 کیلومتری جنوب شرق زنجان و 42 کیلومتری سلطانیه واقع شده است.

شهرستان خدابنده از نظر توپوگرافی، کوهستانی‌ترین و تا حدودی مرتفع‌ترین منطقه استان زنجان محسوب می گردد که در ارتفاع متوسط 2050 متری از سطح دریا قرار دارد. از نظر آب و هوایی دارای اقلیم نیمه مرطوب فرا سرد بوده و اوضاع جوی و شرایط اقلیمی آن بر حسب پستی و بلندی‌ها سخت متغیر می باشد .

در ارتفاعات آب و هوا سرد و کوهستانی با زمستانی پر برف و در دشت‌ها خصوصاً در فصل تابستان آب و هوا معتدل و خشک است و میانگین دمای سالانه 3/10 درجه سانتی‌گراد بوده و حداکثر مطلق دما 0/37 درجه سانتی‌گراد و حداقل آن به 0/20 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. متوسط بارندگی سالیانه در حدود 6/428 میلیمتر می باشد .

 

جاذبه های گردشگری خدابنده

 

بقعه قیدار نبی (ع)

 

یکی از آثار تاریخی خدابنده بنای بقعه قیدار نبی(ع) متعلق به قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم(ع) از پیامبران است این مسئله با استشهاد 65 نفر از علمای طراز اول مورد تائید قرار گرفته است. این بنا ابتدا بر روی 3 ردیف سنگ سبز تراشیده از آجر ساخته شده است، تا ارتفاع یک متری دور تا دور بنا با کاشی‌های شش گوش، به رنگ فیروزه، بنفش، سیاه و سفید پوشیده است برفراز گنبد دو جداره نشسته است.

 ترکیب کلی تزئینات از موتیفی به نام شمسه از وسط عرقچین سقف با کاربندی زیبایی منشعب گردیده و این کاربندی به نوبه خود تصاویر را محدود نموده است. گچ بری‌ها از گل و بوته، لچک و ترنج، تصویر خیالی ملائک، درخت تزئینی که همان درخت معروف زندگی است همراه با پرندگان زیبا طراحی شده است.

تزئینات بنا با توجه به سبک گچ بری‌ها و مفاهیم تصاویر مربوط به دوره صفویه می باشد . بدین ترتیب، ساختمان بقعه در سال 719 احداث و گنبد بنا در سال 751  اجرا شده و گچ بری‌ها در قرن 11 هجری قمری ساخته شده است. گنبد این بنا در عین سادگی بسیار جالب و به سبک خاص و از نوع گنبدهای زنگوله‌ای می باشد .

 

مسجد جامع سجاس

 

این مسجد در 12 کیلومتری شمال غربی شهرستان خدابنده واقع شده است . این اثر تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان می باشد . آثار و بقایای این شهر کوچک بیانگر عظمت آن در دوره‌های مختلف اسلامی است. مسجد جامع سجاس را می‌توان یکی از آثار برجسته منطقه دانست. این مسجد به سبک مسجد شبستانی بنا گردیده است. بنای موجود شبستان دارای گنبدی است که به سبک چهار طاقی احداث شده است.

 این مسجد از آجرهایی به ابعاد 5×21×21سانتی متر ساخته شده است. گنبد این مسجد که از نوع گنبدهای یک پوششی است با آجر اجرا شده و تزئینات آن منحصرا به نقش ستاره ایرانی محدود بوده که از آجر پدیدار گشته است.

 مسجد جامع سجاس از نظر گچ بری و کتیبه‌ها بسیار ارزنده و قابل توجه می باشد و چهار کتیبه در آن به چشم می‌خورد این کتیبه‌ها از نظر سبک و تکنیک گچ بری با کتیبه‌های مساجد جامع اصفهان، قزوین و قروه قابل قیاس می باشد . با توجه به آثار به جای مانده، این مسجد متعلق به اوایل قرن پنجم هجری قمری است.

 

غار کتله خور

 

غار شگفت انگیز کتله‌خور غاری خشکی – آبی است که در 155 کیلومتری جنوب زنجان و 80 کیلومتری جنوب خدابنده قرار دارد. غار کتله‌خور از نظر کیفیت بلورها و قندیل‌ها، زیبایی و تعدد طبقات نخستین غار آهکی جهان شناخته شده ‌است. این غار در نزدیکی شهر کوچک گرماب قرار دارد و مسیر متداول برای بازدید از این جاذبه طبیعی جاده زنجان به خدابنده(قیدار) در امتداد زرین آباد به گرماب می باشد .

غار کتله خور، غاری آهکی است که در برخی نقاط آن گل رس و خاک های حاوی اکسید آهن قابل مشاهده می باشد . این غار از نظر قدمت تقریبا همسن غار علیصدر در همدان است. البته این دو غار از دو جهت با هم تفاوت دارند. یکی اینکه غار علیصدر همدان غاری است کاملا آبی، اما غار کتله خور زنجان غاری تقریبا خشک می باشد . دوم اینکه آهک‌های غار کتله خور نسبت به آهک‌های غار علیصدر بسیار خالص‌تر است که این خود عاملی است جهت زیباتر شدن غار، چرا که خالص بودن آهک‌ها موجب شفافیت آنها و در نتیجه عبور نور از قندیل‌ها می‌شود.

طبق نظریه‌های علمی و نقشه‌های زمین شناسی غار کتله خور در دل کوه ساقیزلو در آهک‌های الیگومیوسن مربوط به دوران سوم زمین شناسی به وجود آمده و تقریبا حدود 30 میلیون سال می‌تواند قدمت داشته باشد.

 

مسجد جامع خدابنده

 

این مسجد در ضلع شرقی بقعه نبی (ع) در شهرستان خدابنده واقع می باشد که در سال 1321 هـ.ق در دوران محمدعلی شاه قاجار با نظارت جهان شاه خان افشار (که فئودال منطقه بوده) از اعتبارات موقوفه قیدار نبی بنا گردیده است . مسجد جامع خدابنده به سبک مساجد شبستانی می‌باشد و آجر کاری شبستان به شیوه بسیار عالی طراحی شده است. این مسجد دارای یک سر در و دو مناره به سبک بناهای دوران قاجاریه می باشد . در ضلع غربی مسجد هشت واحد حجره جهت تربیت طلاب علوم دینی اختصاص داده شده است.

 

قيدار داغي

 

كوهي به بلنداي آسمان ، سخت و با غرور و سرد با سرمايي كه در قله آن برف پاييزي مي نشيند و تا انتهاي ارديبهشت در آن مشاهده مي گردد . بهار اين كوه بهشتي است سراسر سبز و با دشتهايي گسترده و زيبا كه اهالي طبيعت وجود اين همه زيبايي را از ياد نمي برند و در هر فرصت كوچكي به ديدار اين همه زيبايي مي شتابند.

برای مشاهده ادامه مطلب معرفی جاذبه های گردشگری خدابنده کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 اسفند 1399 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 28 صفحه بعد